
ČSP, br. 2, 283-316 Zagreb, 2023.

283

UDK: 329(497.5)SKH
070(497.5)’’1982/1983’’

Izvorni znanstveni članak
Primljeno: 5. 6. 2023.

Prihvaćeno: 29. 8. 2023.
DOI: https://doi.org/10.22586/csp.v55i2.26584

Partijski vrh Hrvatske i tjednik Danas  
1982. – 1983. godine*

DAVOR MARIJAN
Hrvatski institut za povijest
Zagreb, Hrvatska
dmarijan66@gmail.com

Tema rada je tretman političkoga tjednika Danas od strane Predsjedništva Central-
noga komiteta Saveza komunista Hrvatske u prvoj godini njegova izlaženja, tijekom 
1982. i 1983. Danas je počeo izlaziti u drugoj polovini veljače 1982., a već pola godine 
poslije postao je krupan politički problem. Tjednik se pojavio u razdoblju opće krize, 
s kritičkim, na trenutke i provokativnim pristupom izazvao je okoštalu i ostarjelu 
partijsku elitu odlučnu da brani svoj nedodirljivi položaj. U vrlo kratkom vremenu 
ustalio se na nakladi od oko 120.000 prodanih primjeraka, što svjedoči o njegovoj 
privlačnosti širokoj čitalačkoj populaciji, a s druge strane i utjecaju, što je zapravo 
zabrinjavalo partijski vrh. Pojavom Danasa počelo je nastajati kritičko javno mnijenje 
u socijalističkoj Hrvatskoj, što je dotad u većoj mjeri bila značajka Slovenije i Srbije. 
U obračun s tjednikom partijski vrh krenuo je u ljeto 1982. i privremeno ga je primirio 
početkom sljedeće godine. To je učinjeno smjenom glavnoga i odgovornoga uredni-
ka te dovođenjem novoga s mlađim pomoćnicima koji su bili na službenoj partijskoj 
liniji. Rezultat promjena bio je i drastičan pad naklade, što je tjednik doslovno svelo 
na životarenje i marginalan utjecaj.

Ključne riječi: Hrvatska; Savez komunista Jugoslavije; demokratski centralizam; poli-
tički tjednik Danas; mediji; javno mnijenje

Na samom kraju 1977. ugašen je VUS – Vjesnik u srijedu i Hrvatska je 
ostala bez relevantnoga političkog tjednika kakvog je imala više od trideset 
godina. Dvotjednik Start nije mogao popuniti tu prazninu, kao ni suhoparni 
tjedni Vjesnikov prilog Sedam dana. Ujesen 1980. rukovodstva Složene or-
ganizacije udruženog rada (SOUR), odnosno kuće „Vjesnik” zaključila su da 
postoje uvjeti za osnivanje novoga političkog tjednika. Za mandatara projekta 
imenovan je Joža Vlahović, komentator dnevnoga lista Vjesnik, a za njegova 

* Rad je nastao u sklopu projekta „Rat, žrtve, nasilje i granice slobode u hrvatskoj povijesti 
20. stoljeća – WarVic” (IP-2019-04-6673), koji financira Hrvatska zaklada za znanost.



284

DAVOR MARIJAN, Partijski vrh Hrvatske i tjednik Danas 1982. – 1983. godine ČSP, br. 2, 283-316 (2023)

pomoćnika novinar, tada dopisnik u New Yorku, Dražen Vukov-Colić.1 Kao 
mandatar „Projekta politički tjednik”, Vlahović je 12. veljače 1981. poslao 
nulti primjerak predsjednici Centralnoga komiteta (CK) Saveza komunista 
Hrvatske (SKH) Milki Planinc radi informiranja i s molbom da njega i nje-
gove suradnike primi na razgovor.2 Nulti primjerak tjednika, s nadnevkom 
31. siječ nja 1981., imao je ime Zenit.3 Formatom i grafičkim izgledom podsje-
ćao je na zapadnonjemački Der Spiegel. Prvi razgovor s Milkom Planinc odr-
žan je vjerojatno početkom 1981., a drugi o istoj temi 1. veljače 1982. U razgo-
voru je spomenuto da je beogradski tjednik NIN donekle uzor za novi tjednik, 
no da žele biti drugačiji od njega.4 Nije objašnjeno što bi to konkretno značilo. 
Tada je već bilo odlučeno da se novi tjednik zove Danas, po uzoru na istoime-
ni časopis koji je 1934. u Beogradu izdavao Miroslav Krleža.5

Prvi broj tjednika Danas tiskan je 23. veljače 1982., čime je počeo naj-
veći izdavački pothvat u Hrvatskoj tijekom 1980-ih. Danas je uz VUS vje-
rojatno i najvažniji tjednik u razdoblju komunizma u Hrvatskoj. Redakcija 
Dana sa počela je rad kao radna jedinica Osnovne organizacije udruženog 
rada (OOUR) dnevnika Vjesnik. Glavni i odgovorni urednik bio je Joža Vla-
hović, a zamjenik Dražen Vukov-Colić. S 28 zaposlenih redakcija je do kraja 
lipnja narasla na 36 zaposlenika. Uz iznimku dvaju zaposlenika, svi su bili čla-
novi SKH.6 Savjet lista konstituiran je potkraj svibnja 1982. Predsjednik je bio 
kustos Galerije suvremene umjetnosti, povjesničar umjetnosti Božidar Bek, 
član CK SKH. Član Savjeta bio je i predsjednik Poslovodnoga odbora SOUR-a 
„Vjesnik” Marinko Gruić, također član CK SKH.7 Planom je bilo predviđeno 
da prosječna naklada u prvih šest mjeseci bude 110.000 primjeraka, a remi-
tenda 17 posto, odnosno 91.300 prodanih primjeraka. Naklada je varirala, 
prvi je broj potpuno rasprodan, potom je slijedio pad prodaje, a od 23. broja, 
objavljenog 27. srpnja 1982., počeo je stalni rast naklade. U rujnu se naklada 
ustalila na oko 120.000 tiskanih primjeraka uz remitendu od oko 10 posto.8 

1 HR-HDA-1220-CK SKH, Predsjednik CKSKH, Kultura, Idejni rad (Vjesnik), kut. 29: 
Joža VLAHOVIĆ i Dražen VUKOV-COLIĆ, „Pokretačka odluka”, Zenit, 31. 1. 1981., 2, 10.

2 HR-HDA-1220-CK SKH, Predsjednik CKSKH, Kultura, Idejni rad (Vjesnik), kut. 29: 
Projekat političkog tjednika SOUR „Vjesnik” od 12. 2. 1981. za Milku Planinc.

3 HR-HDA-1220-CK SKH, Predsjednik CKSKH, Kultura, Idejni rad (Vjesnik), kut. 29: 
Zenit od 31. 1. 1981.

4 HR-HDA-1220-CK SKH, Predsjednik CKSKH, Idejno-političko informiranje (Sastanci 
s novinarima), kut. 19: Magnetofonski zapisnik razgovora drugarice Milke Planinc, predsjed-
nice CKSKH sa članovima Redakcije političkog tjednika „Danas”, dana 1. 02. 1982. godine.

5 LASIĆ, Krleža: kronologija života i rada, 246-250.
6 „Impresum”, Danas (Zagreb), 23. 2. 1982., 2; HR-HDA-1220-CK SKH, PCKSKH, IPD 

(Danas), kut. 96: Informativno politički tjednik „Danas” – Izvještaj o poslovanju za period 
I-VI 1982.; HR-HDA-1220-CK SKH, D-SP-3418: Magnetofonski zapisnik sa 15. sjednice PCK-
SKH od 11. 10. 1982., 25/2.

7 „Savjet IPT ‘Danas’”, Danas, 1. 6. 1982., 3. Potvrda članstva u CK SKH u: Informativni 
pregled (Zagreb), br. 3/1982., 110-113.

8 HR-HDA-1220-CK SKH, PCKSKH, IPD (Danas), kut. 96: Informativno politički tjed-
nik „Danas” – Izvještaj o poslovanju za period I-VI 1982.; HR-HDA-1220-CK SKH, PCKSKH, 
IPD (Danas), kut. 96: Analiza pisanja lista „Danas” od 1. do 31. broja (veljača-rujan).



285

DAVOR MARIJAN, Partijski vrh Hrvatske i tjednik Danas 1982. – 1983. godine ČSP, br. 2, 283-316 (2023)

Prema podacima ankete iz listopada 1982., Danas su najviše čitali zaposleni 
muškarci s visokom i višom školom u dobi od 25 do 40 godina. Na temelju 
ankete zaključeno je da tjednik čita ozbiljna, zainteresirana i kritična publika. 
Rezultati ankete objavljeni su istoga mjeseca uz poruku da „takva publika ne 
vuče žurnalizam na niske grane nego baš suprotno: potiče suvremenije, otvo-
renije, kreativnije i kritičnije novinarstvo”.9 U pitanju je bila „suptilna” poru-
ka partijskom rukovodstvu na njihove optužbe da podilaženjem čitateljima 
podižu nakladu. U Centru CK SKH zaduženom za idejno-politička pitanja 
bilo je jasno što je svrha ankete i kome je rezultat zapravo upućen.10

Kontekst vremena u kojem je pokrenut Danas

Danas je počeo izlaziti u godini koja je nakon gušenja hrvatskoga pro-
ljeća vjerojatno bila najteža za Socijalističku Republiku Hrvatsku (SRH) od 
1972. do 1990. Ekonomska kriza doimala se nezaustavljivom. Zbog pogrešne 
orijentacije gospodarstva na naftu i mazut, koji su od sredine 70-ih godina 
postajali sve skuplji, a nabavljalo ih se novim zaduženjima, i to kratkoročnim, 
Hrvatska je bila u najvećim problemima u Jugoslaviji. Te je godine bila na 
rubu stečaja, a potkraj godine izbio je i slučaj s gospodarskim kriminalom u 
naftnoj industriji INA-i u koji su bila upletena djeca nekolicine revolucionara i 
istaknutih partijskih funkcionara. U proljeće i ljeto 1982. održani su kongresi 
centralnih komiteta republika i konferencije pokrajinskih komiteta, a potom 
potkraj lipnja i XII. kongres Saveza komunista Jugoslavije (SKJ), prvi nakon 
smrti Josipa Broza Tita. Javnosti je prikazan dojam o velikom jedinstvu u par-
tijskim redovima, a odmah po njegovu okončanju, na zatvorenoj sjednici no-
voga CK SKJ, pri izboru Dragoslava Draže Markovića za člana Predsjedništva 
izbile su podjele i posve drugačija slika, koja se pokušala zataškati. Godinu 
dana prije, u proljeće 1981., izbila je pobuna Albanaca na Kosovu, što je du-
goročno usmjerilo tijek zbivanja, pa je kontinuitet krize bio temeljna značajka 
Jugoslavije u 1980-ima.11 Takvo stanje, bez konkretnih pomaka u poboljšanju 
i bez neupitnoga autoriteta na razini države, pogodovalo je stvaranju javnoga 
mnijenja i nastojanju dijela medija da kritički pristupe socijalističkoj zbilji. 
Partija je takav pristup proglašavala pokušajem stvaranja partnerske pozicije 
medija prema njima, što se sprječavalo demokratskim centralizmom, koji je 
bio obvezan i za novinare-komuniste,12 a gotovo svi relevantni bili su članovi 

9 Grozdana MANCE, „Tko čita ‘Danas’”, Danas, 19. 10. 1982., 40-41.
10 HR-HDA-1220-CK SKH, D-P-3494: Informacije o pisanju štampe Centra CK SKH za 

informiranje i propagandu od 3. 2. 1983., 156-157.
11 BILANDŽIĆ, Hrvatska moderna povijest, 715-720; MARIJAN, Slom Titove armije, 

73-74; RISTANOVIĆ, Kosovsko pitanje 1974-1989, 181-243, 318-320; KLASIĆ, Mika Špiljak: 
revolucionar i državnik, 173-182. O izboru D. Markovića više kod: ĐEKIĆ, Upotreba Srbije, 
87-92 i SELINIĆ, Srbija 1980-1986, 26-40.

12 „Demokratski centralizam znači demokratsku pripremu donošenja odluka i obavezu 
svih članova da odluke donesene većinom prihvaćaju i provode.” Jedanaesti kongres Saveza 



286

DAVOR MARIJAN, Partijski vrh Hrvatske i tjednik Danas 1982. – 1983. godine ČSP, br. 2, 283-316 (2023)

Partije. Političkim se temama bez članstva u Savezu komunista nije bilo ni 
moguće baviti.13 U SKH su u listopadu 1981. bili jako nezadovoljni stanjem 
u dijelu medija, davanjem prostora osobama koje su smatrane problematič-
nima, iako su često u pitanju bili istaknuti revolucionari ili osobe relevantne 
u kulturi i znanosti. Stanje se smatralo ozbiljnim, pa su na sjednicu pozvali i 
bolesnoga Vladimira Bakarića da kaže neku riječ i usmjeri ih u vezi s postu-
panjem prema njima.14

Problem koji je mučio Predsjedništvo CK SKH zapravo je bio „normalna” 
reakcija medija na krizu na koju sustav nije imao učinkovit odgovor. To se 
dobro vidjelo u medijskom tretmanu 21. sjednice Centralnoga komiteta u ju-
goslavenskim i inozemnim medijima. Tema sjednice održane 30. rujna 1981. 
bilo je teško ekonomsko stanje u državi. Približno u isto vrijeme održano je 
još nekoliko takvih sjednica na saveznoj i republičkoj razini. U medijskim 
izvještajima s njih naglasak je bio na dramatičnom i alarmantnom stanju, go-
tovo bez „optimizma i vedrih tonova koji nagoveštavaju izlazak iz sadašnje 
ekonomske situacije”. Mediji su naglasili govore onih partijskih funkcionara 
kojih su istupili „otvoreno”, odnosno „oštro”, što je bila novina u inače su-
hoparnim i monotonim referatima. Neki novinski članci bili su kritičniji i 
postavljali su pitanje odgovornosti za krizu.15 Tretman 21. sjednice CK SKJ 
zapravo je nagovijestio kakve probleme mediji mogu napraviti Partiji ako ih 
se čvrsto ne nadzire i drži u granicama koje je propisala na sjednicama cen-
tralnih komiteta i njihovih predsjedništava.

O stanju u medijima Predsjedništvo CK SKJ raspravljalo je 15. prosinca 
1981. Uz pohvale tisku koji je bio na partijskoj liniji, naglasak je bio na medi-
jima koji to nisu bili, koji su optuženi za popuštanje klasne svijesti, manipuli-
ranje i privatiziranje medija, prodor senzacionalizma i komercijalne pobude. 
Smatralo se da su takve pojave moguće zbog nedovoljna utjecaja Partije u nji-
ma i tražilo da se „odlučnom i konkretnom akcijom” komunista onemogu-
će. To je trebao biti tek prvi korak u dugoročnoj akciji s ciljem da se do XII. 
kongresa SKJ stanje u medijima vrati na željenu razinu. U opširnom priopće-
nju za javnost najavljena je akcija raščišćavanja, a komunisti su pozvani da se 
preko Socijalističkoga saveza radnog naroda Jugoslavije više angažiraju da bi 
socijalističke snage suzbile rast negativnih pojava i tendencija u medijima.16 

komunista Jugoslavije, 509. Demokratski centralizam u stvarnosti je bio nametanje volje 
partijskih rukovodstava članstvu Saveza komunista.

13 HR-HDA-1220-CK SKH, D-SP-2965: Komisija za propagandnu i informativnu delat-
nost PCKSKJ od 13. 4. 1981., Aktuelna idejno-politička pitanja javnog informisanja i zadaci 
SK, 4, 15-16; HR-HDA-1220-CK SKH, D-SP-3503: Sektor za IPD PCKSKJ od 24. 2. 1983., 
Idejna kretanja, problemi i pojave u oblasti informisanja i propagande, 23-24; Slavenka DRA-
KULIĆ, „Jelena Lovrić”, Start (Zagreb), 20. 1. 1990., 17-21.

14 HR-HDA-1220-CK SKH, D-SP-3079: Magnetofonski zapisnik 125. sjednice PCKSKH 
od 2. 10. 1981.

15 HR-HDA-1220-CK SKH, D-SP-2977: Sektor za IPD CKSKJ, Informacija o tretiranju 
21. sednice CKSKJ u domaćim i inostranim javnim glasilima, pov. br. 2407-34/6 od 9. 10. 1981.

16 HR-HDA-1220-CK SKH, D-SP-3086: Zapisnik sa 109. sednice PCKSKJ od 15. 12. 1981.



287

DAVOR MARIJAN, Partijski vrh Hrvatske i tjednik Danas 1982. – 1983. godine ČSP, br. 2, 283-316 (2023)

Sporna i nejasna pitanja trebalo je razjasniti do XII. kongresa, sazvanog za 
kraj lipnja 1982. Naglašeno je da se u akciju ne smije „ulaziti tako da se ge-
neralno osude javna glasila” i da se za Savez komunista „neće nepotrebno 
otvarati još jedna fronta borbe”.17 Sažetak rasprave sa sjednice objavljen je u 
internim partijskim publikacijama i široko distribuiran. Istaknuta je ocjena 
o prijeporu između dva različita pogleda na medije, jednoga koji ih gleda kao 
„silu iznad društva, koja se u raznim periodima zavisno od okolnosti u zemlji 
i svijetu ispoljavala kao liberalizam, kao težnja za povratak na građansku de-
mokraciju”, i drugoga koji „polazi od težnje za kontroliranjem javnih glasila i 
shvaćanja da su ona samo produžena ruka partije i države”. Na djelu je ustvari 
bila druga tendencija: formalno se govorilo protiv partijske kontrole koja se 
sustavno nametala i relativizirala pozivanjem na samoupravljanje i sporost 
u podruštvljavanju javnih glasila.18 Istaknuto je da su mnogi idejni nespora-
zumi, „promašaji, ekscesi”, u suštini „prikriveni sukobi interesa u različitim 
sredinama, koji se prelamaju preko javnih glasila”. To je zapravo bila optužba 
da skupine i pojedinci izvan redakcija pokušavaju manipulirati medijima i 
utjecati na javno mišljenje.19

Sedamnaestog ožujka 1982. na sjednici Komiteta za općenarodnu obra-
nu i društvenu samozaštitu SRH, organa koji je po svojem sastavu bio forum 
svih relevantnih funkcionara Hrvatske, predsjednik Sabora SRH Jure Bilić 
zgražao se nad nekim slučajevima u tisku koji su prema njegovu mišljenju bili 
indikator stanja u medijima:

„Pogledajte da u tim sredstvima u osamdeset posto njihovog sadržaja ima 
pljuvanja na sve i svašta. Pogledajte samo naše komentatore koji su se stvo-
rili iznad društva. Mi smo se dogovorili da sjednemo s drugovima iz RTV, 
‘Vjesnika’ i ‘Večernjeg lista’, da vidimo zašto je to tako i odakle čitav taj kon-
cept. Zapravo je on nastao odatle što su ti ljudi produkt Filozofskog fakulte-
ta, Fakulteta političkih nauka, Pravnog fakulteta i nešto manje Ekonomskog 
fakulteta…”20

U svibnju 1982., u jednoj opsežnoj informaciji Centra CK SKH za infor-
miranje i propagandu o pisanju tiska, poveći prostor dan je problematiziranju 
slobode tiska i optužbama da staljinizam i dalje živi kao način ponašanja. 
Istaknuti su članci koji su u toj problematici imali najveći odjek i u nekoliko 
slučajeva izazvali reakcije dežurnih partijskih dogmata ili nekih pojedinaca 

17 „Neka aktualna pitanja javnog informiranja”, rezime rasprave na sjednici PCKSKJ, 
održanoj 15. 12. 1981., Informativni pregled, br. 2/1982., 48.

18 „Podruštvljavanje znači vraćanje društvu ili pretvaranje u društveno ili uzimanje u ime 
društva onog što je privatno ili je od društva nekim posrednikom (npr., preko države) otuđe-
no.” TUBIĆ, Enciklopedijski rječnik marksističkih pojmova, 360.

19 „Neka aktualna pitanja javnog informiranja”, rezime rasprave na sjednici PCKSKJ, 
održanoj 15. 12. 1981., Informativni pregled, br. 2/1982., 45-48.

20 HR-HDA-1220-CK SKH, KONO i DSZ SRH, kut. 2: Stenografski zapisnik sa sjednice 
Komiteta za ONO i DSZ SR Hrvatske, održane 17. 3. 1982., 9.



288

DAVOR MARIJAN, Partijski vrh Hrvatske i tjednik Danas 1982. – 1983. godine ČSP, br. 2, 283-316 (2023)

koji su bili prozvani ili su se tako osjećali zbog tih članaka.21 Potkraj lipnja, 
na XII. kongresu SKJ, obveze komunista u sferi medija sažete su u konstata-
ciji da osiguravaju njihov stalni angažman u afirmiranju tekovina revolucije 
i temeljnih vrijednosti socijalističkoga samoupravljanja.22 Nakon kongresa i 
tijekom godišnjih odmora u ljeto 1982. nastavljeno je pogoršanje ekonomsko-
ga stanja, o čemu je veći broj medija objavio priloge koji su alarmirali partij-
ska rukovodstva. U tim prilozima Partija je vidjela pozicije „avangardizma i 
partnerstva” i jačanje tendencija koje su bile potisnute tijekom priprema za 
održavanje partijskih kongresa i konferencija. Dio jugoslavenskih medija nije 
skrivao razočaranje što XII. kongres nije brzo riješio probleme u društvu, što 
je utjecalo na porast pesimizma, kritike i nepovjerenja u Savez komunista, 
čega nisu bila pošteđena ni rukovodstva i funkcionari. Uz pesimistične, reži-
mu neprihvatljive tonove slijedili su još problematičniji, nuđenje izlaza iz kri-
ze radikalnim promjenama unutar SKJ i smjenom rukovodeće strukture. Na 
javnu scenu stupili su pojedinci koji su imali težinu u 1970-ima, a koji su bili 
etiketirani kao liberali i nacionalisti.23 Istovremeno s crnim slikama ekonom-
skoga stanja i položaja radničke klase, u kulturi je počelo dovođenje u pitanje 
temelja revolucije i utemeljiteljskoga mita Jugoslavije.24 U takvu, po partijskim 
parametrima, krajnje složenom političkom stanju pojavio se tjednik Danas i 
uzburkao učmalo stanje u Hrvatskoj za koje se ustalio naziv „hrvatska šutnja”.

Prilozi Danasa za „sezonu prozvanih novina”

U prvom broju tjednika Danas objavljeno je pozdravno pismo Marka Ri-
stića, nekadašnjega suradnika Krležina Danasa iz Beograda 1934. godine.25 
Danas je krenuo krležijanski „oštro i polemično” i u prvim brojevima objav-
ljeno je nekoliko „osjetljivih” članaka: o „formalnim” članovima CK SKH, 
o privilegijima funkcionara, kadrovskoj politici Partije, najavi knjige Stanka 
Lasića o Miroslavu Krleži.26 U prvoj polovini kolovoza objavljena su dva član-
ka beogradskoga sociologa Slobodana Inića, „Je li Savez komunista u dobrom 
stanju” i „Revolucija se može i istrošiti”, koji su imali velik odjek. U njima se 
tvrdilo da se Partija dijeli na rukovodstvo koje donosi odluke i članstvo koje 

21 HR-HDA-1220-CK SKH, D-P-3444: Informacije Centra CK SKH za IPD od 10. 5. 1982., 
O nekim napisima i istupima na liniji „demistifikacije” prošlosti i traženja „sloboda”, 5-6.

22 HR-HDA-1220-CK SKH, D-SP-3503: Sektor za IPD PCKSKJ od 24. 2. 1983., Idejna 
kretanja, problemi i pojave u oblasti informisanja i propagande, 33.

23 HR-HDA-1220-CK SKH, D-SP-3366: Sektor za IPD CKSKJ, oktobar 1982., Analitička 
informacija o kretanjima u oblasti javnog informisanja i propagande u zemlji od XII kongresa 
SKJ, 1-3.

24 RISTANOVIĆ, Iluzija moći, 141-155.
25 Marko RISTIĆ, „Danas i Danas danas”, Danas, 23. 2. 1982., 13.
26 Gojko MARINKOVIĆ, „Radnik-direktor u Centralnom komitetu”, Danas, 23. 2. 1982., 

22-23; Đuro ZAGORAC, „Predsjednici bez rezidencija”, Danas, 9. 3. 1982., 12-14; Mladen 
MALOČA, „Iskušenja stečenih prava”, Danas, 16. 3. 1982., 5-7; Stanko LASIĆ, „Ponešto grub 
pozdrav na razgovor”, Danas, 9. 3. 1982., 43-45.



289

DAVOR MARIJAN, Partijski vrh Hrvatske i tjednik Danas 1982. – 1983. godine ČSP, br. 2, 283-316 (2023)

ih je obvezno provoditi, pa se zapravo nije promijenila, ostala je rukovodeća i 
kao takva neprikladna za samoupravljanje. Inić je zapravo javno otvorio pita-
nje načela demokratskoga centralizma kojim je partijski vrh nadzirao i usmje-
ravao svoje članstvo. Postavljeno je pitanje smislenosti takve Partije i tvrdilo 
se da ne korespondira s vremenom te da su promjene nužne.27 Ta dva član-
ka izazvala su veliku pozornost partijskih dogmata. U partijskom tjedniku 
Komunist objavljen je članak Milana Rakasa, nekadašnjega glavnog urednika 
toga lista, a tada člana Predsjedništva Savezne konferencije Socijalističkog sa-
veza Jugoslavije, o tome da širenje demokracije u medijima nije prihvatljivo 
ako dovodi u pitanje temeljne vrijednosti socijalističke revolucije. Kao dokaze 
za svoju tvrdnju Rakas je naveo tri primjera, među kojima je bio i Inićev tekst 
„Revolucija se može i istrošiti” u tjedniku Danas.28 Vjerojatno se na taj članak 
mislilo i u analitičkoj informaciji pripremljenoj za sjednicu Predsjedništva 
CK SKJ održanu 27. listopada 1982.

„Karakterističan je tekst Slobodana Inića u nedeljniku ‘Danas’, koji s obzi-
rom na sadržaj nije mogao biti objavljen bez suglasnosti redakcije. Njegova 
razrađena kritika temeljnih odrednica partijskog ustrojstva i metoda rada, 
predstavlja, u suštini, vrhunac razgrađivanja autoriteta Saveza komunista i 
pledoaje za neku drugu partiju (po sadržaju).”29

Danas je 24. kolovoza 1982. objavio članak „Istina zatvorenih lista” no-
vinarke Jelene Lovrić, kojim je otvoren „petrinjski slučaj”, u čijem je središtu 
bio petrinjski političar i gospodarstvenik Borislav Mikelić. On je u proljeće 
na IX. kongresu SKH izabran za člana Centralnoga komiteta. Na njegovu pri-
mjeru Danas je pokazao kako je funkcionirala kadrovska politika SKH. Par-
tijski vrh odlučio je da Mikelić, bivši predsjednik Skupštine općine Petrinja i 
aktualni predsjednik Poslovodnoga odbora SOUR-a „Gavrilović”, bude član 
CK SKH. Izborna procedura bila je više no „formalna” jer je na listi kandi-
data bio samo Mikelić, čime je čin izbora razgolićen do krajnosti.30 Općinski 
komitet SKH Petrinja odgovorio je u sljedećem broju Danasa priopćenjem 
u kojem je rečeno da je članak „neistinit i štetan”, da predstavlja „napad na 
cjelokupnu politiku SK i njegovih organa” i da je zbog njega „nužno pokrenuti 
političku i samoupravnu odgovornost novinara i uredništva lista ‘Danas’”, 
kao i lokalnih informatora za članak.31 U partijskom tjedniku Komunist, uz 
priopćenje petrinjskih komunista, tiskan je redakcijski komentar u kojem je 
objašnjeno da u Mikelićevu izboru nije bilo problema i da nije bilo u pitanju 

27 Slobodan INIĆ, „Je li Savez komunista u dobrom stanju”, Danas, 3. 8. 1982., 38-39; Slo-
bodan INIĆ, „Revolucija se može i istrošiti”, Danas, 10. 8. 1982., 38-39.

28 Milan RAKAS, „Protiv rušilačkih dijaloga”, Komunist (Zagreb), 10. 9. 1982., 5.
29 HR-HDA-1220-CK SKH, D-SP-3366: Sektor za IPD CKSKJ, oktobar 1982., Analitička 

informacija o kretanjima u oblasti javnog informisanja i propagande u zemlji od XII kongresa 
SKJ, 5.

30 Jelena LOVRIĆ, „Istina zatvorenih lista”, Danas, 24. 8. 1982., 12-14.
31 OKSKH Petrinja, „Neistinito i štetno”, Danas, 31. 8. 1982., 40; „Saopćenje OK SKH 

Petrinja: Osuda neistinitog informiranja”, Komunist, 3. 9. 1982., 5.



290

DAVOR MARIJAN, Partijski vrh Hrvatske i tjednik Danas 1982. – 1983. godine ČSP, br. 2, 283-316 (2023)

glasanje, nego potvrda kandidata koji je prošao sve razine biranja na temelju 
internih partijskih naputaka. Danas je prozvan da je napravio svojevrsnu in-
trigu potpuno ignorirajući stavove ne samo osnovnih organizacija Saveza ko-
munista iz Petrinje nego i rukovodstva SKH te da „nije na liniji borbe Saveza 
komunista Hrvatske za jačanje procesa demokratizacije kadrovske politike”.32 
U kasnijoj analizi CK SKH rečeno je da je time Danas natjerao „tangirana 
rukovodstva, kao i Predsjedništvo CK SKH da se mjesecima time bave, u jav-
nosti izazvalo zgražanje nad iznesenim činjenicama i ‘činjenicama’, a bio je 
to svakako i pokušaj da se na određeni način kompromitira i Predsjedništvo 
CK SKJ i pojedini ugledni rukovodioci”.33 Partijski vrh angažirao se u zaštiti 
Mikelića kao člana Centralnoga komiteta i spriječio je da Danas objavi „po-
plavu pisama” koja je tjednik dobio zbog toga slučaja. U tim pismima većina 
potpisnika podržavala je pisanje Danasa pišući oštro o Mikeliću, dok ga je 
manji dio branio.34

Danas je imao utjecaja i na „karlovački slučaj”, koji je zapravo počeo in-
tervjuom što ga je relativno visoko rangirani funkcionar Milan Rakas, rodom 
iz Karlovca, dao za lokalni Karlovački tjednik od 9. rujna 1982. i u kojem je 
govorio o moralnom liku članova Saveza komunista, pri čemu je mislio na 
nekoliko lokalnih partijskih moćnika čija imena nije naveo.35 U javnost je ipak 
dospjelo o kome je konkretno riječ, za što se pobrinuo Danas, a potom su 
se uključili i drugi listovi, što je slučaju priskrbilo pozornost cijele države.36 
Pisanje tiska, posebice Danasa, kvalificirano je kao politička kleveta. Pred-
sjedništvo se trudilo da se slučaj što prije okonča i ugasi medijska pozornost. 
Na slučaju su angažirana tri člana Predsjedništva, održano je nekoliko sasta-
naka i dogovoren tekst priopćenja s kojim je javnost upoznata u prvoj polo-
vini studenoga.37 Nepotpun tekst zaključaka Predsjedništva CK SKH Danas 
je objavio u članku u kojem je Krešo Špeletić zapravo sažeo slučaj i dao svoje 
viđenje.38 Jedan od članova Predsjedništva CK SKH određen za uvođenje reda 
u Karlovcu informirao je istoga dana članove Predsjedništva o tom članku 

32 „Demokratski put do funkcije”, Komunist, 3. 9. 1982., 5.
33 HR-HDA-1220-CK SKH, D-P-3494: Informacije o pisanju štampe Centra CK SKH za 

informiranje i propagandu od 3. 2. 1983., 22.
34 HR-HDA-1220-CK SKH, D-SP-3407: Magnetofonski zapisnik sa 12. sjednice PCKSKH 

od 20. 9. 1982., 17/1-17/5.
35 HR-HDA-1220-CK SKH, D-SP-3419: Informacija Milana Rakasa od 5. 10. 1982. o nekim 

negativnim pojavama u Karlovcu; HR-HDA-1220, D-SP-3419: Druga informacija Milana Ra-
kasa od 15. 10. 1982. o negativnim pojavama u Karlovcu.

36 Milan JAKŠIĆ, „Vrtoglavica od vlasti”, Danas, 12. 10. 1982., 14-16; HR-HDA-1220-CK 
SKH, D-SP-3418: Zapisnik sa 15. sjednice PCKSKH, od 11. 10. 1982.; NAJBAR-AGIČIĆ, „Kar-
lovački tjednik – lokalne novine u socijalizmu”, 268-271.

37 HR-HDA-1220-CK SKH, D-SP-3418: Zapisnik sa 15. sjednice PCKSKH, od 11. 10. 1982.; 
HR-HDA-1220-CK SKH, D-SP-3419: Zapisnik sa 16. sjednice PCKSKH, od 18. i 19. 10. 1982.; 
HR-HDA-1220-CK SKH, D-SP-3464: Zapisnik sa 17. sjednice PCKSKH od 25., 26. i 27. 10. 
1982.; „Stavovi i zaključci usvojeni na sjednici Predsjedništva CKSKH”, Komunist, 5. 11. 
1982., 9.

38 Krešo ŠPELETIĆ, „Tko gomila zalihe”, Danas, 9. 11. 1982., 38-39.



291

DAVOR MARIJAN, Partijski vrh Hrvatske i tjednik Danas 1982. – 1983. godine ČSP, br. 2, 283-316 (2023)

uz konkretno navođenje što je izostavljeno iz njihovih zaključaka.39 Članak 
je poslije ocijenjen kao pokušaj diskreditiranja partijskoga vrha zbog njegova 
stajališta o „karlovačkom slučaju”, uz komentar da se redakcija tjednika pre-
poznatljivo „konfrontira Predsjedništvu CK SKH”.40 Dokaz za takvu tvrdnju 
bio je i novi Špeletićev članak u sljedećem broju Danasa, u kojem je slučaj na-
stavljen, a šira javnost informirana da dio partijske organizacije Karlovačkoga 
tjednika nije suglasan s dijelom zaključaka Predsjedništva CK SKH. Citiran 
je i dio povjerljivih zaključaka Općinskoga komiteta SK Karlovac u kojem se 
tražila odgovornost inicijatora slučaja, funkcionara Rakasa te glavnoga i od-
govornoga urednika lista, čime je javnost zapravo informirana da se slučaj 
nastoji zataškati.41 U istom broju tjednika objavljen je komentar Jelene Lovrić 
koji je također bio „inspiriran” karlovačkim i petrinjskim slučajem, u kojima 
su partijske organizacije Saveza komunista javnost informirale priopćenjima 
i svojim viđenjem problema. Lovrić se osvrnula na tu pojavu s komentarom 
da je reagiranje „argumentom snage umjesto snagom argumenta izraz” onih, 
„još uvijek prilično raširenih shvaćanja, da su organi i forumi imuni na pro-
puste i greške, da pojedinci i pojedine strukture imaju i privilegij na istinu, 
te da žrtveni jarac uvijek mora biti onaj tko je na greške upozorio”.42 Zbog 
članaka Špeletića i Lovrić Predsjedništvo CK SKH na sjednici 15. studenog 
1982. prozvalo je redakciju Danasa da je „takvim ponašanjem učinila politič-
ki presedan najgore vrste i da je takav postupak za najoštriju političku osudu”, 
jer je s njima bilo dogovoreno da se njihova stajališta objave u cijelosti, „ali da 
su sve tako montirali da su cijelu stvar vratili na početak”.43 Partijska organi-
zacija Danasa 18. prosinca 1982. „posula se pepelom” i priznala odgovornost 
za propust Jože Vlahovića i Kreše Špeletića što nisu obavijestili Predsjedniš-
tvo CK SKH o odluci da njihova stajališta sa sjednice Općinskoga komiteta 
SKH Karlovac neće objaviti u cijelosti i o razlozima za takvu odluku. Osnovna 
organizacija Saveza komunista (OOSK) Danasa nije prihvatila kvalifikaciju 
da je tim činom namjerno prekršeno načelo demokratskoga centralizma, „jer 
bi ona bila u kontradikciji s dosadašnjim radom dvojice spomenutih drugo-
va, pa i s njihovim ponašanjem u konkretnom slučaju”. Partijska organizacija 
tjednika branila se tvrdnjom da se tada samo pridržavala prijašnje „odluke 
Predsjedništva CK SKH da se o ‘karlovačkom slučaju’ ne objavljuje ništa prije 
nego što Predsjedništvo donese stav i o njemu obavijesti javnost”. Partijska 
organizacija zapravo se trudila obraniti svoje članove, smatrajući da je ola-
kotna okolnost autoru bila što nije raspolagao svom dokumentacijom i što su 
pojedini akteri slučaja odbijali razgovor, uz obrazloženje da je Predsjedništvo 
CK SKH smatralo da ne trebaju davati izjave. Vlahović i Špeletić dobili su 

39 HR-HDA-1220-CK SKH, PCKSKH, IPD (Danas), kut. 96: Vilim Mulc od 9. 11. 1982. za 
Špiljak Miku.

40 HR-HDA-1220-CK SKH, D-P-3494: Informacije o pisanju štampe Centra CK SKH za 
informiranje i propagandu od 3. 2. 1983., 24.

41 Krešo ŠPELETIĆ, „Što će reći komunisti”, Danas, 16. 11. 1982., 13-14.
42 Jelena LOVRIĆ, „Argumenti ili etikete”, Danas, 16. 11. 1982., 24-25.
43 HR-HDA-1220-CK SKH, D-SP-3466: Zapisnik sa 19. sjednice PCKSKH od 15. 11. 1982.



292

DAVOR MARIJAN, Partijski vrh Hrvatske i tjednik Danas 1982. – 1983. godine ČSP, br. 2, 283-316 (2023)

„drugarsku kritiku zbog propusta” u načinu objavljivanja stajališta partijsko-
ga vrha o „karlovačkom slučaju” i zato što nisu pravodobno uočili sve poslje-
dice takve odluke. Tim stajalištem željelo se pridonijeti „prevladavanju neu-
godnog nesporazuma” između Predsjedništva CK SKH i redakcije Danasa.44

„Nisam siguran da ovaj naš ‘Danas’, kako je počeo, neće završiti 
kao VUS”

Izlazak političkoga tjednika u Hrvatskoj nije bio moguć bez „blagoslova” 
Partije i njezinih transmisija, od kojih su neki objavljeni u njegovu prvom broju. 
Najutjecajniji hrvatski komunist, Vladimir Bakarić, bio je kratak i skeptičan:

„Poznati su mi vaši napori da izdajete jedan tjednik, ili neki list; poznato je 
i vama da sam uvijek bio skeptičan prema tome. I to skeptičan upravo iz tih 
istih razloga, što nukleus za takav list ne vidim dovoljno u dnevnoj štampi, u 
dnevnim informacijama. Pa sad, vidim da idete u to. Neka vam je sa srećom. 
Vidjet ćemo što će biti.”45

Jakov Blažević, tada predsjednik Predsjedništva SRH, preporučio je no-
vom tjedniku kolektivni rad, da tako misle, analiziraju i ocjenjuju, te da budu 
otvoreni prema mišljenjima ljudi na raznim razinama i strukturama. „Tre-
bate biti otvoreni prema suradnji, ali i sposobni da vagnete, da prosijete sve 
što vam dolazi u redakciju.”46 Predsjednik partijske organizacije u Zagrebu i 
budući član Predsjedništva CK SKH Stanko Stojčević preporučio im je da se 
usmjere na kvalitetu i dobre kadrove i izbjegavaju rutinerstva čija je posljedica 
„neraspoznavanje pojava i nedovoljno sagledavanje uzroka društvenih kre-
tanja i procesa”. Dodao je i da ne bi smjeli postati robovi prosječnosti i da im 
treba kritičnost, ali ona koja gradi.47

Partijski vrh, u kojem je bio i Stojčević, vrlo brzo postao je nezadovoljan 
zbog pisanja Danasa.48 Dan nakon što je izišao četvrti broj Danasa, 17. ožuj-
ka 1982. održana je sjednica Komiteta za općenarodnu obranu i društvenu 
samozaštitu SRH na kojoj ga je Jure Bilić prokomentirao riječima: „Nisam 

44 HR-HDA-1220-CK SKH, D-P-3494: PCKSKH, veljača 1983., Ocjene, stavovi i zadaci 
SK u programiranju i realizaciji uređivačke politike (Rezime rasprava u organizacijama SK u 
sredstvima javnog informiranja i u općinskim komitetima SKH), 19-21.

45 Vladimir BAKARIĆ, „Neka je sa srećom”, Danas, 23. 2. 1982., 14.
46 Jakov BLAŽEVIĆ, „Kolektivni čin”, Danas, 23. 2. 1982., 14.
47 Stanko STOJČEVIĆ, „Ne rutinerstvu”, Danas, 23. 2. 1982., 14.
48 Uz Juru Bilića kao predsjednika, ostali članovi Predsjedništva CK SKH tada su bili: 

Marijan Kalanj (sekretar Predsjedništva), Ivo Bilandžija, Senka Gulin, Vlado Mihaljević, 
Vilim Mulc, Čedomir Paić, Mirjana Poček-Matić, Stanko Stojčević, Mika Špiljak, Stipe Šuvar 
i Josip Vrhovec. HR-HDA-1220-CK SKH, D-SP-3320: Zapisnik sa 2. sjednice PCKSKH od 
19. 5. 1982.



293

DAVOR MARIJAN, Partijski vrh Hrvatske i tjednik Danas 1982. – 1983. godine ČSP, br. 2, 283-316 (2023)

siguran da ovaj naš ‘Danas’, kako je počeo, neće završiti kao VUS.”49 Na sjed-
nici Predsjedništva CK SKJ 1. srpnja 1982., na kojoj su koliko-toliko sanirane 
posljedice 1. sjednice CK SKJ u svezi s (ne)izborom Draže Markovića, Jure 
Bilić žalio se da su ga strani novinari pitali „zašto je u Beogradu takva demo-
kratija, sloboda štampe i govora”, a u Hrvatskoj nije. Bilić je često bio nerazu-
mljiv i nedorečen u svojim istupima, kao i u ovom slučaju, pa nije jasno jesu li 
stranim novinarima informatori za pitanje bili iz tjednika Danas. No, uspio 
se „izvući” komentarom da su u Hrvatskoj bili tolerantniji prema praksisov-
cima nego u Srbiji i da imaju „list ‘Danas’ koji je gori od ‘NIN-a’”.50 Bilić je 
tada bio na dužnosti jednogodišnjega predsjednika Predsjedništva CK SKH, a 
njegov komentar pokazuje da je Danas već tada bio na „tankom ledu”. Mjesec 
dana poslije, 9. kolovoza 1982., očito Bilićevom zaslugom, Predsjedništvo CK 
SKH zatražilo je da redakcija Danasa izradi analizu pisanja lista od prvoga 
broja, a da se rasprava o tjedniku održi u rujnu.51 Nužnost najavljene rasprave 
o Danasu partijskom je vrhu postala još urgentnija kad je tjednik u drugoj 
polovini kolovoza otvorio „petrinjski slučaj”. Na sjednici 6. rujna 1982. Pred-
sjedništvo se bavilo njegovim pisanjem u sklopu općega stanja u medijima. 
Jure Bilić informirao je Predsjedništvo da je imao razgovor s glavnim i odgo-
vornim urednikom Danasa i predstavnicima kuće „Vjesnik”. Na sjednici je 
ponovljena odluka da redakcija Danasa izradi analizu svojega pisanja da bi ju 
razmotrio Gradski komitet SKH Zagreb, a potom i Predsjedništvo CK SKH. 
Odluka se uklapala u širu akciju „discipliniranja” medija u Hrvatskoj.52 U tom 
je smislu 15. rujna u CK SKH održan sastanak sa sekretarima OOSK, glavnim 
i odgovornim urednicima „sredstava javnog informiranja”, na kojem im je 
stavljeno na znanje da mediji nemaju poseban položaj u društvu, odnosno po-
sebnu misiju iz koje bi proizlazilo nekakvo pravo na partnerstvo. Zaključeno 
je da su pojave prodora građanske ideologije u nekim slučajevima poprimile 
zabrinjavajuće razmjere.

„To je posebno vidljivo kad se promatra u dužem vremenskom razdoblju i 
vrednuje sa stajališta njihove poruke i idejno-teorijska podloga. U dijelu jav-
nih glasila prisutna je svojevrsna liberalistička restauracija s jasnim politič-
kim opozicionim znacima i porukama.”53

Stvarnost je bila ipak kompleksnija, radilo se o utjecaju krize na medije 
koji se više nisu ponašali kao u razdoblju neprikosnovenih autoriteta, Josipa 
Broza Tita i donekle Edvarda Kardelja. Njih više nije bilo, a kriza je dovela u 
pitanje status quo koji se grčevito nastojao održati. Zbilja se mijenjala, što u 

49 HR-HDA-1220-CK SKH, KONO i DSZ SRH, kut. 2: Stenografski zapisnik sa sjednice 
Komiteta za ONO i DSZ SR Hrvatske od 17. 3. 1982., 8.

50 HR-HDA-1220-CK SKH, D-SP-3349: Magnetofonski zapisnik sa 2. sednice PCKSKJ od 
1. 7. 1982., 8/2-8/3.

51 HR-HDA-1220-CK SKH, D-SP-3404: Zapisnik sa 9. sjednice PCKSKH od 9. 8. 1982.
52 HR-HDA-1220-CK SKH, D-SP-3405: Zapisnik sa 10. sjednice PCKSKH od 6. 9. 1982.
53 HR-HDA-1220-CK SKH, D-P-3408: PCKSKH, Rezime rasprave, br. 02/11-2341/1-82 od 

21. 10. 1982.



294

DAVOR MARIJAN, Partijski vrh Hrvatske i tjednik Danas 1982. – 1983. godine ČSP, br. 2, 283-316 (2023)

Partiji nisu prihvaćali, svodeći problem na ispraznice o organiziranom dje-
lovanju unutarnjih neprijatelja i njihovu utjecaju na medije. Kritična masa u 
medijima je rasla, pokušavajući biti ono što im je osnovna namjena – koli-
ko-toliko objektivno informiranje u vremenu prepunom zbivanja. No odnos 
snaga i dalje je bio osjetno u korist okoštalih birokratskih struktura koje na 
to nisu pristajale. One su stvarnost tumačile optužbama da se u medijima i 
dalje „protura građanski koncept novinarstva sa težnjom da se nametne kao 
partner Savezu komunista i institucijama našeg samoupravnog društva”.

„To dovodi u pitanje ulogu javnih glasila i novinara kao dijela fronta subjek-
tivnih socijalističkih snaga koje treba da budu aktivni sudionici izgradnje so-
cijalističkog samoupravnog društva u skladu s odgovornostima koje iz toga 
proizlaze. Prodorom liberalizma koji inzistira na tzv. slobodi štampe dio 
novinara vezuje se za antisocijalističko raskrinkavanje vlastitog društva, što 
postaje simbol ‘hrabrog’ i sinonim ‘dobrog’ novinarstva. Oni koji se suprot-
stavljaju tim pojavama nađu se nerijetko u defenzivi, pokušava ih se progla-
šavati režimlijama, dogmatskim snagama, lijepe im se etikete. Pod pritiskom 
liberalizma posebno je devalvirana pozicija i zadaća urednika u našim javnim 
glasilima.”54

Tvrdilo se da postoji organizirano protivljenje politici Saveza komunista 
i da pojedini slučajevi „organiziranih provokacija upućuju na zaključak” o 
utjecaju stranih službi i unutarnje opozicije na medije, „pa se samo po sebi 
nameće pitanje efikasnije samozaštite čiji nosilac mora biti Savez komunista 
u tim sredinama”.55 To je inače bilo na smjeru mišljenja Jure Bilića na sjednici 
Predsjedništva CK SKH 27. rujna 1982.56 Sažetak rasprave sa zaključcima s 
te sjednice proslijeđen je na raspravu nižim partijskim razinama.57 Na sjed-
nici partijskoga vrha Srbije u rujnu 1982. član Predsjedništva CK SKJ Draža 
Marković prigovorio je novinarima da se ponašaju kao inspektori socijali-
stičkoga samoupravljanja i postaju politički centri, partneri tijela vlasti i po-
litičkih rukovodstava. Govorio je da su mediji stvorili dojam da sve u zemlji 
mora biti javno i da su samo oni odgovorni za sferu javnoga, čemu se oštro 
usprotivio uz „argument” da se za javnost „izborio Savez komunista i naš sa-
moupravni sistem, a ne novinari”. Novinar Danasa G. Marinković kritizirao 
je takvo razmišljanje navodeći neke od katastrofičnih ocjena stanja u drža-
vi koje su dane za govornicama najviših partijskih foruma, na kongresima 
i sjednicama CK SKJ, a da im se na tim skupovima nitko od sudionika nije 
suprotstavio, te se zapitao: „Ne bi li tek to bilo ponašanje u maniri inspektora 
i pokušaj partnerstva i ne bi li tek to bilo mesijanstvo?” Tvrdnju da novine 

54 Isto.
55 Isto.
56 HR-HDA-1220-CK SKH, D-P-3408: Magnetofonski zapisnik sa 13. sjednice PCKSKH 

od 27. 9. 1982., 23/3-23/4.
57 HR-HDA-1220-CK SKH, D-P-3408: Zapisnik sa 13. sjednice PCKSKH od 27. 9. 1982.; 

HR-HDA-1220-CK SKH, D-P-3408: PCKSKH, Rezime rasprave, br. 02/11-2341/1-82 od 21. 10. 
1982.



295

DAVOR MARIJAN, Partijski vrh Hrvatske i tjednik Danas 1982. – 1983. godine ČSP, br. 2, 283-316 (2023)

postaju otuđeni centri moći Marinković je negirao s komentarom da „vuku 
na razmišljanje: centar moći protiv centra moći. Umjesto odgovora na takve 
teze kažimo da objektivno pisati ne znači pisati neutralno i u tom smislu no-
vine moraju bivati sve samostalnije.”58 Na sjednici Predsjedništva CK SKH 
27. rujna Jure Bilić ocijenio je Marinkovićev članak kao političku platformu 
tjednika Danas.59 Bilić je Danas spomenuo i 13. listopada 1982. na sjednici CK 
SKH u sklopu raščišćavanja oko „karlovačkoga slučaja”. Osim njega, slučaj je 
spomenuo i Milutin Baltić.60 Tijekom sjednice, u hodniku ispred press sobe 
Marinković je pred nekoliko osoba „žučno i uvredljivo ocjenjivao Milutina 
Baltića i njegov istup”, tvrdeći da su njegove „metode dogmatske i fašističke”. 
Bilješku o Marinkovićevu komentaru za partijski vrh napisao je Rade Murić, 
član informativno-propagandnoga aparata SKH. Upozorio je da se Marinko-
vić i prije pronašao nedolično novinaru i da su mu zbog toga privremeno bili 
oduzeti akreditivi. Od Predsjedništva CK SKH tražio je odluku o Marinkovi-
ćevu daljnjem statusu akreditiranoga novinara. Predložio je da mu se uskrati 
akreditacija i da mu on to osobno priopći.61 Marinkovićev izgred bio je tema 
na sjednici Predsjedništva CK SKH 19. listopada, na kojoj je odlučeno da se 
o njegovu ponašanju informira rukovodstvo kuće „Vjesnik” radi oduzimanja 
akreditacije. Dogovoreno je i da se od „Vjesnika” zatraži odgovor o poduzetim 
mjerama, a da njihove službe oduzmu akreditiv Marinkoviću za izvještavanje 
sa sjednica u CK SKH.62 Dopis Marinku Gruiću poslan je istoga dana i u nje-
mu je uz opis Marinkovićeva „dijaloga” istaknuto da ga je njegovo ponašanje 
diskreditiralo „kao novinara koji može uživati elementarno povjerenje neop-
hodno da bi akreditivi za njegovo prisustvo na budućim sjednicama CK SKH 
bili prihvaćeni”.63 Marinkoviću su akreditivi oduzeti, a M. Gruić osobno ga 
je upozorio na „nedopustivost i štetnost njegova postupka”. Predsjedništvo 
CK SKH informirano je o sankcijama, kao i uvrštavanju dokumenta o izgre-
du u Marinkovićevu kadrovsku dokumentaciju.64 Za partijsku organizaciju 
Danasa oduzimanje akreditiva bila je dovoljna kazna Marinkoviću. Smatrali 
su da ne treba poduzimati druge mjere protiv njega „koje bi ugrozile ili suzile 
njegov profesionalni angažman”.65 Zabrana je u sklopu rasprave o smjenama 

58 Gojko MARINKOVIĆ, „Sezona prozvanih novina”, Danas, 21. 9. 1982., 13-14.
59 HR-HDA-1220-CK SKH, D-P-3408: Magnetofonski zapisnik sa 13. sjednice PCKSKH 

od 27. 9. 1982., 21/5-22/1.
60 HR-HDA-1220-CK SKH, D-15385: Magnetofonski zapisnik sa 5. sjednice CKSKH od 

13. 10. 1982., 47/4-49/1; „Jure Bilić: Pokrenuti sve društvene snage”, Komunist, 15. 10. 1982., 5; 
Gojko MARINKOVIĆ, „Kakvi ljudi trebaju partiji”, Danas, 19. 10. 1982., 14-16.

61 HR-HDA-1220-CK SKH, D-SP-3419: Rade Murić od 15. 10. 1982., O ponašanju Gojka 
Marinkovića na zadnjoj sjednici CK SKH.

62 HR-HDA-1220-CK SKH, D-SP-3419: Zapisnik sa 16. sjednice PCKSKH od 18. i 19. 10. 
1982.

63 HR-HDA-1220-CK SKH, D-SP-3419: PCKSKH, br. 03/7-2730/1-82 od 19. 10. 1982.
64 HR-HDA-1220-CK SKH, PCKSKH, IPD („Vjesnik”), kut. 96: Poslovodni odbor SOUR 

„Vjesnik” od 22. 10. 1982. za PCKSKH.
65 HR-HDA-1220-CK SKH, PCKSKH, IPD („Vjesnik”), kut. 96: Dopis Meri Štajduhar u 

ime OOSK „Danas” za Mladena Žuvelu, izvršnog sekretara PCKSKH.



296

DAVOR MARIJAN, Partijski vrh Hrvatske i tjednik Danas 1982. – 1983. godine ČSP, br. 2, 283-316 (2023)

u Danasu ukinuta na sjednici Predsjedništva CK SKH 4. travnja 1983., tjedan 
dana uoči ideološkoga plenuma CK SKH, na kojem je Danas dobio poveći 
prostor. Izvještaj s plenuma napravio je upravo Marinković.66

Tjednik Danas dobio je prostor i u analitičkoj informaciji pripremljenoj za 
sjednicu Predsjedništva CK SKJ održanu 27. listopada 1982. Uz osvrt na čla-
nak Slobodana Inića, Danas je našao mjesto u komentarima političkoga stanja 
na Kosovu i raširenosti albanskoga iredentizma, što se većina listova ustruča-
vala otvoreno reći. Danas je prozvan za zaključak da je ideologija albanskih 
iredentista zapravo masovni pokret koji je izrastao na službenoj politici bivše-
ga kosovskog rukovodstva. Upozoreno je i da je nekoliko članaka u tjedniku 
korišteno u emigrantskom tisku, čime se Danasu dodao još jedan grijeh.67

Analizu pisanja Danasa, koju je partijski vrh Hrvatske tražio dva puta, 
redakcija tjednika izradila je potkraj rujna ili početkom listopada 1982. Ana-
lizirana su prva 32 broja, premda se u naslovu analize govori o 31. broju. Ana-
liza je bila odgovor na službena i neslužbena prozivanja. U uvodnom dijelu 
navedena je naklada, koja se ustalila na oko 120.000 prodanih primjeraka uz 
remitendu od desetak posto, što je približno značilo da tjednik kupuje više od 
sto tisuća ljudi. Naklada je korištena kao argument da je tjednik na pravom 
putu, uz ogradu da ona nije jedino mjerilo kakvoće. List je okarakteriziran 
kao izrazito jugoslavenski, s opredjeljenjem da se „‘ne smije osušiti na čistu 
politiku’” onako kako se ona obično „shvaća i tretira još i danas”. Trebao je 
biti novinarski provokativniji, žurnalistički zanimljiviji i kvalitetniji, u „gra-
fičkom izrazu prepoznatljiv i čišći”. Općenito privlačniji za širi krug čitatelja, 
ali na temeljima samoupravnoga socijalizma, a to je značilo protiv centraliz-
ma i birokratizma, nacionalnoga podvajanja i slično. Naslovnica prvoga broja 
– kolaž s fotografijama Tita, Krleže i anonimnoga radnika – za koju je rečeno 
da je ispala pomalo nespretna, imala je svrhu pokazati njihov program: „na 
Titovom putu, okrenuti radnom čovjeku, slobodoumni i kritični kao što je bio 
Krleža.” Dio rečenica doista je bio na „pravom” političkom smjeru, pa je očito 
pisan s nakanom podilaženja niže rangirane organizacije Saveza komunista 
partijskom vrhu i relativiziranja optužbi adresiranih s te strane. Bilo je poziva i 
na Tita, kao i na aktualnoga partijskog čelnika Juru Bilića. Napravljen je osvrt 
na neke članke na koje su ih drugi upozoravali ili ih prozivali zbog njih. Re-
dakcija se branila tvrdnjama da nisu samo kritizirali i opstruirali već i nudili 
rješenja i izlaze. Članaka zbog kojih su prozivani nije bilo malo: u prvom redu 
zbog „petrinjskoga slučaja”; prijedloga Rade Končara na XII. kongresu SKJ o 
jedinstvenoj organizaciji Partije i poslije povodom njegove ostavke u Grad-
skom komitetu SK Beograd; slučaja zbirke umjetnina Ante Topića Mimare; 

66 HR-HDA-1220-CK SKH, D-P-3667: Magnetofonski zapisnik sa 40. sjednice PCKSKH 
od 4. 4. 1983., 27/1-27/2; Gojko MARINKOVIĆ, „Inventura idejnih (s)kretanja”, Danas, 12. 4. 
1983., 11-13.

67 HR-HDA-1220-CK SKH, D-SP-3366: Sektor za IPD CKSKJ, oktobar 1982., Analitička 
informacija o kretanjima u oblasti javnog informisanja i propagande u zemlji od XII kongresa 
SKJ, 22-24.



297

DAVOR MARIJAN, Partijski vrh Hrvatske i tjednik Danas 1982. – 1983. godine ČSP, br. 2, 283-316 (2023)

intervjua s Jakovom Blaževićem, pa kasnije polemike s njim; profesure Stipe 
Šuvara na Filozofskom fakultetu u Zagrebu; objave pisma sarajevskoga prav-
nika i politologa Vojislava Šešelja i slično. Te su objave pravdane željom da 
progovore o temama o kojima su kolale glasine, a kao novinari željeli su se 
suočiti s istinom. Upozorili su na pritiske „drugova” iz Petrinje koji su neko-
liko puta posjetili redakciju, ali su razgovarali samo s glavnim i odgovornim 
urednikom, ne i novinarima. Razgovor s komunistima iz Petrinje nije sniman 
niti su pravljene zabilješke, a ponudu Danasa da odgovore na članak Jelene 
Lovrić nisu prihvatili. Prozivke za članke sociologa Slobodana Inića otklonje-
ne su komentarom da on piše u Komunistu i Socijalizmu, službenim glasilima 
SKJ, i na taj članak nitko nije reagirao tekstom, premda je iz Srbije bilo najava 
člana ideološkoga sektora CK SK Srbije Prvoslava Ralića. Zaključujući anali-
zu, istaknuto je da je najveći domet lista što je postao jugoslavenski i „u tom 
pogledu najdosljednije ostvarivao svoju koncepciju”. Nisu prihvaćene ocjene o

„frakcionaštvu, ljevičarenju i tome slično, jer su naprosto paušalne, izricane 
bez ikakvih argumenata. Svjesni smo, naravno, da se u svim detaljima i u 
svim situacijama ne slažemo sa nekim društveno-političkim radnicima, što 
nije nikakva tragedija i što može biti razlog tvrdnji o nekakvim tobožnjim 
idejnim otklonima.”68

Slika 1. Naslovna stranica prvog broja tjednika koju je partijski vrh smatrao nepri-
mjerenom

68 HR-HDA-1220-CK SKH, PCKSKH, IPD (Danas), kut. 96: Analiza pisanja lista „Danas” 
od 1. do 31. broja (veljača-rujan), 1-16.



298

DAVOR MARIJAN, Partijski vrh Hrvatske i tjednik Danas 1982. – 1983. godine ČSP, br. 2, 283-316 (2023)

O analizi je bilo govora na sjednici Predsjedništva CK SKH 11. listopada 
1982., na kojoj su bili i čelnici glavnih medija: redakcije „Tanjuga” za SRH, 
kuće „Vjesnik”, RTV-a Zagreb i republičkoga izdanja Komunista. Stipe Šuvar 
izjavio je da je „sadržajem te analize zaprepašten”, čime je efektno upozorio 
na to da je ona neprihvatljiva.69 Šuvarova je ocjena dobrim dijelom odražavala 
opći dojam. Jure Bilić tvrdio je da u Hrvatskoj nekih ozbiljnijih problema s 
medijima nemaju. „Nama je problem ‘Danas’.” Stoga je predložio da se „pro-
mijeni sa sadašnjeg mjesta gdje rade [Gojko] Marinković, [Jelena] Lovrićka i 
[Ivan] Starčević. I da idu raditi na drugo mjesto”.

„Nećemo mi … zbog troje patoloških ljudi da stotine hiljada primjeraka, tih 
primjeraka novina stvara nama jednu takvu atmosferu. Neki dan Marinko 
Gruić jeli istina može reći da je Marinko išao u tramvaj i da mu je rekao netko, 
kaže – jedina hrvatska novina jeste ‘Danas’, ali čak ako nije tako jer će to reći 
‘praksisovci’ mislim da mi ova tri novinara i eventualno još ovog kako se zove 
[Mladen] Maloče stavimo van pisanja, neka rade na sporednim mjestima.”70

Nitko nije branio Danas, no Stipe Šuvar, a potom i Josip Vrhovec, protivili 
su se žurbi na kojoj je inzistirao Bilić, tražeći da se problem riješi po „pravili-
ma igre”, odnosno na statutaran način. Biliću se nije čekalo, predlagao je „da 
ova tri-četiri novinara da ih se digne sa pisanja u sredstvima informiranja”. 
Naveo je da mu se „na predzadnjoj sjednici CK” Joža Vlahović žalio da je 
nemoćan i ima veliku opoziciju u tjedniku. Zbog toga je smatrao da treba ma-
knuti „ovo troje” i da bi se tada i Vlahović drugačije ponašao. Bilić je zapravo 
smatrao da je rješenje jednostavno: micanje nekoliko novinara, govorio je u 
„kvotama” od tri, dovođenje novih, i to „odmah, ja predlažem da se to odmah 
sprovede, a onda ćemo dalje”. Šuvar je pak smatrao da nije problem u nekoliko 
novinara, nego „prije svega u glavnom i odgovornom uredniku i u kompletnoj 
ekipi koja se tamo okupila”. Njemu je glavni problem bio J. Vlahović, „koji je 
stari i iskusni novinar i koji izgleda ništa ne shvaća u ovoj situaciji”. Upozorio 
je i na problem suradnika koje je Danas okupio iz drugih sredina, posebi-
ce beogradske, gdje je naveo „kvaziljevičara” Momčila Đorgovića i Zorana 
Petrovića Piroćanca zbog načina na koji su pisali o Poljskoj. Josip Vrhovec 
podsjetio je na to da su mediji njegov i Šuvarov sektor, premda je odmah spu-
stio moguću tenziju komentarom da ne misli da je Bilićev prijedlog pogrešan, 
nego da to treba provesti na drugi način. A taj drugi način bio je, s čime se 
složio i Bilić, da oni, tj. Predsjedništvo CK SKH, ne rade posao kuće „Vjesnik”, 
da budu cenzori pojedinih listova, a da „kuća ‘Vjesnik’ na vrhu mirno ruke 
pere”. Predložio je da se kući „Vjesnik” dade zadatak da se u roku dan-dva 
očituje o Danasu jer se problem predugo prolongirao. Marinko Gruić, čelnik 
kuće „Vjesnik”, smatrao je da trebaju zajedno voditi akciju, da im je proble-
ma što u tjedniku nisu imali svojega člana, pri čemu nije jasno je li mislio na 

69 HR-HDA-1220-CK SKH, D-SP-3418: Magnetofonski zapisnik sa 15. sjednice PCKSKH 
od 11. 10. 1982., 25/2.

70 Isto, 25/1.



299

DAVOR MARIJAN, Partijski vrh Hrvatske i tjednik Danas 1982. – 1983. godine ČSP, br. 2, 283-316 (2023)

delegiranje člana Predsjedništva CK SKH, te da „situacija nije tako crno-bijela 
i kako se kome učini ili kako tko ima ljubav”. Bilo je tu i naznaka prozivanja 
Gruića u istupima Marijana Kalanja i Branka Puharića. Nije isključeno da je i 
Gruić smatrao da mu previše ulaze u njegovo područje, u kojem je smatrao da 
bolje zna stanje stvari. Puharić je također bio oštar prema Danasu i zamjerio 
je Gruiću, „kao prijatelju i komunisti”, da zna u čemu je problem tjednika 
Danas, a problem je po njemu, Puhariću, u „nekoliko ljudi koji su velikim 
dijelom zreli za medicinsku analizu, a ne za političku analizu”, te da iz „Vjes-
nika” ne trebaju braniti ono što je loše.

„Mi imamo problem sa Marinkovićem, sa ovom malom Lovrićkom, sa ovim 
Starčevićem, koji su bolesno izkompleksirani, ljudi, i to svako zna, tko zna tu 
konkretnu situaciju, to zna. To su ljudi komandosi ‘crvenobrigadisti’ koji, oni 
mogu sada se umiriti ako im malo date po glavi, ali to što sam ja rekao tamo 
na onom sastanku što oni mene sada prozivaju da se list ‘Vjesnik’ stabilizirao 
kada su oni otišli, to je činjenica. Drugovi koji su sjedili u prošlom Predsjed-
ništvu znaju da smo u četiri godine 90 posto primjedbi na štampu koje smo 
imali bile su na te ljude. Još jedan četvrti to je Veselko Tenžera, to je jedan izu-
zetno talentirani antikomunista i koji je izuzetno utjecajan u kući ‘Vjesnik’.”71

Puhariću je smetalo i što su se doveli u stanje da političko rukovodstvo 
jedne republike za partnere ima takve novinare. Složio se s Vrhovcem da se 
u Danasu smjene ne smiju provoditi „odlukom Predsjedništva CK. Oni se 
moraju smjenjivati odlukom političkog rukovodstva ‘Vjesnika’.” Iznio je i pe-
simističnu prognozu da neće dobiti bitku u partijskoj organizaciji Danasa. Za 
Jožu Vlahovića ustvrdio je da više nije na razini na kojoj je bio kao sekretar 
partijske organizacije i da su ga u redakciji Danasa promijenili oni koje je on 
trebao promijeniti. No bio je protiv toga da „Jožu [Vlahovića] sad vučemo” 
kako se to ne bi pretvorilo u aferu. „Ali sam za to da se ova trojica kompletno 
ili četvorica, govorim i o Tenžeri, ne znam tko čita tekstove, ali tih četvorica 
se politički moraju neutralizirati, jer će nam raditi svima o glavi.” Dodao je i 
da je dio „ozbiljnih i pametnih ljudi, naših komunista” začuđen da se dozvo-
ljava takvo pisanje. „Mi bi našim ljudima dali pet puta po glavi da se usude 
jedan dio toga reći.” Puharić je tu bio nedorečen jer su u Danasu gotovo svi 
bili članovi SKH. Stipe Šuvar upozorio je da su u „Vjesnikovoj” kući potisnu-
ti „mnogi stariji novinari dokazani komunisti”, da su u prvi plan izbili „ovi 
mladoturci koje smo ovdje spominjali”. Stvara se atmosfera da su Marinković 
i Lovrić „najbolji novinari i da takav novinar treba biti”. Vrhovec je pročitao 
i odlomak iz jednoga članka, zaključio da se takvo pisanje ponavlja iz broja 
u broj i da je riječ o „jednoj antikomunističkoj ideologiji”, te je inzistirao „da 
kuća ‘Vjesnik’ dade ocjenu o tome, a ne mi prije nje”.72 U skraćenom zapis-
niku sjednice istaknuto je da

71 Isto, 25/1-26/4.
72 Isto, 26/5-28/6.



300

DAVOR MARIJAN, Partijski vrh Hrvatske i tjednik Danas 1982. – 1983. godine ČSP, br. 2, 283-316 (2023)

„analizu i ocjenu uređivačke politike lista ‘Danas’ trebaju dati sama redakcija 
i izdavački savjet, a zatim i kuća ‘Vjesnik’, te da se ona raspravi na osnovnim 
organizacijama SK u ‘Vjesniku’. Na tome će se neposredno angažirati Općin-
ski komiteti Trnje i Gradski komitet SKH Zagreb.”73

Nakon toga planiran je nastavak rasprave o tjedniku u Predsjedništvu 
CK SKH, što se trebalo ubrzati jer je izrada analize trajala predugo. Upozo-
reno je na „ozbiljnost i političke reperkusije” koje sve dalje proizlaze iz pisa-
nja Danasa, kao i da su zaključci sa sjednice od 6. rujna 1982. aktualizirani 
zbog najnovijega pisanja tjednika o „karlovačkom slučaju”. Dogovoreno je da 
se Akciona konferencija Saveza komunista Radne organizacije Novinsko-iz-
davačke djelatnosti „Vjesnik” sazove za 16. listopada 1982., da na njoj budu 
Mladen Žuvela ili Celestin Sardelić, izvršni sekretari Predsjedništva CK SKH, 
te da im kuća „Vjesnik” informaciju o učinjenom dostavi za sjednicu Pred-
sjedništva CK SKH sazvanu za 18. listopada 1982.74

Na Akcionoj konferenciji u „Vjesniku” održanoj 16. listopada prihvaćeni 
su Zaključci u kojima je rečeno da je većina tekstova u Danasu gradila i po-
ticala razvoj samoupravljanja. Pozitivna značajka lista bila je njegova otvo-
renost i naglašeni jugoslavenski karakter, koji se vidio u okupljanju velikoga 
broja suradnika iz cijele države. Akciona konferencija imala je primjedbi na 
neke priloge zbog negativnih tendencija i političkih greški. Zbog toga se od 
komunista u redakciji zahtijevalo da „redefiniraju dio uređivačke prakse i 
učine korekciju spornih elemenata uređivačke koncepcije”. Analiza partijske 
organizacije tjednika smatrana je nepotpunom i u obranaškom tonu.75 Sarde-
lić je 19. listopada informirao Predsjedništvo CK SKH o tijeku Akcione kon-
ferencije SK „Vjesnik”, kojom partijski vrh nije bio zadovoljan jer je bila ispod 
njihova očekivanja. Konferencija je pokazala „izvjesnu spremnost” za ocjenu 
stanja u kući „Vjesnik”, uključujući i pisanje tjednika Danas, ali „još uvijek 
politički mlako i bez dovoljno odlučnosti da se energično uđe u raščišćavanje 
idejno-politički neprihvatljivih gledanja i pisanja s tih pozicija, što se poseb-
no odnosi na ‘Danas’ i njegovu uređivačku politiku”. Zaključeno je da treba 
pooštriti ocjenu stanja u kući „Vjesnik”, a u odnosu na Danas poduzeti žurne 
mjere i o tome izvijestiti.76 Istoga je dana i Savjet tjednika Danas donio ocje-
ne u kojima su prihvaćena određena odstupanja i greške, te da su objavljeni 
neki tekstovi, karikature i fotografije koji nisu bili u skladu s prihvaćenom 
uređivačkom koncepcijom. Veća se pozornost davala negativnim pojavama, a 
zapostavljani su pozitivni procesi u društvu, prozivani pojedini funkcionari, 
objavljivani neprovjereni podaci, što je u „posljednje vrijeme sve prisutnije na 

73 HR-HDA-1220-CK SKH, D-SP-3418: Zapisnik sa 15. sjednice PCKSKH od 11. 10. 1982.
74 Isto.
75 HR-HDA-1220-CK SKH, D-P-3494: PCKSKH, veljača 1983., Ocjene, stavovi i zadaci 

SK u programiranju i realizaciji uređivačke politike (Rezime rasprava u organizacijama SK u 
sredstvima javnog informiranja i u općinskim komitetima SKH), 17-18.

76 HR-HDA-1220-CK SKH, D-SP-3419: Zapisnik sa 16. sjednice PCKSKH od 18. i 19. 10. 
1982., 18-19.



301

DAVOR MARIJAN, Partijski vrh Hrvatske i tjednik Danas 1982. – 1983. godine ČSP, br. 2, 283-316 (2023)

stranicama lista, što je izazvalo i niz javnih kritika”. Tendencije koje vode u 
defetizam i senzacionalizam potiskivale su analitički i argumentirani način 
informiranja. Savjet se založio za prevladavanje tih pojava, usklađivanje ure-
đivačke politike sa stajalištima donesenim na kongresima SKJ i objektivnom 
i pravovremenom informiranju. Dano je i više sugestija za orijentaciju prema 
temama iz udruženoga rada i onima koje će kompleksnije tretirati aktualna 
pitanja političkoga i kulturnoga života.77

Danas je bio tema rasprave na sjednici Predsjedništva CK SKH 15. stude-
nog 1982. zbog „karlovačkoga slučaja”, a kuća „Vjesnik” jer nije prema njemu 
poduzela mjere dogovorene na sjednici Predsjedništva 19. listopada. Predsjed-
ništvo je zaključilo „da se ovakvo stanje ne može dalje tolerirati” i da je nužno 
zatražiti od partijske organizacije tjednika, dnevnika Vjesnik, a posebice kuće 
„Vjesnik” utvrđivanje političke i partijske odgovornosti. Dogovoreno je da 
partijsku organizaciju „Vjesnika” obavijeste Vilim Mulc i Josip Vrhovec, čla-
novi Predsjedništva CK SKH, a da Predsjedništvo bude informirano o podu-
zetim mjerama. Od Marinka Gruića očekivalo se žurno poduzimanje mjera u 
kući „Vjesnik” i „hitan odgovor o tome što je poduzeto”.78

Bio je to inicijalni poticaj da se održi niz rasprava u kući „Vjesnik” i RTV-u 
Zagreb, kao i u partijskim organizacijama i općinskim komitetima na čijem 
su području bile te medijske kuće, te Gradskom komitetu SKH Zagreb kao 
krovnoj organizaciji u gradu. Sažetak s tih rasprava pripremljen je za sjednicu 
partijskoga vrha održanu 21. veljače 1983.79 Danas je u tim partijskim raspra-
vama loše prošao. Predsjedništvo Gradskoga komiteta SKH Zagreb bilo je ne-
zadovoljno idejno-političkim stanjem u partijskoj organizaciji tjednika jer se 
oglušila na sve kritičke primjedbe koje je dobila od Akcione konferencije kuće 
„Vjesnik”, Savjeta lista i posredno od rukovodstva SKH, iako ih je načelno 
prihvatila. Zbog toga je zadužilo Općinski komitet SKH Trnje da „posebno 
razmotri idejno-političko stanje u toj osnovnoj organizaciji SK i utvrde od-
govornosti i dalji zadaci komunista u razvoju uređivačke koncepcije lista”.80

U sklopu rasprava i razgovora s novinarima 25. siječnja 1983. u Cen-
tralnom komitetu održan je sastanak s „rukovodećim novinarima” na temu 
političkoga stanja u zemlji i potrebe medijskoga odgovora na inozemnu pro-
midžbu. Josip Vrhovec vodio je glavnu riječ, a u raspravi o položaju medija 
u Hrvat skoj dotaknuo se i tjednika Danas, čiji je slučaj već dobivao i među-
narodnu dimenziju, ili je to Vrhovec želio tako prikazati. Nazočne je infor-
mirao da se Amerikanci počinju „brinuti, šta ćemo mi učiniti sa ‘Danas’ i 

77 HR-HDA-1220-CK SKH, D-P-3494: PCKSKH, veljača 1983., Ocjene, stavovi i zadaci 
SK u programiranju i realizaciji uređivačke politike (Rezime rasprava u organizacijama SK u 
sredstvima javnog informiranja i u općinskim komitetima SKH), 18-19.

78 HR-HDA-1220-CK SKH, D-SP-3466: Zapisnik sa 19. sjednice PCKSKH od 15. 11. 1982.
79 „O ulozi i zadacima komunista u programiranju i ostvarivanju uređivačke politike u 

sredstvima informiranja”, Informativni pregled, br. 1/1983., 52.
80 HR-HDA-1220-CK SKH, D-P-3494: PCKSKH, veljača 1983., Ocjene, stavovi i zadaci SK 

u programiranju i realizaciji uređivačke politike” (Rezime rasprava u organizacijama SK u 
sredstvima javnog informiranja i u općinskim komitetima SKH), 77.



302

DAVOR MARIJAN, Partijski vrh Hrvatske i tjednik Danas 1982. – 1983. godine ČSP, br. 2, 283-316 (2023)

upozoravati preko” novinara partijski vrh „da bi ukidanje ‘Danas’ imalo vrlo 
negativne odjeke u Americi”. Smatrao je da je riječ o „političkoj igri” za Jugo-
slaviju i protiv nje i da to „apsolutno ne znači da ‘Danas’ je njihov” jer „da je 
njihov, mi bi ga uhapsili i osudili”.81 Jedan od sudionika koji je uspio doći do 
riječi tvrdio je da Amerikanci smatraju da se s Danasom zbiva isto što i prije 
sa Startom, da su to ispušni ventili koji se svjesno stvaraju unutar sustava.82 
Vrho vec je komentirao i članak Jelene Lovrić i Đure Zagorca „Stotinu lica pro-
tiv privilegija” iz posljednjega broja Danasa objavljenog 25. siječnja. U njemu 
su u prvom planu bile „rezidencije, vile, lovišta, odmarališta”, pa tri točke u 
smislu da ima toga još. Za Vrhovca je to bio „poziv drugovi dragi na revolu-
ciju protiv korumpiranog socijalizma” i mobilizacijska parola za okupljanje 
naroda. Upozorio je i na rubriku čitatelja i pismo „Poziv na akciju” potpisano 
sa Ž. K. iz Zagreba. Za njega to nije bio „nikakav Ž. K. Zagreb, to je netko u 
redakciji”. Najavio je da će se provjeriti o kome se radi preko redakcije, ili će 
oni „preko policije provjeriti da li postoji taj Ž. K. Zagreb”. Pročitao je dio 
pisma u kojem se Ž. K. žalio na podstanarstvo, bogaćenje direktora i ljudi na 
položaju, korištenje službenoga automobila u privatne svrhe. Za Vrhovca je to 
bio „najtvrđi staljinizam” i tvrdio je da bi to u „Vjesniku” konačno „morali 
shvatiti”. Za njega su novinari „borbenog nacionalizma” iz hrvatskoga pro-
ljeća poput Božidara Novaka, Krešimira Džebe i Nede Krmpotić bili „šegrti, 
prema ovima ovdje”.83 Nekoliko dana poslije, u govoru u Rijeci, Danasa se 
dotaknuo i Jure Bilić, optužujući ga za „tržišnu” motiviranost da bi dosegnuo 
nakladu od 120.000 primjeraka i bio ekonomski opravdan.

„I onda treba da se svašta piše, da zadovoljiš sve ukuse u zemlji. Pa tako je i 
VUS jedno vrijeme radio, pa je završio na đubrištu, tako je i ‘Hrvatski tjed-
nik’ počeo, došao je do tiraže od 160.000 do 170.000, pa je također završio na 
đubrištu.”84

Na sjednici Predsjedništva CK SKH 31. siječnja 1983. dogovoreno je da se 
krene u kažnjavanje tjednika Danas ne čekajući analizu njegova pisanja koja 
je tada već bila dovršena.85 Jedan od povoda za tu točku dnevnoga reda bila je 
priprema ideološke sjednice CK SKJ u kojoj je Golubnjača, drama na temelju 
pripovijetke Jovana Radulovića, dobila veliku pozornost, kao i objava knjige 

81 HR-HDA-1220-CK SKH, D-SP-3445: Magnetofonski zapisnik sa sastanka (razgovora) o 
nekim pitanjima društveno-ekonomskog i političko-sigurnosnog stanja u zemlji, inozemnoj 
propagandi prema Jugoslaviji i o potrebi snažnijeg idejno-političkog i propagandnog djelo-
vanja naših sredstava informiranja i ukupne kontrapropagandne djelatnosti, održanog 25. 1. 
1983. u Zagrebu, II/4-II/5.

82 Isto, V/8-V/9.
83 Isto, IV/2-IV/3. Članci iz Danasa od 25. siječnja 1983. na koje se Vrhovec referirao nalaze 

se na stranicama 17-21 i 45. Za prozvane novinare iz hrvatskoga proljeća usp. NOVAK, Hrvat-
sko novinarstvo u 20. stoljeću, 766.

84 Jure BILIĆ, „Više jedinstva, misli i akcije”, Danas, 15. 2. 1983., 34-6. Neautorizirani čla-
nak, prenesen iz Večernjega lista od 7. veljače 1983.

85 HR-HDA-1220-CK SKH, D-P-3474: Zapisnik sa 29. sjednice PCKSKH od 31. 1. 1983.



303

DAVOR MARIJAN, Partijski vrh Hrvatske i tjednik Danas 1982. – 1983. godine ČSP, br. 2, 283-316 (2023)

eseja Dobrice Ćosića Stvarno i moguće u Rijeci. Danas je Golubnjači dao velik 
i pohvalan prostor, što mu nije uzeto za dobro. Uvodničar Jure Bilić primijetio 
je da „ovaj naš list ‘Danas’ tjera svoju liniju i dalje, s tim da je sada perfidniji i 
utoliko opasniji”, kao i da „kruže u gradu priče kako ovdje u rukovodstvu ima 
ljudi koji njih podržavaju, ima ljudi koji ih podržavaju”. A taj netko tko ih je 
navodno podržavao trebao je biti Jure Bilić, koji je to energično odbio. Ta je 
potpora po tumačenju Stipe Šuvara izvučena iz nekih Bilićevih riječi sa sjed-
nica Predsjedništva CK SKH da se Danas nešto popravio. Odlučno je otklonio 
mogućnost da netko iz Predsjedništva ima kontakte s Danasom. Vrhovec je 
izjavio da je Danas jedan od dva najveća problema s kojima se susreću i da 
su morali napokon natjerati kuću „Vjesnik” da riješi problem kako ga oni ne 
bi rješavali.86 U provedbu akcije „najneposrednije” su uključeni Predsjedniš-
tvo Gradskoga komiteta SKH Zagreb i Općinski komitet SKH Trnje, koji su 
zaduženi „da dogovore sasvim konkretne mjere koje je u ‘Danasu’ potrebno 
poduzeti – do isključivanja iz Saveza komunista”. Josip Vrhovec bio je zadužen 
prenijeti zadatak Gradskom komitetu, a izvršni sekretari Predsjedništva CK 
SKH Mladen Žuvela i Celestin Sardelić za vođenje akcije na „toj liniji”.87 Izvr-
šavajući svoje zaduženje, i govoreći o nekim zlonamjernim kritikama, Vrho-
vec je na sjednici Predsjedništva Gradskoga komiteta SKH Zagreb spomenuo 
Danas i pisanje o

„naoko perifernim i bezazlenim rubrikama kao što su pisma čitalaca protura-
ju otvoreni antikomunizam. Tako kroz jedno pismo u tjedniku ‘Danas’ stiže 
otvoreni poziv za dogmatski socijalizam pod parolom da svi budemo jednaki 
u siromaštvu. Ili, pak, u primjeru pisanja o privilegijama gdje se natura jedna 
huškačka, ulična politika, a istodobno ti novinari ne govore ništa o vlastitim 
privilegijama.”88

Danasu je prigovorio još i za jedan „zakukuljeni i zamuljeni tekst” o dra-
mi Golubnjača, koja je izazvala sukob partijskih rukovodstava Srbije i Vojvo-
dine.89 Na sjednici 7. veljače članovi Predsjedništva CK SKH informirani su 
da su Gradski komitet Zagreb i Općinski komitet SKH Trnje upoznati sa svo-
jim zadacima i mjerama koje trebaju poduzeti. Dogovoreno je i da im se do-
stavi analiza pisanja Danasa izrađena u CK SKH, kao i Marinku Gruiću, čel-
niku SOUR-a „Vjesnik”, s tim da se koristi isključivo kao interni materijal.90  
Odluka je donesena u trenutku kad se partijska organizacija Danasa kon-
stantno sastajala i raspravljala o uređivačkoj politici i svojem idejno-političkom 

86 HR-HDA-1220-CK SKH, D-P-3474: Magnetofonski zapisnik sa 29. sjednice PCKSKH 
od 31. 1. 1983., 2-II/2, III/4-III/5.

87 HR-HDA-1220-CK SKH, D-P-3474: Zapisnik sa 29. sjednice PCKSKH od 31. 1. 1983.
88 Josip VRHOVEC, „Javna glasila ne mogu biti snaga izvan društva”, Danas, 15. 2. 1983., 

36-37.
89 Isto, 36-37; SELINIĆ, Srbija 1980-1986, 442-451.
90 HR-HDA-1220-CK SKH, D-P-3475: Zapisnik sa 30. sjednice PCKSKH od 7. 2. 1983.



304

DAVOR MARIJAN, Partijski vrh Hrvatske i tjednik Danas 1982. – 1983. godine ČSP, br. 2, 283-316 (2023)

stanju. Od 1. do 16. veljače sastala se šest puta. No, partijski vrh nije bio zado-
voljan učinkom tih sastanaka.91

Malo je priloga koji su „pisani s pravih, komunističkih pozicija”

Analiza pisanja tjednika Danas Centra CK SKH za informiranje i pro-
pagandu završena je 3. veljače 1983. na 167 stranica teksta. Bila je na traženoj 
partijskoj liniji s mnoštvom citata i naglašavanja neprihvatljivih dijelova. Do-
imala se kao zakašnjela cenzura i upozorenje o tome što je redakcija tjednika 
propustila napraviti. U uvodu je napomenuto da je analiza napravljena jer ju 
partijska organizacija Danasa nije napravila, nego se u svojem osvrtu dota-
knula tek nekih članaka u „kojima su uočavani promašaji”. Istaknuto je da 
nije u pitanju „potpuna i egzaktna” analiza, već da se daju glavni naglasci 
pisanja i gledanja na pojedine probleme novinara Danasa i njihovih stalnih 
vanjskih suradnika, a „time donekle i konstante uređivačke i uredničke po-
litike”. Jedan od ciljeva analize bio je i pružiti utemeljenu ocjenu „umjesto 
paušalnog hvaljenja ili kuđenja tjednika”, što su bile dvije dominantne vrste 
mišljenja o njemu. U svezi s pisanjem o Savezu komunista, a to se smatralo 
i najvažnijim dijelom analize, prigovoreno je da je bilo malo priloga koji su 
„pisani s pravih, komunističkih pozicija, na primjeren način”.

„Osnovni su ton davali napisi u kojima je Savez komunista promatran u 
iskrivljenom ogledalu, ili sa strane: objavljivani su uglavnom napisi u kojima 
se lovilo ono što je ekscesno, što odudara, što je loše, optužujuće – u prvom 
redu po rukovodioce i rukovodstva, što je alarmantno kao pojava, tendencija, 
bez iznošenja prave argumentacije, odnosno nerijetko iznošenjem krive, mon-
tiranjem činjenica i ‘činjenica’, da bi se dobila poruka koja se želi.”92

Većinu članaka na tu temu napisalo je dvoje novinara: Gojko Marinković 
i Jelena Lovrić, a od vanjskih suradnika beogradski sociolog Slobodan Inić i 
sarajevski politolog Nenad Kecmanović. U dokazivanju krivnje Lovrić i Ma-
rinkovića autori analize služili su se istom metodologijom, izvlačeći riječi i 
rečenice iz konteksta da bi osporili njihove osvrte na stanje u SKJ, koje je tada 
bilo loše. U analizi se ignoriralo da se na sjednicama Centralnoga komite-
ta tada već moglo čuti svašta i da tretman J. Lovrić 1. sjednice Centralnoga 
komiteta u sazivu nakon XII. kongresa nije bio ni blizu drame koja je bila 
na toj sjednici pri biranju Dragoslava Markovića u novo Predsjedništvo CK 
SKJ.93 Komentare koji su potvrđivali loše stanje u SKJ autori analize ocjenji-
vali su zluradim. No, posebice je bilo neutemeljeno inzistiranje na nekakvoj 

91 „Gdje smo griješili”, Danas, 15. 3. 1983., 38; „O ulozi i zadacima komunista u program-
iranju i ostvarivanju uređivačke politike u sredstvima informiranja”, Informativni pregled, br. 
1/1983., 53.

92 HR-HDA-1220-CK SKH, D-P-3494: Informacije o pisanju štampe Centra CK SKH za 
informiranje i propagandu od 3. 2. 1983., 1-4.

93 Isto, 4-20.



305

DAVOR MARIJAN, Partijski vrh Hrvatske i tjednik Danas 1982. – 1983. godine ČSP, br. 2, 283-316 (2023)

platformi tih novinara, što je zapravo nedovršena denuncijacija koja je tada 
tražila odgovor za čiji se račun to uopće čini. Tu i tamo neki komentar na 
hrvatske proljećare 1971. bio je krajnje tendenciozan i pokušaj da se utemelje-
na kritika relativizira osporavanjem idejno-političkih, pa i moralnih kvalite-
ta novinara i drugih autora članaka u Danasu. Posebnu težinu imala su dva 
članka beogradskoga sociologa Slobodana Inića iz prve polovine kolovoza u 
kojima je postavljeno pitanje smislenosti Saveza komunista i tvrdilo se da se 
nije promijenio, ne korespondira s vremenom i da su promjene nužne. „Ni uz 
jedan ni uz drugi napis redakcija nije donijela nikakvu napomenu, ogradu 
ili svoj komentar”, zgražali su se autori analize; štoviše, urednik unutarnje 
politike tjednika Mladen Maloča osvrnuo se u broju 27 na tretman koji su 
ti članci dobili u inozemstvu, gdje su interpretirani kao zahtjev za duboku 
reformu Partije. U pokušaju da sumiraju konstante u pisanju Danasa, većina 
navedenih „poruka” zapravo je bila iz Inićeva dva članka. Taj prvi dio analize 
zaključen je komentarom da u Danasu ima i afirmativnih tekstova, no da je 
dominantan politikantski pristup, kao i da je riječ o svojevrsnome monopolu 
jer je većinu članaka o Partiji napisalo dvoje „borbenih” novinara – Jelena 
Lovrić i Gojko Marinković.94

Znatan dio analize posvećen je i gospodarskim i socijalnim temama, uz 
temeljnu primjedbu da je u pitanju pristup koji je češće bliži onima bliskim 
zapadnoeuropskim kršćanskim unijama ili socijaldemokraciji nego program-
skim opredjeljenjima SKJ. U tom je dijelu bilo manje-više otvorenih primjedbi 
da je dominantan tretman Hrvatske, uz približavanje tvrdnji da ona više daje 
negoli prima, što je zapravo bila optužba za njezinu ekonomsku zapostavlje-
nost u Jugoslaviji. Taj dio, gdje su najveći prostor dobili novinari poput Drage 
Buvača, Ive Jakovljevića i Milana Gavrovića, kao i ekonomist Marijan Ko-
rošić, doima se kao da su ga pisale osobe koje su ekonomsku problematiku 
solidno poznavale, ali nisu dovodile u pitanje službenu partijsku liniju koja je 
davala prednost socijalnoj politici nad tržišnim zakonitostima. A priori su od-
bacivali više ili manje jasno potenciranje odgovornosti Partije za ekonomsku 
krizu i promašene investicije poput tvornice boksita u Obrovcu, Petrokemije 
na Krki, tvornice umjetnih gnojiva u Kutini i Nuklearne elektrane Krško. Ve-
likih je primjedbi bilo na dio o socijalnoj politici i članke na temu privilegija 
rukovodilaca i velikih socijalnih raslojavanja unutar Partije, što je ocijenjeno 
kao napor Danasa da „uporno ‘dokazuju’ kontinuitet lopovluka ‘čelnih ljudi’, 
oslanjajući se na incidentne pojave”. U tom dijelu istaknut je članak iz rubri-
ke čitatelja koji je napisao anonimni Ž. K. iz Zagreba, koji je prethodno do-
bio prostor na sastanku Vrhovca i novinara 25. siječnja 1983. i jednoj sjednici 
partijskoga vrha, kad ga je Vrhovec nazvao izmišljenim i pripisao redakciji 
tjednika.95

Glede vanjskopolitičkih tema, koje su zauzimale oko četvrtinu sadrža-
ja tjednika, prigovoreno je da nisu odraz jasne uređivačke politike i da ne 

94 Isto, 14-29.
95 Isto, 50-52.



306

DAVOR MARIJAN, Partijski vrh Hrvatske i tjednik Danas 1982. – 1983. godine ČSP, br. 2, 283-316 (2023)

poštuju smjernice koje su davali Tito i partijski kongresi. Propust je bila i te-
matska orijentacija na zapadne teme, što je dolazilo do izražaja i u rubrici 
„Prevedeni stupci”, u kojima su u 46 brojeva objavljena 64 članka, od kojih 
je samo jedan bio s Istoka, i to o teoriji gravitacije. Za funkcionare, rukovo-
ditelje, rukovodstva i privilegije rečeno je da je u pitanju omiljena tema tjed-
nika, „gotovo iz broja u broj”, te da „posebno podgrijava antirukovodilačko i 
antipolitičarsko raspoloženje, služeći se ne baš rijetko porukama i parolama 
na nivou uličnog kritizerstva”. U poglavlje „O nekim društveno-političkim 
temama i događajima” strpani su neprimjereni članci koje autori analize nisu 
mogli tematski razvrstati, te je dan osvrt na članke o privrednom i politič-
kom kriminalu, ekologiji, socijalnim razlikama, ekologiji i Svjetskom nogo-
metnom prvenstvu 1982. godine. Ocijenjeno je da su teme interpretirane na 
površan, senzacionalistički i neprihvatljiv način. Slične su ocjene dane i za 
poglavlje o aferama i polemikama. „Radilo se o tiražnom ‘napuhavanju’ tema 
i podilaženju ukusu dijela malograđanske javnosti, ali i podmetanjima poli-
tičke prirode.” Za članke o mladima rečeno je da se uglavnom bave zabavnom 
sferom života dijela urbanizirane omladine iz imućnih obitelji, a da gotovo 
nema članaka o materijalnom i društvenom položaju mladih, posebice onih u 
udruženom radu i obrazovanju. U poglavlju o kulturnom životu i stvaralaš-
tvu posebice je istaknuta knjiga Stanka Lasića o kronologiji Krležina života te 
knjige i teme koje su izazvale velik publicitet, primjerice o Golom otoku, dra-
mi Golubnjača i slično. Bit osvrta je prigovor da su u tjedniku nastojali „biti 
na ‘špici’” obrađujući atraktivne teme i prividno objektivni, „navodeći i ono 
što su drugi izrekli i napisali ‘za’ i ‘protiv’, a najčešće ne eksplicirajući jasno 
i otvoreno vlastite ocjene i opredjeljenja”. Poglavlje su dobila i dvojica stalnih 
kolumnista, Tito Bilopavlović i Ivan Starčević, koji su negativno ocijenjeni. 
Oni su plasirali brojne poruke i komentare o nekim društvenim zbivanjima 
i problemima, „sve u naoko ‘lakom’ štivu, zafrkantskom ili ironičnom stilu”. 
Za karikature i ilustracije istaknuto je da im je dan velik prostor i namijenjena 
važna uloga u slanju raznih poruka te da imaju važnu funkciju u uređivačkoj 
koncepciji lista. Karikaturist Joško Marušić dobio je najveći prostor, neke od 
njegovih karikatura detaljno su opisane, a neke su spominjane i u drugim 
poglavljima. Pretposljednje poglavlje naslovljeno je „‘Danas’ o sebi” i u njemu 
je nabrojeno sve što je o toj temi pisano, što je zapravo i kronologija sporenja s 
Partijom, kao i nespremnost da se prihvate njezine kritike. Na kraju je slijedi-
lo nekoliko zaključnih napomena o „konstantama” uređivanja, sa sugestijom 
za poboljšanje da bi se učinio „glasilom organiziranih socijalističkih snaga i 
socijalističkog javnog mišljenja”.96

Analiza Danasa bila je jedan od priloga za proširenu sjednicu Predsjed-
ništva CK SKH održanu 21. veljače 1983. na temu uloge i zadataka Saveza 
komunista u provedbi uređivačke politike u medijima. Sažetak rasprave, 
odnosno osvrt na stanje u medijima objavljen je u Informativnom pregledu 

96 HR-HDA-1220-CK SKH, D-P-3494: Informacije o pisanju štampe Centra CK SKH za 
informiranje i propagandu od 3. 2. 1983., 54-167.



307

DAVOR MARIJAN, Partijski vrh Hrvatske i tjednik Danas 1982. – 1983. godine ČSP, br. 2, 283-316 (2023)

CK SKH, koji je imao status partijske okružnice.97 Na sjednici je bila većina 
članova Predsjedništva, gotovo svi relevantni funkcionari Republike i Partije 
te čelnici SOUR-a „Vjesnik” i RTV-a Zagreb. Uz njih je bio i dio partijskih 
predsjednika iz Osijeka, Splita, Rijeke i Zagreba. Na sjednici je najlošije pro-
šao Danas; uostalom, on je i bio povod za raspravu o medijima. Uvodničar 
Josip Vrhovec upozorio je da partijska organizacija tjednika nije u stanju do-
vesti do kraja „samokritičku valorizaciju svog rada”, kao ni kuća „Vjesnik”, 
pa je završilo odlukom Predsjedništva CK SKH da to učine Gradski komitet 
i Općinski komitet SKH Trnje – Zagreb. U Danasu je prodor malograđan-
skih vrijednosti bio najočitiji i to je trebalo presjeći zbog utjecaja na druge 
medije, o čemu je govorio i Marinko Gruić. Jure Bilić zamjerao je tjedniku 
što uz različita mišljenja, pa i oporbena, nije dao jasan komentar s pozicije 
Saveza komunista i morao se „konfrontirati stavovima koji su u suprotnosti 
s našom politikom”.98 Na sjednici je postavljeno pitanje konkretne partijske 
odgovornost užega uredničkog rukovodstva, dvoje-troje novinara, kao i cijele 
partijske organizacije.

„Upozoreno je, uz ostalo, da je problem tjednika ‘Danas’ i u tome, što su ljudi – 
novinari i urednici okupljeni u listu – uvjereni da su na do kraja borbenoj so-
cijalističkoj poziciji. A analiza, rađena u Centru za informiranje i propagandu 
CK SKH reljefno pokazuje da nasjedaju u osnovnim političkim orijentacijama 
ili plitkoj prozivačkoj kritici, ili ideološkim linijama koje nisu naše. ‘Danas’ se 
u osnovi bavio prozivačkim kritizerstvom, a njegovim intrigama željelo se čak 
razjediniti republičko partijsko rukovodstvo.”99

To je zapravo bilo Šuvarovo gledište, koji se pritom pozvao i na autoritet 
Bakarića i njegov posljednji intervju za Novu godinu 1982., kad je skeptič-
no govorio o istraživačkim novinarima u Hrvatskoj i njihovoj sposobnosti za 
kritički pristup. A Danasu je Šuvar, i ne samo on, negirao kritički pristup i 
pripisivao „prozivačko kritizerstvo”.

„I sada ne trebamo stvari voditi u tom pravcu da nam je do ganjanja poje-
dinca. Nama je do toga da tjednik ‘Danas’ postane kritičko, borbeno oružje 
naših organiziranih socijalističkih snaga, a ako treba da deset ljudi ode a da 
deset drugih dođe, to uvijek možemo na ljudski način dogovoriti. Radi se o 
našoj potrebi da imamo takav tjednik, a vrlo je teško praviti kvalitetan poli-
tički tjednik.”100

Drugarsko vijeće Danasa, pritisnuto sa svih strana, predložilo je počet-
kom ožujka kazne prozvanim članovima redakcije. Kazne su bile uglavnom 

97 Isto, 52-72.
98 „O ulozi i zadacima komunista u programiranju i ostvarivanju uređivačke politike u 

sredstvima informiranja”, Informativni pregled, br. 1/1983., 52-72.
99 HR-HDA-1220-CK SKH, D-SP-3494: Zapisnik sa 32. sjednice PCKSKH od 21. 2. 1983.
100 „O ulozi i zadacima komunista u programiranju i ostvarivanju uređivačke politike u 

sredstvima informiranja”, Informativni pregled, br. 1/1983., 67-70.



308

DAVOR MARIJAN, Partijski vrh Hrvatske i tjednik Danas 1982. – 1983. godine ČSP, br. 2, 283-316 (2023)

opomene i drugarske kritike: posljednja opomena glavnom i odgovornom 
uredniku Joži Vlahoviću; opomena pomoćniku i zamjeniku Draženu Vuko-
vu-Coliću; opomena pomoćniku glavnoga i odgovornoga urednika Kreši Špe-
letiću; posljednja opomena Mladenu Maloči; opomena Gojku Marinkoviću 
„kao članu kolegija i kao piscu, u čijim su se tekstovima javljale ideje koje su i 
bile na liniji suprotne od naših napora”; posljednja opomena Jeleni Lovrić jer 
je više puta pokazala jednostranost u pristupu problemima, ne „lučeći bitno 
od nebitnoga, zamjenjujući pojedinačno i opće, poentirajući prvenstveno ne-
gativnu stranu tretiranu od društveno-političkog fenomena, te propuštajući 
da u kompariranju suprotstavljenih stavova jasno ukaže na stav koji je usvajao 
organ i forum SK i koji je također dužna provoditi redakcija ‘Danasa’”. Dru-
garsko vijeće tražilo je pokretanje postupka i utvrđivanje odgovornosti Ivana 
Starčevića „zbog njegovog kozerskog stila i privatizacije Kolumne”, kao i ne-
prihvaćanja sugestija iz redakcije i izvan nje.101 Nakon toga se i partijska orga-
nizacija tjednika 7. ožujka 1983. „pokajala” i priznala greške, odnosno prihva-
tila većinu ocjena partijskoga vrha Hrvatske o svojem radu, na što je utjecao i 
boravak izvršnih sekretara Predsjedništva CK SKH Celestina Sardelića i Mla-
dena Žuvele na njihovoj sjednici.102 Međutim, „kategorički je zaključeno” da u 
uređivačkoj politici i novinarskoj praksi tjednika nije bila „prisutna decidira-
na, osmišljena i sistematizirana liberalistička ili bilo koja druga idejna platfor-
ma uperena protiv Saveza komunista i samoupravnog socijalističkog društva”. 
Kazne koje je predložilo Drugarsko vijeće su umanjene. Glavnom i odgovor-
nom uredniku Joži Vlahoviću, njegovu zamjeniku Draženu Vukovu-Coliću, 
pomoćniku glavnoga urednika Kreši Špeletiću, uredniku unutarnjopolitičke 
rubrike Mladenu Maloči i novinarki Jeleni Lovrić izrečena je mjera opomene. 
Novinaru Gojku Marinkoviću i nekolicini članova uredničkoga kolegija, koji 
nisu spominjani na sjednicama partijskoga vrha, upućena je drugarska kriti-
ka. Partijska organizacija podijelila je odgovornost za rad tjednika, pa si je 
„izrekla svojevrsnu samokritiku”.103 O zaključenom na partijskoj sjednici Da-
nasa i izrečenim kaznama izvršni sekretari Sardelić i Žuvela informirali su 
idućega dana Predsjedništvo CK SKH. Sardelić i Žuvela tražili su od partijske 
organizacije da poveća „kazne za jedan ili dva stupnja”, no to nije prihvaćeno. 
Prihvaćeno je njihovo inzistiranje da se u izvještaj unese sve ono što je OOSK 
tjednika usvojila kao političke propuste u uređivačkoj politici, a to su bili ra-
dikalizam, ultraljevičarenje, kritika svega postojećeg, površnost, izazivanje 
itd.104 Predsjedništvu CK SKH izvještaj o pisanju Danasa što ga je izradila 
partijska organizacija lista bio je prihvatljiv, ali ne i izrečene statutarne mjere 

101 HR-HDA-1220-CK SKH, D-P-3530: Magnetofonski zapisnik sa 35. sjednice PCKSKH 
od 8. 3. 1983., VII/3-VII/4.

102 HR-HDA-1220-CK SKH, D-P-3530: Zapisnik sa 35. sjednice PCKSKH od 8. 3. 1983.; 
„Gdje smo griješili”, Danas, 15. 3. 1983., 38.

103 „Gdje smo griješili”, Danas, 15. 3. 1983., 38.
104 HR-HDA-1220-CK SKH, D-P-3530: Magnetofonski zapisnik sa 35. sjednice PCKSKH 

od 8. 3. 1983., VII/1.



309

DAVOR MARIJAN, Partijski vrh Hrvatske i tjednik Danas 1982. – 1983. godine ČSP, br. 2, 283-316 (2023)

novinarima.105 Žuvela se žalio da je s redakcijom Danasa teško razgovarati, 
što je objasnio slikovitim komentarom da je „bolje kopati nego odlaziti na 
‘Danas’”. On i Sardelić smatrali su da u Danasu znaju što se o njima govori na 
sjednicama partijskoga vrha i koga treba maknuti iz redakcije. Upozorili su da 
se širi loša atmosfera zbog kažnjavanja Danasa, da se o tome nekoliko dana 
prije zanimao i britanski konzul kad je bio u posjetu „Vjesniku”. Bilić je na to 
ljutito reagirao komentarom „ljudi moji, jesmo mi kolonija engleska ili smo 
mi suverena zemlja”. Vezano uz odnos prema Danasu izbila je i rasprava o 
nadležnosti u kojoj je Bilić dao do znanja Šuvaru da je Predsjedništvo zaduže-
no za sve, pa ako treba i imenovati novinare da bi se osigurala partijska linija 
u tjedniku. Zbog povišenih tonova razmatrala se i opcija da se sjednica zatvo-
ri i bez zapisnika raspravi problem, do čega ipak nije došlo. Marijan Kalanj 
zalagao se za žurne mjere i bez previše vođenja računa o tome što će netko u 
Jugoslaviji o tome misliti. Glede kadrovskih promjena predlagalo se da se Vla-
hović, Vukov-Colić, Lovrić, Marinković i Starčević premjeste u druge redak-
cije „Vjesnika”. Na tu su listu poslije dodali i Maloču, uz prijedlog da se u re-
dakciju dovede izvjestan broj novinara iz Vjesnika, eventualno i šire. Za glav-
noga i odgovornoga urednika predlagan je Davor Šošić, koji je bio predložen i 
za urednika dnevnika Vjesnik. Među predloženima za glavnoga i odgovorno-
ga urednika bili su još Milan Bekić, Žarko Božić i Stevo Maoduš. Šuvar je 
poslije dodao i Ninu Pavića, kao mlađega i podobnoga novinara. Jure Bilić 
upozorio je da se za glavnoga urednika ne bi smjelo imenovati novinara srp-
ske nacionalnosti zbog mogućih komentara da „sada Srbin skida Hrvata” i da 
to zapravo zaoštrava ustaljenu praksu da Vjesnik i Večernji list vode Hrvat i 
Srbin. Spominjala se i opcija spajanja Danasa i Sedam dana.106 Zaključeno je 
da „daljnji postupak oko izricanja statutarnih mjera” u tjedniku Danas preuz-
me kao svoj zadatak Općinski komitet SKH Trnje na temelju prijedloga Dru-
garskoga vijeća. „Predsjedništvo je također zaključilo da se ubrza postupak 
kadrovskih promjena u listu ‘Danas’ i premještanja određenog broja urednika 
i novinara redakcije na druge poslove.”107 Na sjednici Predsjedništva 21. ožuj-
ka 1983. Marinko Gruić govorio je o odlasku petero novinara iz Danasa kao o 
gotovoj stvari, s tim da je status Gojka Marinkovića još trebalo raspraviti. Joža 
Vlahović obećao je da neće praviti probleme, kao i Vukov-Colić, koji je sma-
trao da je postupak prema Danasu neprimjeren. Maloča je prihvaćao kaznu, 
no želio je ostati u Danasu kao novinar. Marinković je prihvatio da je bilo 
pretjerivanja i slabosti u uređivačkoj politici i imao je primjedbi na postupak 
raščišćavanja. Smatrao je da odlaskom šest osoba redakcija neće biti što je bila, 
želio je ostati kao novinar, a ako ne, otišao bi iz „Vjesnika”. Lovrić je pokazala 
interes za prelazak u Start, no s obzirom na to da je bila na bolovanju, njezin 
je status trebalo raščistiti poslije. S Ivanom Starčevićem bilo je najviše proble-

105 HR-HDA-1220-CK SKH, D-P-3530: Zapisnik sa 35. sjednice PCKSKH od 8. 3. 1983.
106 HR-HDA-1220-CK SKH, D-P-3530: Magnetofonski zapisnik sa 35. sjednice PCKSKH 

od 8. 3. 1983., VII/5-6, VIII/6, IX/1, IX/8-X/2 i 12/5.
107 HR-HDA-1220-CK SKH, D-P-3530: Zapisnik sa 35. sjednice PCKSKH od 8. 3. 1983.



310

DAVOR MARIJAN, Partijski vrh Hrvatske i tjednik Danas 1982. – 1983. godine ČSP, br. 2, 283-316 (2023)

ma, a status mu je trebalo riješiti nakon što se vrati sa službenoga puta. Za 
razliku od nekih prethodnih sjednica, Jure Bilić bio je snošljiviji i pomirljiviji 
prema opcijama da dio novinara ostane i da tjednik nastavi izlaziti bez eksce-
snih stvari. Spomenuo je da su za tu opciju kod njega na sjednici CK SKJ u 
Beogradu agitirali neki novinari, sugerirajući da sačuvaju ekipu Danasa. Bilić 
je pohvalio i komentar u zadnjem broju Danasa o njima samima.108 U raspra-
vi je većina sudionika smatrala da glavni urednik ne može ostati jer je odgo-
voran za uređivačku politiku koja nije bila na partijskoj liniji, a da je postupak 
Predsjedništva prema tjedniku u skladu sa statutarnim odredbama. Najkri-
tičniji je bio Vilim Mulc, koji je smatrao da se olako prelazi preko svega što se 
dotad zbivalo s tjednikom, da se sve svelo na njihova pokajnička priznanja kao 
da je riječ o nedozrelim osobama, a da su oni zapravo djelovali kao paralelni 
organ Saveza komunista. „Dakle, da ne budemo, da ne ispadnemo barem mi 
ovdje naivni oko toga.” Šuvar, koji nije skrivao animozitet prema SOUR-u 
„Vjesnik”, upozorio je da ne bi bilo dobro da se svi problemi u medijima svale 
na Danas i time amnestiraju problemi kuće „Vjesnik”. Šuvar je smatrao da je 
analiza brojeva Danasa iz 1982. pokazala velike greške koje su izraz „jednog 
dubljeg neshvaćanja društvenih problema”, ali da „drugove” u Danasu moraju 
amnestirati jer nisu iznimka u tom pristupu, jer „mi te gluposti imamo u svim 
novinama”, samo su u Danasu koncentrirane „zato što se išlo sa prevelikom 
ambicijom i izborom najborbenijih novinara koji će takvu prozivačku kritiku 
društva slijediti”. Tvrdio je da je samo on od početka smatrao da glavni i 
odgovorni urednik treba otići jer nije kontrolirao Marinkovića i Lovrić, i da 
ključni ljudi iz Danasa trebaju otići, s tim da im se u preraspodjeli ili dalj-
njem angažmanu iziđe ususret i ne ide na njihovu političku i moralnu likvi-
daciju. Istaknuo je da se to mora napraviti i zbog viših razloga, jer su oni iz 
SKH „digli toliku poviku oko toga” da to moraju raščistiti, a s druge strane s 
tim postupkom imaju uporište za daljnju partijsku borbu i da bi „neke druge 
u Jugoslaviji obavezali da ponešto raščišćavaju, jer su situacije kod njih teže i 
izrazitije”.109 Rasprava je okončana zaključkom da glavni i odgovorni ured-
nik lista Danas ne može ostati na toj dužnosti, a da se za ostala rješenja unu-
tar redakcije tjednika „učini odgovornim SOUR ‘Vjesnik’ na osnovi vlastitih 
spoznaja i saznanja, u okviru političkih kriterija koje je utvrdilo Predsjedniš-
tvo CK SKH”.110

Na sjednici Predsjedništva CK SKH 4. travnja 1983. ponovno je bilo pri-
tužbi da kuća „Vjesnik” prebacuje na Predsjedništvo CK SKH donošenje od-
luke o smjenama i kadrovskim promjenama u Danasu. To posebice nije bilo 
prihvatljivo Josipu Vrhovcu, koji je inzistirao da „Vjesnik” mora primijeniti 
načelo rada koje vrijedi za cijeli Savez komunista i da u slučaju njegova kršenja 

108 HR-HDA-1220-CK SKH, D-P-3665: Magnetofonski zapisnik sa 38. sjednice PCKSKH 
od 8. 3. 1983. Bilić je vjerojatno mislio na članak Jelene Lovrić „Bitka za bolje novine”, Danas, 
1. 3. 1983., 12-14.

109 HR-HDA-1220-CK SKH, D-P-3665: Magnetofonski zapisnik sa 38. sjednice PCKSKH 
od 8. 3. 1983., 19/4-20/5.

110 HR-HDA-1220-CK SKH, D-P-3665: Zapisnik sa 38. sjednice PCKSKH od 21. 3. 1983.



311

DAVOR MARIJAN, Partijski vrh Hrvatske i tjednik Danas 1982. – 1983. godine ČSP, br. 2, 283-316 (2023)

cijeli njihov statutarni koncept dolazi u pitanje.111 Predsjedništvo je ponovilo 
zaključak da aktualni glavni i odgovorni urednik s „obzirom na date i usvojene 
političke ocjene o uređivačkoj politici lista” ne može ostati na toj dužnosti, a 
da je kuća „Vjesnik” odgovorna za njega i druga kadrovska rješenja na temelju 
političkih kriterija i stavova partijskoga vrha.112 Sjednica Predsjedništva odr-
žana je dva dana prije 10. ideološke sjednice CK SKH, na kojoj je Danas dobio 
relativno vidno mjesto. U podsjetniku za tu sjednicu o tjedniku je rečeno:

„Negativne tendencije pojačano su bile prisutne u tjedniku ‘Danas’, u čijoj 
uređivačkoj politici je došlo do prodora lažnog radikalizma, senzacionalizma, 
ljevičarenja, prozivačke kritike, pa i do pomutnje u idejnoj orijentaciji. Stoga je 
pokrenuta akcija na idejno-političkom raščišćavanju i diferencijaciji s nosio-
cima i protagonistima takvih shvaćanja u okviru OOSK uz aktivno prisustvo 
rukovodstava Saveza komunista.”113

Na sjednici CK SKH 6. travnja 1983. Josip Vrhovec osvrnuo se u uvodnom 
referatu i na stanje u medijima. Po njegovu mišljenju, s jednom iznimkom 
u javnim glasilima u Hrvatskoj nije bilo gruboga prodora antisocijalističkih 
tendencija ni generalnih promašaja u uređivačkoj politici. Izuzetak je bio 
tjednik Danas.114 S takvim tretmanom tjednika nije se složio ekonomist Ivo 
Perišin. Smatrao je da ne treba prihvatiti Informaciju o pisanju lista Danas 
kao analitičko-dokumentacijski prilog uz sjednicu jer u njoj u „pristupu, me-
todi odabiranja i ocjenama ima mnogo toga s čime se ne bih mogao složiti”. 
Bio je to prigovor da se olako traži neprijatelja i ne uočavaju vlastite mane i 
slabosti.115 Još je nekoliko govornika spomenulo Danas, neki su se slagali s 
tretmanom koji je Danas dobio, a neki i ne. Borislav Mikelić cijelo je izlaga-
nje posvetio tjedniku, s omalovažavanjem, i optužio ga da mu je od samoga 
početka cilj bio smišljeni obračun s Centralnim komitetom, posebice onim 
iz prethodnoga saziva. Redakcija tjednika odgovorila je na njegovo izlaganje 
negirajući optužbe s obrazloženjem da im nije poznato da se o radu člana 
Centralnoga komiteta može razgovarati samo u Centralnom komitetu, da je 
dobio prostor za odgovor u tjedniku, koji nije iskoristio, te se na kraju zapitala 
kako zna što piše u pismu čitatelja kad ih nije dobio od redakcije na uvid.116

Slučaj tjednika Danas priveden je kraju kad je Joža Vlahović dao ostavku, 
koju je 11. svibnja 1983. Radnički savjet OOUR-a „Vjesnik SSRNH” prihvatio 
i istoga dana za vršitelja dužnosti glavnoga i odgovornoga urednika imenovao 

111 HR-HDA-1220-CK SKH, D-P-3667: Magnetofonski zapisnik sa 40. sjednice PCKSKH 
od 4. 4. 1983., 25/4-26/4.

112 HR-HDA-1220-CK SKH, D-P-3667: Zapisnik sa 40. sjednice PCKSKH od 4. 4. 1983.
113 HR-HDA-1220-CK SKH, D-15614: Aktualna idejno-politička kretanja i djelovanje Save-

za komunista (Podsjetnik za raspravu na sjednici Centralnog komiteta SKH), ožujak 1983., 70.
114 Uvodno izlaganje Josipa Vrhovca „O idejnim kretanjima u društvu i zadacima Saveza 

komunista”, Informativni pregled, br. 2/1983., 10.
115 HR-HDA-1220-CK SKH, D-15614: Aktualna idejna pitanja i zadaci Saveza komunista, 

Centar CKSKH za informiranje i propagandu, svibanj 1983., 43-44.
116 „Rasprava o ‘Danasu’”, Danas, 12. 4. 1983., 12-13.



312

DAVOR MARIJAN, Partijski vrh Hrvatske i tjednik Danas 1982. – 1983. godine ČSP, br. 2, 283-316 (2023)

Živka Milića, dotadašnjega urednika Danasa u Beogradu, po nacionalnosti 
Hrvata.117 Miliću je za zamjenika doveden mladi i perspektivni partijski kadar 
Nino Pavić, a za pomoćnike Denis Kuljiš i Ante Živković.118 Denis Kuljiš po-
slije je pisao da je Milić doveden jer je bio „veoma povjerljiv”, a njega i Ninu Pa-
vića dodali su „pak kao vjesnikovske ‘mlade nade’, odnosno tzv. šuvarovce”.119 
S tim promjenama počeo je i pad naklade, koja se po nekim podacima spustila 
na 37.000 prodanih primjeraka, što je u odnosu na dostignutih 120.000 bio 
drastičan pad.120 Milićev početak na čelu redakcije Danasa nije bio na oče-
kivanoj razini jer je Predsjedništvo CK SKH 9. lipnja 1983. zaključilo da se s 
njim obavi razgovor zbog „politički neprihvatljivog teksta” u broju od 7. lipnja 
„Književnici: lažan dojam opsadnog stanja” autora Momčila Đorgovića.121

Kažnjavanje Danasa uklapalo se u obračun s „kulturnom kontrarevo-
lucijom” u Jugoslaviji, iniciran 5. ideološkom sjednicom CK SKJ održanom 
28. veljače 1983. i 6. sjednicom održanom 14. ožujka, na kojoj se raspravljalo 
o medijima i zadacima Saveza komunista u njima. Na 6. sjednici doneseni su 
zaključci koji su trebali spriječiti da se mediji koriste protiv vrijednosti samo-
upravnoga socijalizma i tekovina revolucije.122 U Hrvatskoj su najveći uspjesi 
u provedbi zaključaka 6. sjednice bili u kadrovskoj promjeni kojom je Partija 
isposlovala ostavku glavnoga urednika tjednika Danas. U studenom 1983., 
na sastanku najviših funkcionara Srbije i Hrvatske, Stipe Šuvar stavio je do 
znanja da to ne smatra velikim uspjehom, što je prokomentirao riječima: „Za 
nevolju jedva smo našli drugog, nismo izvršili dalju kadrovsku transfuziju i 
taj tjednik je danas loš, kao što je bio i prije.”123 Potkraj 1983. u kući „Vjesnik” 
smatrali su da je Danas i dalje velik problem zbog uređivačke politike. Na sa-
stanku koji je organizirala Komisija CK SKH za idejna pitanja i informiranje 
rečeno je da je oko Danasa „došlo do izvjesnih pomaka, prestrukturiranja, ali 
da još uvijek profesionalna situacija, stvaralačka, radna atmosfera nije dobra”. 
Neki pojedinci još su smatrali da trebaju biti partneri Saveza komunista.

„Pri tome, izuzetno vješto, do perfekcije vješto, traže putove kako će otežati 
i zagorčiti život onim ljudima u listu koji pošteno rade. Stoji ocjena, rečeno, 
da OOSK nije uspjela ostvariti utjecaj na uređivačku politiku lista. Također, 
stav da se ide na kadrovsko jačanje redakcije sporo se realizira. Izrečena je i 
ocjena da je ‘Danas’, bez obzira na sva lutanja, iskušenja, zapravo, još uvijek 
najuspješnija inicijativa koja je u zadnjih nekoliko godina u ‘Vjesnikovoj’ kući 
realizirana. Upozoreno je, također, da je ‘Danas’ postao probni kamen, da li 

117 „Živko Milić v.d. glavnog i odgovornog urednika IPT ‘Danas’”, Danas, 17. 5. 1983., 40.
118 „Danas” 1982.-1992., 27.
119 KULJIŠ, „Živ živcat Živko Milić – pretjeruje”.
120 NOVAK, Hrvatsko novinarstvo u 20. stoljeću, 804.
121 HR-HDA-1220-CK SKH, D-P-3682: Zapisnik sa 50. sjednice PCKSKH od 9. 6. 1983.
122 HR-HDA-1220-CK SKH, D-SP-3481: Zapisnik sa Pete sednice CKSKJ od 28. 2. 1983.; 

HR-HDA-1220-CK SKH, D-15831: CK SKJ od 14. 3. 1983., Zaključci CKSKJ o aktuelnim pi-
tanjima javnog informisanja i zadacima Saveza komunista.

123 HR-HDA-1616-PSRH, 2-3-13: Stenografske beleške sa razgovora predstavnika organa i 
organizacija SR Hrvatske i SR Srbije, održanog 4. 11. 1983. godine u Beogradu, 121.



313

DAVOR MARIJAN, Partijski vrh Hrvatske i tjednik Danas 1982. – 1983. godine ČSP, br. 2, 283-316 (2023)

će u Jugoslaviji tobože pobijediti staljinistička politika u odnosu na sredstva 
informiranja ili će sredstva informiranja nastaviti ‘slobodoljubivom, slobo-
darskom i emancipacijskom ulogom i konceptom slobodnog novinarstva’.”124

Komentar je bio i priznanje da se zapravo jako malo napravilo, kao i po-
kazatelj promjena u Partiji, čija je moć kopnjela iz godine u godinu. Ona je 
samo dijelom uspjela napraviti što je u početku željela, Danas je privremeno 
primiren, s iznimkom Jože Vlahovića svi „problematični” novinari su ostali, 
a naklada i utjecaj lista strmoglavo su pali. Takvo stanje vladalo je do ljeta 
1985., kad je s novim urednikom Mirkom Galićem tjednik postao otvoreniji, 
kritičniji i konkurentniji, što se odrazilo i na rast naklade.125

Zaključak

Tjednik Danas bio je najveći novinsko-izdavački pothvat u Hrvatskoj 
1980-ih. Počeo je izlaziti u razdoblju velike krize, tada još ekonomske, koja je 
upravo te godine bila najizraženija u SRH. Druga značajka jest da se pojavio u 
razdoblju koje se uobičajeno naziva „hrvatska šutnja”, što je bio bitan ograni-
čavajući čimbenik, premda tjednik nije dovodio u pitanje komunistički sustav, 
tj. socijalističko samoupravljanje, a još manje Jugoslaviju. Vrlo brzo klasificiran 
je kao list koji prelazi postavljene granice, pa je u ljeto iste godine pokrenuta 
akcija njegova kažnjavanja. Zbog otpora OOSK tjednika to je trajalo nekoliko 
mjeseci i okončano u proljeće 1983. smjenom glavnoga i odgovornoga uredni-
ka. Njegov nasljednik kretao se u granicama tolerancije, što se odrazilo drastič-
nim padom naklade i marginalizacijom tjednika. Kažnjavanje Danasa zapravo 
je primjer sprječavanja javne kritike neprihvatljive partijskom rukovodstvu, 
premda ta kritika nije dovodila u pitanje nijedan od temelja komunizma i Jugo-
slavije. Kritika je spriječena preko načela demokratskoga centralizma i njego-
vom konkretnom provedbom u praksi. To je zapravo bio sukob unutar Partije 
u kojem su „deblji kraj” izvukli niže rangirani komunisti.

Arhivski i neobjavljeni izvori

HR-HDA-1220-CK SKH: Hrvatska, Hrvatski državni arhiv, Zagreb, fond 
1220, Centralni komitet Saveza komunista Hrvatske, serije:

– D-dokumentacija, povjerljivi spisi.
– D-dokumentacija, obični spisi.
– Predsjednik CK SKH.
– Predsjedništvo CK SKH.
– Komitet za ONO i DSZ SRH.

124 HR-HDA-1220-CK SKH, D-P-3736: Rezime rasprave o aktivnosti komunista SOUR-a 
„Vjesnika” u provođenju zaključaka 6. sjednice CKSKJ i 10. sjednice CKSKH od 15. 12. 1983., 
4-5.

125 NOVAK, Hrvatsko novinarstvo u 20. stoljeću, 804.



314

DAVOR MARIJAN, Partijski vrh Hrvatske i tjednik Danas 1982. – 1983. godine ČSP, br. 2, 283-316 (2023)

HR-HDA-1616-PSRH: Hrvatska, Hrvatski državni arhiv, Zagreb, fond 1616, 
Predsjedništvo Socijalističke Republike Hrvatske.

Objavljeni izvori i tisak
Danas (Zagreb), 1982-1983.
„Danas” 1982.-1992. Rijeka: „Novi list”, 2002.
Informativni pregled, Centar CK SKH za informiranje i propagandu (Za-

greb), 1981-1983.
Komunist (Zagreb), 1982.
Start (Zagreb), 1990.

Mrežni izvori
KULJIŠ, Denis. „Živ živcat Živko Milić – pretjeruje”. Portal Jutarnji list, 

21. 8. 2010. Pristup ostvaren 28. 5. 2023. https://www.jutarnji.hr/naslovnica/
ziv-zivcat-zivko-milic-pretjeruje-2123439.

Literatura
Aktualna idejna pitanja i zadaci Saveza komunista. [Zagreb:] Centar CK-

SKH za informiranje i propagandu, svibanj 1983.
BILANDŽIĆ, Dušan. Hrvatska moderna povijest. Zagreb: Golden marke-

ting, 1999.
ĐEKIĆ, Mirko. Upotreba Srbije. Optužbe i priznanja Draže Markovića. 

Beograd: Beseda, 1990.
Jedanaesti kongres Saveza komunista Jugoslavije: dokumenti. Beograd: Iz-

davački centar „Komunist”, 1978.
KLASIĆ, Hrvoje. Mika Špiljak: revolucionar i državnik. Zagreb: Naklada 

Ljevak, 2019.
LASIĆ, Stanko. Krleža: kronologija života i rada. Zagreb: Grafički zavod 

Hrvatske, 1982.
MARIJAN, Davor. Slom Titove armije: JNA i raspad Jugoslavije 1987. – 

1992. Zagreb: Golden marketing – Tehnička knjiga; Hrvatski institut za po-
vijest, 2008.

NAJBAR-AGIČIĆ, Magdalena. „Karlovački tjednik – lokalne novine u so-
cijalizmu”. Radovi Zavoda za hrvatsku povijest 53 (2021), br. 2: 255-276.

NOVAK, Božidar. Hrvatsko novinarstvo u 20. stoljeću. Zagreb: Golden 
marketing – Tehnička knjiga, 2005.

RISTANOVIĆ, Petar. Iluzija moći. Srpski kritički intelektualci i komu-
nistički režim. Beograd: Fondacija Aleksandar Nevski; IP Princip, Beograd, 
2020.

RISTANOVIĆ, Petar. Kosovsko pitanje 1974-1989. Novi Sad; Beograd: 
Prometej; Informatika, 2019.



315

DAVOR MARIJAN, Partijski vrh Hrvatske i tjednik Danas 1982. – 1983. godine ČSP, br. 2, 283-316 (2023)

SELINIĆ, Slobodan. Srbija 1980-1986. Politička istorija od Tita do Miloše-
vića. Beograd: Institut za noviju istoriju Srbije, 2021.

TUBIĆ, Risto. Enciklopedijski rječnik marksističkih pojmova. Sarajevo: 
„Veselin Masleša”, 1974.



316

DAVOR MARIJAN, Partijski vrh Hrvatske i tjednik Danas 1982. – 1983. godine ČSP, br. 2, 283-316 (2023)

SUMMARY

The Party Leadership of Croatia and the Weekly Danas 1982-1983

The subject of this paper is the way the weekly Danas was treated by the 
Presidency of the Central Committee of the League of Communists of Cro-
atia in the first year of its publication, during 1982 and 1983. Danas started 
being published in the second half of February 1982 and half a year later the 
periodical turned into a huge political issue. The newspaper appeared at a 
time of a general crisis; with its critical approach, at times even provocative, it 
frustrated the hardened and obsolete party elite which was determined to de-
fend its hitherto inviolable position. Within a short period of time, the weekly 
attained a circulation of 120,000 copies, which testifies to its wide appeal as 
well as to its influence, which in fact distressed the party leadership. With 
the appearance of Danas, a critical public opinion started to come into be-
ing. The party leadership started to deal with the weekly in the summer of 
1982 and temporarily discontinued it at the beginning of the following year. 
This was done by the replacement of the editor-in-chief with a new one, along 
with young associates who were willing to toe the party line. The result of the 
changes was a drop in circulation, which literally reduced the weekly to eking 
out an existence and having only marginal influence. The penalization of 
Danas was in fact an example of shutting down any public opinion unaccept-
able to the party leadership, through the principle of democratic centralism 
and its concrete implementation in practice. It was actually a conflict within 
the party in which lower-ranking communists lost out. 

Keywords: Croatia; League of Communists of Yugoslavia; democratic 
centralism; political weekly Danas; media, public opinion


