Povijest učeništva u judaizmu

od biblijske zapovijedi pojedincu do rabinske regulative o uspostavi javnoga židovskog obrazovnog sustava

Autor(i)

DOI:

https://doi.org/10.32862/k1.18.2.1%20

Ključne riječi:

obrazovanje, židovski, rabin, Talmud, Tora

Sažetak

Ovaj članak bavi se poviješću učeništva u judaizmu i njegovim prijelazom iz individualne obveze u javni obrazovni sustav. Članak je podijeljen u tri glavna dijela: prvi dio raspravlja o središnjoj ulozi obrazovanja u proučavanju Tore u judaizmu, kao i o židovskom pravnom konceptu „obrazovne obveze“ nasuprot modernom pravnom konceptu „prava na obrazovanje“. Drugi, središnji dio ispituje razvoj židovske obveze obrazovanja – prijelaz s privatnog na javno obrazovanje. Autor analizira različite talmudske propise koji su doveli do ovog prijelaza i njihov međusobni odnos. Na kraju ovog dijela, autor raspravlja o strukturi financiranja javnoga obrazovnog sustava i pravu roditelja da odaberu obrazovni okvir za svoju djecu. U trećem dijelu, autor naglašava posebnost židovskog obrazovanja kao vrhovne vrijednosti čistoga intelektualnog proučavanja Tore, što se odnosi i na financijske interese poput prava učitelja na štrajk u židovskom pravu te na predanost učenju u vremenima teških nedaća i tame poput razdoblja holokausta. U ovom istraživanju autor analizira različite židovske izvore, od pisane Tore i usmene Tore, uključujući Talmud, Mišnu, Midraš i rabinske response od srednjeg vijeka do modernih vremena. Velik dio ove literature preveden je s hebrejskog i aramejskog.

Reference

Abulafia, Meir Halevi R. (Spain, 12th-13th century). 1790. Yad Ramah commentary to the Talmud. Thessalonica: s. n.

Abulafia, Meir Halevi. R. 1799. Responsa Shut HaRama in Or Tsadikim. Thessalonica: s. n.

Assevilli, R. Yom Tov ben Avraham, Ritva (13th century). 2012. Chidushe HaRitva. Zihron Jaakov: Zihron Jaakov.

Babylonian Talmud. 1999. Berahot, Shabat, Yoma, Hagiga, Sanhedrin. Jerusalem: Steinsaltz.

Babylonian Talmud. 1961. Sotah, Gittin, Kidushin, Baba Batra, Sanhedrin, Avoda Zarah. (Vilnius ed.). Bnei Brak: Machon Tevel.

Bakshi-Doron, R. Eliyahu. 1982. „Av veEm BeHinuch HaBanim“. (Father and Mother in the Education of the Sons). Tora sheBeal-Pe 23: 69.

Bakshi-Doron, R. Eliyahu. 2002. Binyan Av. Vol. I. Jerusalem: Mahon Binjan Av.

Colon R. Joseph ben Solomon Trabotto (Italy, 15th century). 1984. Piske Maharik. Jerusalem: Machon Yerushalajim.

Corbeil. R. Isaac ben Joseph. 1979. Sefer Mitzvot Katan. Jerusalem: s. n.

Dadon, Kotel. 2009. Židovstvo. Život, teologija i filozofija. Zagreb: Profil.

Dadon, Kotel. 2012. „Pisana i Usmena Tora. Može li jedna bez druge?“ Nova prisutnost 10, br. 3: 419-442.

Dadon, Kotel. 2015. „Odnos poslodavca i zaposlenika u židovskom Pravu“. Nova prisutnost 13, br. 3: 301-317.

Dadon, Kotel. 2016. „Duhovni otpor tijekom Holokausta. Interpretacija izabranih primjera literature response“. Crkva u svijetu 51, br. 2: 203-234.

Dadon, Kotel. 2018. „Role of the Wife in the Jewish Marriage in Old Testament Scripture, in Jewish Law, and in Rabbinic Literature“. Kairos: Evangelical Journal of Theology 12, br. 2: 129-158.

De Bouton, R. Avraham (Thessalonica, 16th century) 1974. (reprint Warsaw 1881). Lechem Mishne on Mishne Torah. Jerusalem: s. n.

Duran R. Shimon ben Tzemach (Algiers, 15th century). 1901. Tashbetz Katan. Warsaw: s. n.

Feinstein, R. Moshe (USA, the 20th century). 1959-1973. Responsa Iggerot Moshe. Brooklyn, New York: Moriah.

Flavius, Josephus. 1932. Chaye Yosef (The Life of (Flavius) Josephus). Heb. trans. M. Stein. Tel Aviv: Shtibel.

Florsheim, Yoel. 1986. Medinat Israel – Chevra Yehudit? (The State of Israel - A Jewish Society?). Jerusalem: R. Mass.

Frankel R. David, (Germany, 18th century), 1757. Commentary Korban HaEda on the Jerusalem Talmud. Vol. II. Berlin: s. n.

Gafni, Yeshayahu. 1990. Yehude Bavel BiTkufat HaTalmud. Jerusalem: Merkaz Zalman Shazar.

Gaon R. Saadia. 1979. Sefer HaMitzvot, Seder Rav Seadja Gaon. Jerusalem: Mekitze Nirdamim, IV ed. Reuven Mass.

Glick, Shmuel. 1999. ha-Hinukh bi-re’i ha-hok veha-halakhah (Education in Light of Israeli Law and Halkhic Literature). Jerusalem: Shechter Inst.

Glicksberg, Moshe. 1975. Hachinuch HaYehudi BeVarsha (Jewish Education in Warsaw), September 1939 - April 1943. Ramat Gan: Bar Ilan University.

HaLevi R. Aharon of Barcelona. 1999. Sefer HaChinuch. Jerusalem: Shay LaMora.

Halevy, R. Yitzhak. 1923. Dorot Rishonim. Vol. II. Frankfurt am Main: s. n.

Halivni, David. 1999. Ale Lo Nidaf: Chaim shel Limud Betzel HaMavet (A Leaf That Does Not Fade: A Life of Learning in the Shadow of Death). Tel Aviv: HaKibbutz HaMeuchad.

Hyman, Aaron. 1910. Toldoth Tannaim veAmoraim. Vol. II. London: Express.

Ibn Aderet R. Shlomo ben Avraham, Rashba (Spain, 13th century). 1988. Chidushe HaRashba. Zihron Yaakov: s. n.

Ibn Zimra, David ben Solomon R. Radbaz (1479 – 1589). 1972. Responsa Radbaz. Jerusalem: s. n.

Iserlish, R. Moshe (Poland, 16th century). 1992. Rama on Shulchan Aruch. Jerusalem: Ketuvim.

Jerusalem Talmud. 1523. Venice: s. n.

Karo, R. Josef (16th century). 1992. Šulhan Aruh. Jerusalem: Ketuvim.

Ladi, R. Shneur Zalman (Russian Empire, 18th century). 2003. Shulchan Aruch HaRav. New York: s. n.

Lev, Baruch. 1998. HaTihyena HaAtzamot HaEle (Will These Bones Come to Life). Bnei Brak: Ganzach Kidush Hahem.

Levi, ben Gershon (1288 – 1344). 1547. Gersonides commentary (Beur HaMilot). Venice: s. n.

Maimonides. 1974. (reprint Warsaw 1881). Mishne Torah. Jerusalem: s. n.

Maimonides, 1990. Sefer HaMitzvot. Jerusalem: Mossad harav Kook.

Mechilta DeRabi Ishmael. 1970. (Horovitz-Rabin ed.). Jerusalem: Bamberger & Wahrmann.

Metz. R. Eliezer ben Samuel. 1902. Sefer Yereim. Vilnius: s. n.

Midrash Bereshit Rabbah. reprint Vilnius 1878. Jerusalem: s. n.

Midrash Devarim Rabbah. reprint Vilnius 1878. Jerusalem: s. n.

Midrash Esther Rabbah. reprint Vilnius 1878. Jerusalem: s. n.

Midrash Kohelet Rabbah. reprint Vilnius 1878. Jerusalem: s. n.

Midrash Tanaim on Deutoronomy. 1908. (Hofmann ed.). Berlin: s. n.

Midrash Tanna Debei Eliyahu Rabbah. 1968. (M. Ish Shalom ed.). Jerusalem: Bamberger & Wahrmann.

Midrash Yalkut Shimoni. 1960. (reprint Warsaw, 1878.). Jerusalem: s. n.

Mikkotsi. R. Moses ben Jacob. 1991. Sefer Mitzvot Gadol. Jerusalem: s. n.

Mishna with Commentary by Pinhas Kehati. 1987. Jerusalem: Eliner Library, Dept. for Torah Education and Culture in the Diaspora of the World Zionist Education.

Nachmanides. Commentary on the Torah. 1859. Jerusalem, Vienna: Mikra’ot Gedolot.

Oshry, R. Ephraim. 1959. Responsa Mi-ma’amaqim. New York: Modern Linotype Co.

Shochetman, Eliav. 1962. „Dine Chinuch Al Pi HaMishpat HaIvri (Education Laws According to Jewish Law)“. Master thesis. The Hebrew University of Jerusalem.

Tamar, R. Isasschar. 1982. Alei Tamar, On the Jerusalem Talmud, Seder Nashim, Beurim LeMasechet Ketubot. Givatayim: s. n.

Targum Jonathan ben Uziel, (Bible Aramic translation). 1997. Jerusalem: Wertheimer.

Tosefta. 1955–1988. (Lieberman ed.). New York: Jewish Theological Seminary.

Uziel, R. Ben Zion Meir Chai (Israel, 20th century). 1953. Shimon ben Shetach veTorato. Sinai 32: 348.

Uziel, R. Ben Zion Meir Chai. 2009. Machmane Uziel. Jerusalem: HaVaad LeHotzaat Kitve Maran.

Weiss, Isaac Hirsch. 1871. Dor dor VeDorshav. Vol. I. Vilnius: s. n.

Wiesel, Elie. 2001. Kol HaNechalim Holchim el HaYam (All Rivers Run to the Sea). Tel Aviv: Yediot Aharonot.

Yosef, R. Ovadia. 2020. Responsa Yechave Daat. Jerusalem: Maor Israel.

Preuzimanja

Objavljeno

2024-11-23

Broj časopisa

Rubrika

Izvorni znanstveni članak