Slijediti Isusa u brizi za stvorenje: što nas o tome uči magarac u Mt 21,1-11?

Autor(i)

DOI:

https://doi.org/10.32862/k1.18.2.8

Ključne riječi:

briga za Božje stvorenje, kristologija, životinje, magarac, učeništvo

Sažetak

Osnovno pitanje u ovom članku je zašto Isus koristi životinju – magarca kod svog ulaska u Jeruzalem i što to govori o njegovom odnosu prema stvorenju? Glavni doprinos autora ovdje će biti polju brige za Božje stvorenje kroz kristološku perspektivu i analizu biblijskog teksta iz Mateja 21,1-11. Analiza će ukazati kako Isus u Mateju 21,1-11 po magarcu otkriva svoj kraljevski identitet, ponizni karakter te poziva na promjenu, nasljedovanje i drukčiju eshatološku budućnost. To skupa ukazuje kako Isus želi koristiti životinjski svijet kako bi otkrivao svoj identitet, atribute ili karakter te komunicirati narav budućega svijeta u koji poziva one koji ga slijede. Isus kao ponizni kralj ima misiju dovesti sve stvari u red, svoje palo stvorenje povesti prema „novom stvorenju“ gdje će se dogoditi konzumacija mira između čovjeka i Boga i ostatka Božjeg stvorenja. Koristeći „metodu oporavka“ ili ponovnog iščitavanja biblijskog teksta iz perspektive ekološki svjesne egzegeze, autor uzima u obzir značenje relevantnih starozavjetnih tekstova.

Reference

Bauckham, R. 2010. The Bible and Ecology: Rediscovering the Community of Creation. Cambridge, UK: Cambridge University Press.

Beale, G. K., i Carson, D. A., ur. 2007. Commentary on the New Testament Use of the Old Testament. Grand Rapids: Baker Academic; Nottingham, UK: Apollos.

Berković, D. 2022. Biblijski bestijarij. Zagreb: Biblijski institut i Hrvatsko biblijsko društvo.

Bookless, D. 2008. Planetwise: Dare to Care for God’s World. Nottingham, UK: Inter-Varsity Press.

Bouma-Prediger, S. 2023. Creation Care Discipleship: Why Earthkeeping Is an Essential Christian Practice. Grand Rapids: Baker Academic.

Budiselić, E. 2023. Učeništvo na Isusov način. Zagreb: Biblijski institut.

Davies, W. D., i Allison, D. C., Jr. 1997. The International Critical Commentary on Matthew. Edinburgh: T. & T. Clark LTD.

Grgić, M. 2019. „Životinje – Božje blago, a ne hrana ljudi. Zoologija u Post 1 i njezini imperativi“. Crkva u svijetu 54, br. 3: 315-340.

Gundry, R. H. 1967. The use of the Old Testament in St. Matthew’s Gospel: With special reference to the Messianic hope. Leiden: E. J. Brill.

Hagner, D. A. 1995. Word Biblical Commentary on Matthew 14-28. Dallas: Word Books.

Hauck, Friedrich, i Seigfried Schulz. 1964–. „Πραΰς, Πραΰτης“. U: Theological Dictionary of the New Testament, ur. Gerhard Kittel, Geoffrey W. Bromiley, i Gerhard Friedrich, 6:645-651. Grand Rapids, MI: Eerdmans.

Horrell, D. G., C. E. Hunt, i C. R. Southgate. 2010. Greening Paul. Waco, TX: Baylor University Press.

Kittel, G., G. Friedrich, i G. W. Bromiley. 1985. Theological Dictionary of the New Testament: Abridged in One Volume. Grand Rapids, MI: Eerdmans.

Luz, U. 2005. Hermeneia – A Critical and Historical Commentary on the Bible / Matthew 21-28. Minneapolis: Augsburg Fortress.

McCuistion, P. R. 2016. „Fulfilled through the prophets“. In die Skriflig 50, no. 4: 1-8.

Menken, M. J. J. 2004. Matthew’s Bible: The Old Testament text of the Evangelist. Leuven: Peeters.

Moo, D., i J. Moo. 2018. Creation Care: A Biblical Theology of the Natural World (Biblical Theology for Life). Grand Rapids: Zondervan Academic.

Nolland, J. 2005. The Gospel of Matthew. NIGTC. Michigan: William B. Eerdmans Publishing Company.

Ryken, L., J. C. Wilhoit, i T. Longman, III, ur. 1998. „Donkey, Ass“. U: Dictionary of Biblical Imagery, 215. Downers Grove: IVP.

Soares-Prabhu, G. 1976. The Formula Quotations in the Infancy Narrative of Matthew: An Enquiry Into the Tradition History of Mt 1-2. Rome: Biblical Institute Press.

Swanson, J. 1997. Dictionary of Biblical Languages with Semantic Domains: Greek (New Testament) (electronic ed.). Logos Research Systems, Inc.

Stendahl, K. 1991. The School of St. Matthew. Ramsey, NJ: Sigler Press.

Preuzimanja

Objavljeno

2024-11-25