MEDIJSKOM PISMENOSTI PROTIV IDEOLOŠKE PRISTRANOSTI – NEOČEKIVANI NALAZI EKSPERIMENTA

Autor(i)

Ključne riječi:

IDEOLOŠKA PRISTRANOST, MEDIJSKA PISMENOST, EKSPERIMENT, PROCJENA PRISTRANOSTI, PROCJENA OBJEKTIVNOSTI

Sažetak

Mediji bi idealno trebali informirati javnost kroz raznolike izvore. No problem predstavljaju tendencije u informiranju građana; primjerice, građani se redovito ponašaju kao motivirani rezonatori, odnosno kroz informiranje žele potvrditi svoje stavove. Drugim riječima, često su ideološki pristrani prilikom evaluacije medijskog sadržaja. Jedan od načina na koji bi se tome moglo doskočiti jest putem programa medijske pismenosti, koji za cilj imaju ojačati vještine građana za analiziranje medijskih informacija, čime se ujedno osvještavaju vlastite pristranosti. No manje se zna o tome djeluju li zaista ti programi. Stoga je cilj ovog istraživanja bio provjeriti efekt gledanja videa o medijskoj pismenosti na ideološku pristranost u procjeni medijskog teksta. Za te je potrebe proveden eksperiment u kojem su sudionici bili podijeljeni u skupine s obzirom na to jesu li bili izloženi sadržaju medijske pismenosti ili nisu te jesu li čitali medijski tekst o stranim radnicima u Hrvatskoj koji je bio pozitivnog ili negativnog tona. Na temelju tih varijabli, kao i na temelju početnog stava sudionika prema stranim radnicima u Hrvatskoj, predviđali smo razinu ideološke pristranosti u procjeni pristranosti i objektivnosti medijskog teksta. U istraživanju je sudjelovalo 216 sudionika, a rezultati su neočekivano pokazali kako izlaganje videu o medijskoj pismenosti ili nema efekt na ideološku pristranost ili je pak povećava.

Preuzimanja

Objavljeno

2025-08-10