
6

M
ED

IJ
SK

E 
ST

U
D

IJ
E 

 M
ED

IA
 S

TU
D

IE
S 

 2
01

5 
.  6

 .  (
11

) .  
6-

18

L. Waschková Císařová, M. Metyková : BETTEr ThE DEvIL YoU Don’T KnoW: PoST-rEvoLUTIonarY...

IzvornI znanstvenI rad / UdK 070.11(437.1), 316.774:070.2(437.1), 316.772.5(437.1) / PrImljeno: 13.01.2015.

BETTEr ThE DEvIL YoU Don’T KnoW: 
PoST-rEvoLUTIonarY JoUrnaLISM 

anD MEDIa oWnErShIP 
In ThE CzECh rEPUBLIC

Lenka Waschková Císařová :: Monika Metyková

IzvornI znanstvenI rad / UdK 070.11(437.1), 316.774:070.2(437.1), 316.772.5(437.1) / PrImljeno: 13.01.2015.

aBSTraCT In this article we map some of the key developments on the Czech print media market 

following the fall of communism in 1989. We focus on ownership changes and their impact on the 

conduct of professional journalism. In the 1990s foreign media companies (dominantly German and 

Swiss) entered the Czech media market and brought with them a profit-oriented model of journalism. 

Our research in the mid-2000s explored these changes and their impact on journalists’ professional 

conduct. At the time journalists stressed commercial pressures, however, in the mid-2010s with the 

departure of foreign print media owners (except for one) and the emergence of local ones, journalists 

voiced concerns about interference in content for political purposes. We also note that the journalists 

we interviewed did not reflect on the influence of government on the conduct of their profession, for 

example, through media regulation. 

KEY WorDS

CzeCh RepubliC, pRint media, owneRship, jouRnalism, jouRnalistiC values

Authors note
Lenka Waschková Císařová :: masaryk University, Faculty of social studies, Czech republic :: 
waschkova.cisarova@gmail.com
Monika Metyková :: University of sussex, school of media, Film and music, United Kingdom :: 
m.metykova@sussex.ac.uk

The authors acknowledge the support of the VITOVIN project (CZ.1.07/2.3.00/20.0184), which is co-
financed by the European Social Fund and the state budget of Czech Republic and of the project 
Public Service Media in the Czech Republic: Organization and Content (MUNI/A/1322/2014) funded 
by Masaryk University, Brno, Czech Republic.



M
ED

IJ
SK

E 
ST

U
D

IJ
E 

 M
ED

IA
 S

TU
D

IE
S 

 2
01

5 
.  6

 .  (
11

) .  
6-

18

7

L. Waschková Císařová, M. Metyková : BETTEr ThE DEvIL YoU Don’T KnoW: PoST-rEvoLUTIonarY...

IzvornI znanstvenI rad / UdK 070.11(437.1), 316.774:070.2(437.1), 316.772.5(437.1) / PrImljeno: 13.01.2015.

InTroDUCTIon

the 25th anniversary of the so-called velvet revolution that marked the fall of 
communism in Czechoslovakia prompted us to reconsider factors that Czech and slovak 
journalists (the country split up in 1993) have identified as key influences on the conduct 
of their professional practice. recent literature on changes in journalism and the broader 
media industries in post-communist countries is not extensive. the initial interest in these 
societies and their media in the 1990s and early 2000s somewhat subsided by the time 
the Czech republic and slovakia joined the european Union in 2004 (see Coman, 2000; 
de smaele, 1999; downing, 1996; Gulyas, 1998; Hankiss, 1994; jakubowicz, 1999; molnár, 
1999; o’neil, 1997; Petković, 2004; sparks, 1998, 1999, 2000) and attempts have also been 
made to integrate developments in the so-called new european Union member states 
within a broader framework of media systems theory (see dobek-ostrowska et al., 2010, 
cf. rantanen, 2013; Örnebring, 2009). However, most recent developments have received 
scant attention in english language media and journalism studies scholarship. this is 
despite significant shifts in political communication (see szabó and Kiss, 2012; Bajomi lázár 
and Horváth, 2013 on the revival of propaganda in Hungarian political communication 
under Prime minister viktor orbán), government interventions in media independence 
(shnier, 2014; Centre for media and Communication studies, 2012) and concerns over 
ownership and editorial independence following the departure of some foreign owners 
from the region and the entry of local oligarchs on the media markets (see Štětka, 2012, 
cf. Hanretty, 2014). 

We build our arguments in this article on our ongoing empirical research on media 
ownership and regulation in the Czech republic and slovakia1. We do not intend to provide 
a comprehensive account of the most recent developments in the Czech republic, rather, 
we offer an initial exploratory case study here. In the mid-2000s our research on Czech 
and slovak journalism mapped key components of the 'new' professional journalistic 
culture and important influences that shaped it within a broader project on european 
journalistic cultures2 (metykova and Waschkova Cisarova, 2009; metykova, 2008; metykova 
and Preston, 2009). Here we compare some of our findings from 2007 particularly on 
expectations related to foreign media owners and their influence with more recent 
developments on the Czech media market with the entry of domestic media owners and 
the subsequent departure of some journalists and the founding of new media outlets.

ThE ConTEXT oF TranSITIon – ThE EnTrY oF ForEIGn oWnErS

the fall of communism in 1989 brought significant changes to the media landscape 
of then Czechoslovakia and also to the journalistic profession. a dual media market 
was established and state broadcasters were transformed into public service ones, 
these processes, however, were not straightforward or necessarily transparent. the 
independence of public service broadcasting has been the subject of much scrutiny 

1 We focus on the Czech Republic here as the scope of this article is not sufficient to discuss the case of Slovakia as well.
2 EMEDIATE: Media and Ethics of a European Public Sphere from the Treaty of Rome to the War on Terror’, project no. 
CIT2-CT-2004-506027. 



8

M
ED

IJ
SK

E 
ST

U
D

IJ
E 

 M
ED

IA
 S

TU
D

IE
S 

 2
01

5 
.  6

 .  (
11

) .  
6-

18

L. Waschková Císařová, M. Metyková : BETTEr ThE DEvIL YoU Don’T KnoW: PoST-rEvoLUTIonarY...

IzvornI znanstvenI rad / UdK 070.11(437.1), 316.774:070.2(437.1), 316.772.5(437.1) / PrImljeno: 13.01.2015.

as well as popular protest (see metykova, 2004; Šmíd, 2003 on the so-called Czech 
television crisis of 2000) and the so-called privatization of newspaper outlets in some 
cases constituted more of a takeover by existing employees. milan Šmíd (2004) links these 
aspects of privatization to the lack of political and economic reform prior to 1989 and a 
new focus on market economy with little state intervention. He also stresses the lack of a 
new legal framework for media, a 1966 press law was updated as late as march 1990. 

the journalists – some of them newly media owners – however, lacked financial 
resources and this paved the way for the entry of foreign investors into Czecho/slovak 
media (see also Giorgi, 1995). We are concerned with developments on the Czech print 
market here – at the beginning of the 1990s German, French (socpresse, Hersant group 
in mafra or the French-German-american consortium eurexpansion in economia) and 
swiss publishing houses invested in Czech print media, with the swiss ringier (which later 
became the swiss-German company ringier axel springer) most active on the national 
press market (Šmíd, 2004). the German publishing houses that invested in the Czech 
republic were considered to be regional ones in Germany as 

the major German publishers were hesitant to enter the Czech media market during the initial period of 
privatisation. They were looking primarily for national media, which in those days either were unprofitable, 
or already had an owner. Therefore, they were ready to enter only into alliances with the Ringier company, 
which was fast enough to establish itself as a national publisher. The small regional German publishers 
were ready to invest in regional press and in small markets. (Šmíd, 2004: 150)

the German publishing houses from Passau (verlagsgruppe Passau, its Czech subsidiary 
vltava-labe-Press) and düsseldorf (rheinish-Bergische verlagsgesellschaft, its Czech 
subsidiary mafra) also had a direct cross-border connection with Czech media, which they 
used when expanding on the Czech regional market (see Waschková Císařová, 2013).

By the mid-1990s the Czech newspaper market was consolidated (see sovová, 2001), 
national dailies – with a single exception – were all owned by swiss and German companies 
and by the late 1990s the thus far competitors consolidated their spheres of influence. For 
example, the German publishing houses verlagsgruppe Passau and rheinisch Bergische 
verlagsgesellschaft made an agreement according to which the former specialized 
in Czech regional and local print titles and the latter in national ones (see Waschková 
Císařová, 2013). 

as already mentioned the reform of the regulatory framework was also a drawn-out 
process. Here we only focus on the main developments related to print media. In 1990 
policy makers planned a comprehensive all-encompassing new media law and hence 
the press law was merely updated. It took until 2000 to pass a new press law and a law 
on radio and television broadcasting and the idea of a single law regulating all media 
was finally abandoned. It is important to note that neither the updated press law nor 
the newly constituted one introduced any restrictions on ownership although the issue 
was raised by a variety of stakeholders including the syndicate of Czech journalists, 
the Czech Parliament’s media committee and the ministry of Culture (for more see 
Waschková Císařová, 2013). Indeed the only law that restricts cross-media ownership is 



M
ED

IJ
SK

E 
ST

U
D

IJ
E 

 M
ED

IA
 S

TU
D

IE
S 

 2
01

5 
.  6

 .  (
11

) .  
6-

18

9

L. Waschková Císařová, M. Metyková : BETTEr ThE DEvIL YoU Don’T KnoW: PoST-rEvoLUTIonarY...

IzvornI znanstvenI rad / UdK 070.11(437.1), 316.774:070.2(437.1), 316.772.5(437.1) / PrImljeno: 13.01.2015.

that on radio and television Broadcasting (act no. 231/2001 Coll. on radio and television 
Broadcasting). It should also be noted that the ownership of media companies – similarly 
to other companies – is regulated by competition law and that both at national and 
european Union levels. the Czech office for the Protection of Competition has repeatedly 
investigated concentration on the Czech print media market (for example, in years 1993 
and 2001) and found no evidence of it (see Waschková Císařová, 2013). apart from legal 
stipulations, it is also important to mention taxation rates, particularly of value added tax 
(vat), that are set by the government and that impact on profit margins. In the Czech 
republic print media pay a lower rate of vat, however, this has grown threefold between 
2004 and 2015 to the current rate of 15 %. 

CzECh JoUrnaLISM In ThE EarLY 2000s

By the mid-2000s when we conducted research on Czech and slovak journalistic 
cultures, foreign media owners were well established on the countries’ print as well as 
broadcast media markets (see european Federation of journalists, 2003, Šmíd, 2004). also, 
after an initial ‘revolutionary’ phase of journalism, the professional values of objectivity, 
truth and impartiality became established as part of professional codes and practices (it is 
not our purpose to discuss the degree to which these complied with the anglo american/
liberal/professional model, on that see Głowacki et al., 2014). the gradual adoption of 
these values was reflected upon in interviews that we conducted with 14 Czech and 
slovak journalists, one of whom said the following:

That was revolutionary journalism, it was frequently waving a flag belonging to this or that, often, and 
this lasted quite a few years, the journalists were like in the stadium watching matches, not just being 
objective observers but they [journalists] were wearing the colours of this team or that one. With time this 
changed, most of the journalists emancipated themselves […] and often, since everything is so new here, 
often they overdid it in the other direction. (a journalist working for the public service Czech radio as 
quoted in Waschková Císařová, 2007)

the editor-in-chief of a slovak national daily offered a similar reflection – in the 
immediate aftermath of the 1989 velvet revolution Czech journalists were citizens to a 
greater degree and journalists to a lesser degree, they expressed political stances, they 
supported the transformation. this, however, changed gradually and journalists became 
professionals covering events objectively. 

Factors that influenced the independence of media and journalists were of particular 
interest to us in the course of the project and we asked journalists about pressures – 
political as well as commercial – that they experienced in the course of their work. as 
already mentioned above, in the field of print media the entry of foreign owners (above 
all German and swiss) was perhaps the single most important development. In the Czech 
republic concerns were expressed about concentration on the local and regional press 
market, aggressive competitive strategies (for example, denying competitors access to 
local print and distribution facilities which resulted in significant additional costs, see 
Klukan and Pilařová, 2002), content convergence (Waschková Císařová, 2013) as well 



10

M
ED

IJ
SK

E 
ST

U
D

IJ
E 

 M
ED

IA
 S

TU
D

IE
S 

 2
01

5 
.  6

 .  (
11

) .  
6-

18

L. Waschková Císařová, M. Metyková : BETTEr ThE DEvIL YoU Don’T KnoW: PoST-rEvoLUTIonarY...

IzvornI znanstvenI rad / UdK 070.11(437.1), 316.774:070.2(437.1), 316.772.5(437.1) / PrImljeno: 13.01.2015.

as owners’ interference in contents and some went as far as arguing that the entry of 
foreign owners on the Czech press market heralded the end of Czech press (Čelovský, 
2001, 2002). some of the Czech journalists we interviewed made a general distinction 
between political pressures in public service media (in our brief description of the context 
we already mentioned the crisis of Czech television in 2000 which was perhaps the 
most known case but allegations of political interference in journalists’ work have been 
ongoing) and financial pressures in privately owned media. as the interviews unfolded a 
more complex picture began to emerge, however. journalists across the various media 
acknowledged either having experienced or having heard about politicians trying to ‘buy’ 
more favourable coverage, understood as something not surprising. one journalist in 
particular offered his views on owners’ interference in contents, the interference was not 
direct but rather through the editor and a consultant on the newspaper who demanded 
changes in content in order to prevent a drop in circulation.3

FroM ForEIGn oWnErS To DoMESTIC onES

We can thus argue that in terms of influences on the journalistic profession and 
the conduct of journalistic practices by the mid-2000s the ‘new’ foreign print media 
owners introduced tabloid journalism in the Czech republic (with a distinct agenda 
and – according to our interviewees – a distinct set of professional values) and an overall 
profit oriented approach to journalism which was also manifest in contents. this does 
not necessarily equate to an owner’s direct intervention but it is certainly manifested 
in cost effective measures, including the centralized production of local and regional 
contents and the convergence of such contents. this contrasts with interference in the 
impartiality of Czech public service news and current affairs where allegations of political 
interference have been ongoing. For example, as recently as october 2013 twenty three 
news and current affairs staff at the public service Czech television formally complained 
to the television’s board about bias in news and current affairs, they argued that certain 
political currents benefited from coverage and this was due to internal interference in 
news and current affairs.4 Interestingly, the role of the Czech government in setting a 
legal framework in which media and journalists operate did not figure in our interviews 
at all and neither did the role of professional journalistic bodies. this is striking, as the 
presumption that privately owned print media are regulated by the market rather than 
by government is false, as robert mcChesney argues “all media systems are the result 
of explicit government policies, subsidies, grants of rights and regulations. [...] Indeed, 
to have anything close to competitive markets in media requires extensive government 
regulation in the form of ownership limits and myriad other policies” (2003: 126). 

although Czech press titles have until recently been mainly owned by foreign media 
groups, some local owners started appearing in the second half of the 2000s, particularly 
the Czech businessman zdeněk Bakala who bought a majority stake in the publishing 
house respekt Publishing (the quality current affairs weekly Respekt is among its titles) in 

3 Circulation numbers were particularly mentioned in the case of tabloid journalism which was introduced to the country in 
the form of the Swiss owned daily Blesk (which remains the best-selling Czech newspaper).
4 See http://www.praguepost.com/czech-news/27369-monday-news-briefing-nov-4 (09.02.2015).



M
ED

IJ
SK

E 
ST

U
D

IJ
E 

 M
ED

IA
 S

TU
D

IE
S 

 2
01

5 
.  6

 .  (
11

) .  
6-

18

11

L. Waschková Císařová, M. Metyková : BETTEr ThE DEvIL YoU Don’T KnoW: PoST-rEvoLUTIonarY...

IzvornI znanstvenI rad / UdK 070.11(437.1), 316.774:070.2(437.1), 316.772.5(437.1) / PrImljeno: 13.01.2015.

2006, the publishing house economia in 2008 (with the business daily Hospodářské noviny 
and the business weekly Ekonom in its portfolio) and Centrum Holdings in 2013 (with the 
online daily aktuálně.cz). at the end of 2011 a new publisher appeared on the market – 
aGF media – which introduced a free regional weekly 5+2 dny. Four months after its first 
issue (published in march 2012), the weekly existed in 77 mutations in all districts of the 
Czech republic. It is important to note here that its publisher aGF media is part of the 
agrofert Group owned by andrej Babiš. It has been alleged that Babiš founded aGF media 
as the German owners (verlagsgruppe Passau) refused to sell him the regional publishing 
house vltava-labe-Press.5 

a major shake-up of the Czech print media market, however, occurred in 2013 
with two major sales: of the commercially most successful publishing house ringier 
axel springer Cz (the publisher of the already mentioned tabloid daily Blesk) to Czech 
businessmen daniel Křetínský and Patrik tkáč and of the mafra publishing house to the 
already mentioned agrofert Group owner andrej Babiš. mafra is the country’s largest 
publisher (its portfolio includes the quality dailies Mladá Fronta Dnes and Lidové noviny; 
online news servers idnes.cz, lidovky.cz; the free daily Metro; radio station radio Classic 
Fm and the music television station Óčko). It is the latter case that we turn to in the next 
section of the article. We should, however, conclude this section by pointing out that in 
2014 there remained only one foreign print media owner on the Czech market – the above 
mentioned German verlagsgruppe Passau – whose Czech subsidiary vltava-labe-Press 
has been suffering losses for years and speculations about its imminent sale have been 
circulating for a long time. 

ThE MaFra CaSE

In order to understand the unfolding of the events following Babiš’s purchase of the 
mafra publishing house from the German owners rheinisch-Bergische verlagsgesellschaft, 
we need to provide at least a brief background here. andrej Babiš is the owner of the 
agrofert Group and Forbes lists him as number 719 among the world’s billionaires, his net 
worth is estimated at 2.6 billion Usd (€ 2.39 billion).6 It is not unusual for a businessman to 
diversify his portfolio, however, Babiš’s purchase of the publishing house needs to be seen 
in the light of his entry into Czech national politics in 2011. In may 2012 – not long after his 
aGF media started publishing – he registered his own funded political movement ano 
(translates as Yes) and three months later he was elected its leader. In the 2013 national 
elections ano received 18.65 % of the vote and finished second. Following coalition talks 
it joined the Czech government and at the end of january 2014 Babiš was named the 
government’s First deputy Prime minister for economics and minister of Finance. Hence, 
arguably Babiš – the billionaire businessman – transformed himself into a powerful media 
owning leading politician which has become a concern in terms of the democratic roles of 
media and journalists’ professional ideology (deuze, 2005). 

5 See http://www.mediaguru.cz/2012/07/koupit-vlp-ted-bych-asi-nedoporucoval/#.VPDbgSlxRSc (09.02.2015).
6 For more detail see http://www.forbes.com/profile/andrej-babis/ (09.02.2015).



12

M
ED

IJ
SK

E 
ST

U
D

IJ
E 

 M
ED

IA
 S

TU
D

IE
S 

 2
01

5 
.  6

 .  (
11

) .  
6-

18

L. Waschková Císařová, M. Metyková : BETTEr ThE DEvIL YoU Don’T KnoW: PoST-rEvoLUTIonarY...

IzvornI znanstvenI rad / UdK 070.11(437.1), 316.774:070.2(437.1), 316.772.5(437.1) / PrImljeno: 13.01.2015.

journalists’ concerns became clear very quickly. Following the purchase of mafra by 
Babiš’s group, the editors-in-chief of the two quality dailies in its portfolio Mladá Fronta 
Dnes – robert Čásenský – and Lidové noviny – dalibor Balšínek – left the newspapers and 
founded their own media outlets. Čásenský’s successor as editor-in-chief sabina slonková 
left her post six months into the job in september 2014, saying that it was impossible 
to work for a newspaper owned by a politician.7 Interestingly enough, in october 2014 
Babiš told the Czech news agency that “looking back I see it [the purchase of the mafra 
publishing house] as a mistake. my intentions were due to the experience I had, that they 
wrote lies about me”. However, he was satisfied with the purchase in terms of profits, in 
2013 the publishing house made a profit of 15 million Czech crowns (cca. € 545,000).8 

In the following we explore the departure of the two editors-in-chief from the titles 
published by mafra following its sale and their reflections on factors that influence Czech 
journalism.9 robert Čásenský resigned from his post as editor-in-chief of Mladá fronta 
Dnes in november 2013, six months later he founded his own company which publishes 
the monthly magazine Reportér (its first issue appeared in mid-september 2014). dalibor 
Balšínek left Lidové noviny and the publishing house’s board of directors at the same time. 
His company echo media was founded in january 2014 and since march of the same year it 
publishes the online news portal echo24.cz, since july 2014 also the online weekly týdeník 
echo and since november 2014 also its print version. It is difficult to assess the readership 
of these media as they have not yet been part of the official circulation statistics. according 
to data made public by the two editors-in-chief the first issue of the monthly Reportér sold 
32,000 issues (of these 9,000 were sold at newsagents, the rest were bought by strategic 
partners)10 and the weekly Týdeník Echo sells about 5,000 copies a week.11 In comparison, 
at the time of their departure from the two dailies, Mladá fronta Dnes sold an average 
190,000 copies a day and Lidové noviny 35,000.12

When we asked Balšínek and Čásenský about the influence of the German owners of 
the mafra publishing house they both came up with overall benefits of the arrangement. 
not only were the German managers somewhere in düsseldorf and difficult to reach, 
their only interest in the Czech media companies was monetary. according to Čásenský 
the foreign owners were actually a guarantee of impartiality and they “in my opinion, 
introduced here [in the Czech republic] a really good publishing and journalistic culture 
and really if it had not been for them, the papers or the media would have been in a much 
worse state”. Both interviewees thought that the German owners pulled out of the Czech 
market because of financial losses. We should, however, note that our interviewees did 
not deny having been exposed to pressures (economic as well as political) in their role 
of editors-in-chief but both insisted on not succumbing to those and being (eventually) 
backed up by the owners at crucial moments. In Balšínek’s words: “that somebody called 
[...] or something like that, that never influenced me in any way. For me the criterion was 
7 See http://echo24.cz/a/ipV4i/pod-politikem-se-noviny-delat-nedaji-rika-slonkova (09.02.2015).
8 See http://www.mediar.cz/babis-nakup-mafry-agrofertem-byla-chyba/ (09.02 2015).
9 We interviewed Robert Čásenský in person on 22 October 2014, the interview lasted almost an hour and Dalibor Balšínek 
also in person on 6 November 2014, the interview lasted half an hour. All the quotes in this text are from these interviews. We 
should also clarify that these two interviewees were not interviewed for our project in the mid-2000s. 
10 See http://www.mediar.cz/prvniho-cisla-reporter-prodal-32-000-vytisku/ (09.02.2015).
11 See http://www.mediar.cz/balsinek-bez-placeneho-obsahu-to-nepujde/ (09.02.2015).
12 See http://www.abccr.cz/overovana-data/periodicky-tisk-1/?filterYear=2013&filterMonth=11 (09.02.2015).



M
ED

IJ
SK

E 
ST

U
D

IJ
E 

 M
ED

IA
 S

TU
D

IE
S 

 2
01

5 
.  6

 .  (
11

) .  
6-

18

13

L. Waschková Císařová, M. Metyková : BETTEr ThE DEvIL YoU Don’T KnoW: PoST-rEvoLUTIonarY...

IzvornI znanstvenI rad / UdK 070.11(437.1), 316.774:070.2(437.1), 316.772.5(437.1) / PrImljeno: 13.01.2015.

whether the paper made a mistake. [...] If we made a mistake, we corrected it.” Čásenský 
recalled an exceptional situation when he clashed with two other members of mafra’s 
board of directors over their request that he fire an editor who wrote negatively about a 
company which wanted to pull their financial backing. When he challenged them to fire 
the editor and then face his resignation, they promptly relented. Čásenský also offered 
an observation on economic and political pressures – economic pressures grew in time 
(with advertisers becoming more powerful) while political ones were always linked to the 
actual personality of a politician.

the reasons for both editors-in-chief’s departure following the acquisition of mafra 
by Babiš’s agrofert group have been aired in Czech media at the time. Perhaps the best 
overall description for these is a conflict of interest, Balšínek was very vocal about why the 
mix of economic, political and media power is toxic when it comes to impartial media. 

It is due partly to the fact that I know that in his case there is a conflict of interests in the business, 
investment area, because he receives European Union funding through the [Czech state] budget. His grip 
on business is huge because he is one of the biggest employers in the country. And, well, it multiplies at an 
unbelievable rate when he owns a political party, which oscillates between the first and second place in 
popularity polls. And I could not at all imagine that under the circumstances I could work for them, for this 
publishing house, because what actually occurs then is if not outright censorship then quite significant 
self-censorship. And it can actually be detected since Andrej Babiš owns lidové noviny or mladá fronta 
[...]. For me the ideal ownership of media is such that the given person or owners work solely in publishing, 
the way it used to be. [...] Somebody gains an extraordinary competitive advantage here [with business 
interests across various industries].13  (interview with dalibor Balšínek)

We were also curious to explore how these particular journalists understand the role 
of the government in enabling the conduct of their work, i.e. in setting a legal framework 
that promotes impartial journalism. as already noted we were struck in the mid-2000s 
that the Czech journalists in our sample ignored the role of government completely. 
this time around our interviewees were in full support of minimum regulation of press 
in the Czech republic. they were not concerned about a lack of ownership regulation 
or regulation preventing media concentration as such, however, this lack of concern was 
not due to an ignorance of the role of regulation, rather – as Čásenský explains – it had 
to do with scepticism about the efficiency of such regulation: “I think that these types of 
regulation can be easily circumvented, if somebody really wants to do that so I think that 
there is no point in them.” 

there is, however, one area in which both journalists turned media owners see a 
strong role for the government and would like to see some change – value added tax. 
as we already mentioned the tax grew threefold in the past eleven years and this could 
have been one of the underlying reasons for the departure of foreign owners from the 
Czech print media market. according to Čásenský for the mafra publishing house the 
gradual increases in vat translated to roughly 40 million CzK (cca. € 1.5 million) annually. 

13 Although Balšínek did not provide actual examples in the interview, he could have referred to a pre-election advert that 
sparked complaints (see http://www.mediar.cz/rada-pro-reklamu-babisova-reklama-na-kure-s-jagrem-etiku-neporusuje/) 
or a remark by the Minister of Finance Babiš at a government press conference in which he accused an Echo24.cz journalist 
interviewing a member of his party ANO of being tendentious and provocative, more details available at http://www.medi-
aguru.cz/2014/03/babis-zautocil-na-echo24-cz-denik-odpovida/#.VO4JdfmsXz5 (09.02.2015).



14

M
ED

IJ
SK

E 
ST

U
D

IJ
E 

 M
ED

IA
 S

TU
D

IE
S 

 2
01

5 
.  6

 .  (
11

) .  
6-

18

L. Waschková Císařová, M. Metyková : BETTEr ThE DEvIL YoU Don’T KnoW: PoST-rEvoLUTIonarY...

IzvornI znanstvenI rad / UdK 070.11(437.1), 316.774:070.2(437.1), 316.772.5(437.1) / PrImljeno: 13.01.2015.

For Balšínek the issue is not only the rate of value added tax but also the fact that rates 
differ for the print version (15 %) and the electronic version (21 %) of the same contents. 
although Čásenský and Balšínek have professional disagreements with Babiš, the minister 
of Finance shares their views on vat. In 2015 the Czech government introduced a new low 
vat rate of 10 % for a special group of goods such as nappies, books or medicines and 
although the minister of Finance (and owner of the mafra publishing house) advocated 
the inclusion of press in this group, it did not happen.14 

ConCLUSIon

the Czecho/slovak media market and professional journalism underwent significant 
developments in the years following the velvet revolution of 1989. the larger ownership 
picture – particularly on the print media market – can be sketched out roughly as 
developing from the privatization of existing media outlets (in some cases a takeover by 
former employees is a more precise description) and the entry of foreign owners (who 
dominated the print media market) to the replacement of foreign owners by domestic 
ones and the founding of new media outlets. It is impossible to do justice to the various 
layers that these developments involved in an article of this length and that is why we 
aimed to discuss some of the more subtle changes. We focussed on two points in time: the 
mid-2000s and the mid-2010s. our research conducted in the Czech republic and slovakia 
15 years after the fall of communism explored the ownership structure but perhaps even 
more importantly it gave us insights into how practising journalists perceived these 
changes. our interviewees – as well as available research – reflected on the establishment 
of post-revolutionary professional journalism, which was in line with the widely accepted 
values and practices of the so-called professional or anglo/american model of journalism. 

the foreign owners, however, introduced market competition and a form of journalism 
that some of our interviewees were uncomfortable with – the tabloid. economic pressures 
and the competitive strategies of print media owners resulted in changes in contents 
(perhaps most notably the centralization of content production in local dailies manifested 
itself in content convergence) although these changes were not perceived as resulting 
from the direct interference of the foreign (German and swiss) media owners but rather 
as a result of competitive pressure. Political pressures on journalists have been nothing 
new to those we talked to, this could either be due to having experience of a system with 
state owned media or even more likely to this simply being the nature of a journalist’s job 
– there will always be those who try to influence how journalists write about them. also, 
political pressures were perceived to be greater in public service media. What, however, 
somewhat surprised us at the time was the lack of a reflection on the role of the national 
government in setting the various regulatory frameworks that impacted on journalists’ 
professional conduct. this could be explained by a prevalent free market orientation that 
followed the fall of communism.

14 See http://zpravy.e15.cz/domaci/politika/od-roku-2015-se-snizi-sazba-dph-u-leku-knih-nebo-detskych-plen-1078478 
(09.02.2015).



M
ED

IJ
SK

E 
ST

U
D

IJ
E 

 M
ED

IA
 S

TU
D

IE
S 

 2
01

5 
.  6

 .  (
11

) .  
6-

18

15

L. Waschková Císařová, M. Metyková : BETTEr ThE DEvIL YoU Don’T KnoW: PoST-rEvoLUTIonarY...

IzvornI znanstvenI rad / UdK 070.11(437.1), 316.774:070.2(437.1), 316.772.5(437.1) / PrImljeno: 13.01.2015.

not long after we completed our research, the first domestic owner appeared on the 
Czech print media market, however, a significant shake-up followed in the 2010s. some 
of the foreign owners of Czech media have been making losses even before the 2008 
global financial crisis but the crisis may have been decisive in convincing them to sell 
and move on. When the largest Czech publishing house – the mafra group – was sold 
to the billionaire politician andrej Babiš, we expected a reaction from (some) journalists 
working for the titles in mafra’s portfolio. after all, similar developments were unravelling 
in other former communist countries earlier, particularly in Hungary. However, when the 
editors-in-chief of two prestigious dailies decided to found their own media we decided 
to revisit our earlier research and explore in more depth. We are aware of the limitations 
of a small number of cases but we believe that robert Čásenský and dalibor Balšínek offer 
unique insights as journalists turned owners who left prestigious positions in order to 
avoid working for an owner with (potentially) conflicting interests in business and politics. 
For them foreign owners who were concerned about financial profits only were a better 
guarantee of editorial independence. We plan to follow the cases of these two journalists 
turned media owners to see how the change in their professional position impacts on 
their professional journalistic ideology. We should also note that interestingly and similarly 
to the journalists we interviewed in the mid-2000s, they do not regard government 
regulation as of importance to impartial press – apart from one area – the regulation of 
the levels of value added tax. 

references 
>Bajomi-lázár, Péter and Horváth, dorka (2013) the Continued relevance of the Concept of 
Propaganda: Propaganda as ritual in Contemporary Hungary. Global Media and Communication 9 
(3): 219–237. 
>Centre for media and Communication studies (2012) Hungarian Media Laws in Europe: An 
Assessment of the Consistency of Hungary’s Media Laws with European Practices and Norms. http://
medialaws.ceu.hu/summary.html (09.02.2015).
>Coman, mihai (2000) developments in journalism theory about media “transition” in Central and 
eastern europe 1990–1999. Journalism Studies 1 (1): 35–56. 
>Čelovský, Bořivoj (2001) Konec českého tisku? [The End of Czech Press?]. Šenov u ostravy: tilia.
>Čelovský, Bořivoj (2002) Konec českého tisku. [The End of Czech Press.]. Šenov u ostravy: tilia.
>de smaele, Hedwig (1999) the applicability of Western media models on the russian media 
system. European Journal of Communication 14 (2): 173–189.
>deuze, mark (2005) What is journalism? Professional identity and ideology of journalists 
reconsidered. Journalism 6 (4): 442–464. 
>dobek-ostrowska, Boguslawa, Glowacki, michal, jakubowicz, Karol and sükösd, miklos (eds) 
(2010) Comparative Media Systems. European and Global Perspectives. Budapest – new York: CeU 
Press.
>downing, john (1996) Internationalizing Media Theory: Transition, Power, Culture: Reflections on 
Media in Russia, Poland and Hungary, 1980–1995. london: sage.
>european Federation of journalists (2003) Eastern empires: Foreign ownership in Central and Eastern 
European media: Ownership, policy issues and strategies. Brussels: European Federation of Journalists. 
http://archiv2.medienhilfe.ch/topics/diversity/eFj-easternempires.pdf (22.02.2015).
>Giorgi, liana (ed) (1995) The Post-Socialist Media: What Power the West? The changing media 
landscape in Poland, Hungary, and the Czech Republic. aldershot – Brookfield Usa – Hong Kong – 
singapore – sydney: avebury.



16

M
ED

IJ
SK

E 
ST

U
D

IJ
E 

 M
ED

IA
 S

TU
D

IE
S 

 2
01

5 
.  6

 .  (
11

) .  
6-

18

L. Waschková Císařová, M. Metyková : BETTEr ThE DEvIL YoU Don’T KnoW: PoST-rEvoLUTIonarY...

IzvornI znanstvenI rad / UdK 070.11(437.1), 316.774:070.2(437.1), 316.772.5(437.1) / PrImljeno: 13.01.2015.

>Głowacki, michal, lauk, epp and Balčytienė, aukse (eds) (2014) Journalism that Matters: Views from 
Central and Eastern Europe. Frankfurt am main: Peter lang. 
>Gulyas, agnes (1998) tabloid newspapers in Post-Communist Hungary. The Public/Javnost 5 (3): 
65–77.
>Hankiss, elemer (1994) the Hungarian media’s war of independence: a stevenson lecture, 1992. 
Media, Culture and Society 16 (2): 293–312.
>Hanretty, Chris (2014) media outlets and their moguls: Why concentrated individual or family 
ownership is bad for editorial independence. European Journal of Communication 29 (3): 335–350.
>jakubowicz, Karol (1999) the genie is out of the bottle. Media Studies Journal 13 (3): 52–59.
>Klukan, Petr and Pilařová, daniela (2002) Přežijí alespoň některé poslední nezávislé regionální 
české listy? [Will at least some of the last Independent Czech regional Papers survive?]. Britské 
listy. http://blisty.cz/2002/4/30/ (22.02.2015).
>mcChesney, robert W. (2003) theses on media deregulation. Media, Culture and Society 25 (1): 
125–133.
>metykova, monika (2004) establishing Public service Broadcasting in the slovak republic (1993 to 
2004): From state Control to the single european market. Trends in Communication 12 (4): 223–232.
>metykova, monika (2008) drifting apart? european journalists and their audiences. Westminster 
Papers in Culture and Communication 5 (2) 42–60. http://www.wmin.ac.uk/mad/page-1892 
(22.02.2015).
>metykova, monika and Preston, Paschal (2009) an elusive ‘european’ Public sphere?: the role of 
shared journalistic Cultures, pp. 61-68 in Charles, alec (ed.) Media in the Enlarged Europe: Politics, 
Policy and Industry. Bristol: Intellect. 
>metyková, monika and Waschková Císařová, lenka (2009) Changing journalistic practices in 
eastern europe: the cases of Czech republic, Hungary and slovakia. Journalism 10 (5): 719–736.
>molnár, Peter (1999) transforming Hungarian broadcasting. Media Studies Journal 13 (3): 90–97.
>o'neil, Patrick (ed.) (1997) Post-Communism and the Media in Eastern Europe. london: Frank Cass 
and Co. 
>Örnebring, Henrik (2009) Comparative European Journalism: The State of Current Research. Working 
paper. University of oxford: reuters Institute for the study of journalism. 
>Petković, Brankica (ed.) (2004) Media ownership and its impact on media independence and 
pluralism. ljubljana: Peace Institute.
>rantanen, terhi (2013) a critique of the systems approaches in comparative media research: a 
Central and eastern european perspective. Global Media and Communication 9 (3): 257–277.
>shnier, diane (2014) slow and steady: Hungary’s media clampdown. Open Security. https://www.
opendemocracy.net/opensecurity/diane-shnier/slow-and-steady-hungary%e2%80%99s-media-
clampdown (22.02.2015).
>sovová, olga (2001) vývoj na trhu periodik po roce 1990 [developments on the press market after 
1990], pp. 105–109 in sokol, tomáš (ed.) Tisk a právo. Praha: orac.
>sparks, Colin (1998) Communism, capitalism and the mass media. london: sage. 
>sparks, Colin (1999) Cme and Broadcasting in the Former Communist Countries. The Public/Javnost 
6 (2): 25–44. 
>sparks, Colin (2000) media theory after the fall of european Communism: Why the old models 
from east and West won’t do any more, pp. 35–49 in Curran, james Park, myung-jin (eds) De-
westernizing media studies. london: routledge. 
>szabó, Gabriella and Kiss, Balázs (2012) trends in Political Communication in Hungary: a 
Postcommunist experience twenty Years after the Fall of dictatorship. The International Journal of 
Press/Politics 17 (4): 480–496. 
>Šmíd, milan (2004) Czech Republic, Media Ownership and its Impact on Media Independence and 
Pluralism. ljubljana: seenPm – Peace Institute. http://www2.mirovni-institut.si/media_ownership/ 
(22.02.2015).



M
ED

IJ
SK

E 
ST

U
D

IJ
E 

 M
ED

IA
 S

TU
D

IE
S 

 2
01

5 
.  6

 .  (
11

) .  
6-

18

17

L. Waschková Císařová, M. Metyková : BETTEr ThE DEvIL YoU Don’T KnoW: PoST-rEvoLUTIonarY...

IzvornI znanstvenI rad / UdK 070.11(437.1), 316.774:070.2(437.1), 316.772.5(437.1) / PrImljeno: 13.01.2015.

>Šmíd, milan (2003) Desetiletí České televize in (Prvních) 10 let České televize. [The first 10 years of the 
Czech Television]. Praha: Česká televize.
>Štětka, václav (2012) From multinationals to Business tycoons: media ownership and journalistic 
autonomy in Central and eastern europe. The International Journal of Press/Politics 17 (4): 433–456.
>Waschková Císařová, lenka (2013) Český lokální a regionální tisk mezi lety 1989 a 2009 [Czech local 
and regional Print Between the Years 1989 and 2009]. Brno: masarykova univerzita.
>Waschková Císařová, lenka (2007) Report on news cultures in the Czech Republic. Unpublished 
report emedIate Project.
>Zákon č. 231 ze dne 17. května 2001 o provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně 
dalších zákonů [act no. 231/2001 Coll. on radio and television Broadcasting]. http://www.rrtv.cz/cz/
static/cim-se-ridime/stavajici-pravni-predpisy/pdf/231-2001.pdf (22.02.2015).



18

M
ED

IJ
SK

E 
ST

U
D

IJ
E 

 M
ED

IA
 S

TU
D

IE
S 

 2
01

5 
.  6

 .  (
11

) .  
6-

18

L. Waschková Císařová, M. Metyková : BETTEr ThE DEvIL YoU Don’T KnoW: PoST-rEvoLUTIonarY...

IzvornI znanstvenI rad / UdK 070.11(437.1), 316.774:070.2(437.1), 316.772.5(437.1) / PrImljeno: 13.01.2015.

BoLJE Da nE znaTE vraGa: 
novInarSTvo naKon 

BaršUnaSTE rEvoLUCIJE 
I MEDIJSKo vLaSnIšTvo U ČEšKoJ

Lenka Waschková Císařová :: Monika Metyková

SažETaK U ovom članku dajemo pregled nekih od ključnih promjena na tržištu čeških tiskanih medija 

nakon pada komunizma 1989. godine. Fokusirale smo se na promjene vlasništva te na utjecaj tih 

promjena na profesionalno novinarstvo. U 1990-ima strane medijske kompanije (pretežno njemačke 

i švicarske) ušle su na češko medijsko tržište te donijele model novinarstva koji je orijentiran na profit. 

Naše istraživanje koje je provedeno prije desetak godina bavilo se tim promjenama i njihovim utjecajem 

na profesionalno ponašanje novinara. U to vrijeme mnogi su novinari bili pod komercijalnim pritiscima. 

Ipak, sredinom 2010-ih, odlaskom stranih vlasnika tiskanih medija (osim jednoga) te pojavom lokalnih 

vlasnika, novinari su izrazili zabrinutost zbog uplitanja vlasnika medija u medijski sadržaj u političke 

svrhe. Također naglašavamo da novinari koje smo intervjuirale nisu iznosili svoje mišljenje o vladinom 

utjecaju na njihovo profesionalno djelovanje, primjerice putem medijske regulacije. 

KLJUČnE rIJEČI

Češka, tiskani mediji, vlasništvo, novinaRstvo, novinaRske vRijednosti

Bilješka o autoricama
Lenka Waschková Císařová :: sveučilište masaryk, Fakultet društvenih znanosti, Češka :: 
waschkova.cisarova@gmail.com
Monika Metyková :: sveučilište u sussexu, Škola medija, filma i glazbe, Ujedinjeno Kraljevstvo :: 
m.metykova@sussex.ac.uk




