
Povijesni prilozi 65., 277-294 (2023.) 277

070(498)’’1871’’
94(497.5Rakovica)’’1871’’

Primljeno: 8. 6. 2023.
Prihvaćeno: 4. 9. 2023.
Izvorni znanstveni rad

https://doi.org/10.22586/pp.v42i65.25034

Vlad Popovici ∗

The 1871 Uprising in Rakovica as Seen by the 
Romanian Press in Transylvania and Hungary

This study proposes a comparative analysis of the circulation of information between 
two peripheries of the Habsburg Monarchy (Croatia and Transylvania), respectively 
between a periphery and a center (Croatia and Pest), following the way in which the up-
rising in Rakovica in October 1871, together with its background and political conno-
tations, were received, interpreted, and further transmitted to the Romanian-speaking 
public in Transylvania and Hungary by the Romanian press of the time. The objective 
of the study is to highlight the differences between the central and provincial press 
of an important ethnic group in Dualist Hungary, as well as to trace how a series of 
violent, unexpected, and potentially politically destabilizing events within one ethnic 
group were received and contextualized by the political elite of another ethnic group.

Keywords: Uprising in Rakovica, Romanian Press, Transylvania, Hungary, 1871

Background and general framework

On October 8, 1871, the Romanian newspaper Albina [the Bee], which was pub-
lished in Pest, cited Neues Pester Journal – “a newspaper often inspired from 
above” – affirming that “we are on the verge of a formal rebellion in Croatia and 
the military border.”1 The Hungarian Prime Minister’s recent audience with the 
monarch was also linked to the potential rebellion. Unbeknownst to the newspa-
per’s editors, on the evening of the previous day, in the village of Broćanac, from 
the recently disbanded Ogulin regiment, within the Croatian military border, 

* Vlad Popovici, Babeş-Bolyai University of Cluj-Napoca, Faculty of History and Philosophy, Str. 
Mihail Kogălniceanu, nr. 1, 400084 Cluj-Napoca, Romania, E-mail: vladutpopovici@yahoo.com.
 This study was published with support of the Croatian Science Foundation – HRZZ, as a part of the 
project Mapping of the Parliamentary Elections in Croatia, 1848 – 1918 (5148-Mappar, IP-2019-04).
1 Albina (Pest), September 26 / October 8, 1871, 1. Throughout the paper, English translation of the 
original Romanian quotations was made by the author. 



278 Vlad Popovici, The 1871 Uprising in Rakovica as Seen by the Romanian Press in...

Eugen Kvaternik, a Croatian lawyer and politician of radical orientation, had 
been proclaimed President of the Provisional Government of the Croatian Peo-
ple, and Regent. The next day, on the morning that the issue of Albina was pub-
lished, the short and ill-fated Rakovica uprising began, which ended on October 
11, 1871, with the defeat of the rebels and the execution of most of their leaders. 2

The fact that the Hungarian central press was discussing the question of a mili-
tary uprising in Croatia, and that the rumors (unconnected to any local source) 
anticipated it by only one day, should not be surprising. On the one hand, the 
political situation at the time was very tense, the grievances of the various eth-
nic groups in the Habsburg lands after the Compromise of 1867 were deep, and 
hopes for a political reorganization of the Monarchy in a trialist or federalist 
formula were still alive.3 On the other hand, the journalistic discourse was so 
polarizing, inflammatory, and radicalized that it gave the impression that a rad-
ical regime change, either politically or by violence, could take place at any time. 
What really happened was that the newspapers in Hungary, regardless of their 
language, cried “Wolf!” until finally the wolf happened to pass by and confirmed 
the “rightness” of the journalistic discourse. In this paper we will analyze only 
some of the newspapers in Hungary, namely those written in the Romanian lan-
guage, which nevertheless reflected and summarized in their pages the content 
of the Hungarian- and German-language political newspapers, adding to them 
the Romanian political vision. 

The main sources of the research were the political newspapers of the Romanians 
in Transylvania – Gazeta de Transilvania [The Transylvanian Gazette], Telegraful 
Român [The Romanian Telegraph] – and those of Hungary – Albina, Federați­
unea [The Federation] – , as well as the few weekly or monthly magazines in the 

2 As these events are well known in historiography, we do not discuss them again here, all the more 
so as they are, in this study, the object of an imagological and press history analysis, and not the actual 
subject of the research. Selectively: Ferdo Šišić, Kvaternik (Rakovička buna) [Kvaternik (The Rako-
vica Uprising)] (Zagreb: Tisak Hrvatskog štamparskog zavoda d.d., 1926); Milutin Nehajev, Rakovi­
ca: o 60. godišnjici smrti Eugena Kvaternika [Rakovica: on the 60th aniversary of Eugen Kvaternik’s 
death] (Zagreb: Redovno izd. Matice hrvatske, 1932); Nikša Stančić, “Od emigracije do Rakovice: 
Eugen Kvaternik i njegova koncepcija ustanka u Hrvatskoj 1871” [From Emigration to Rakovica: 
Eugen Kvaternik and his Conception of the Uprising in Croatia in 1871], Radovi Zavoda za hrvatsku 
povijest Filozofskoga fakulteta Sveučilišta u Zagrebu 25 (1992), nr. 1: 39-56; and in particular the his-
toriographical overview by Stjepan Matković, “Valorizacija Eugena Kvaternika u svjetlu pravaških 
ideologija i hrvatske historiografije od kraja 19. stoljeća do 1918.” [Evaluating Eugen Kvaternik in the 
Light of State Right Ideology and Croatian Historiography from the End of the Nineteenth Century 
to 1918], Povijesni prilozi 16 (1997): 223-242.
3 Alan John Percivale Taylor, The Habsburg Monarchy 1908­1918. A History of the Austrian Empire 
and Austria­Hungary (London: Hamilton, 1948), 143-148; Charles Jelavich, “The Croatian Problem 
in the Habsburg Empire in the Nineteenth Century”, Austrian History Yearbook 3 (1967), nr. 2: 100-
101; Robert A. Kann, A History of the Habsburg Empire 1526­1918 (Berkley; Los Angeles; London: 
University of California Press, 1974), 345-365; Pieter M. Judson, The Habsburg Empire. A New History 
(Cambridge, Massachusetts; London, England: Belknap, 2016), 264-268, 292-299.



279Povijesni prilozi 65., 277-294 (2023.)

Romanian language – Familia [The Family], Transilvania [Transylvania], and 
Gura Satului [The Village Gossip].4 The political newspapers were published two 
times a week, and had from a few hundred subscribers (those in Transylvania) to 
around a thousand (those in Hungary).5 Their content was broadly aimed at the 
same type of audience – the urban bourgeoisie, intellectuals and village intelli-
gentsia, priests, and, to a lesser extent, wealthy peasants – but their geographical 
location and the profile of their editors influenced both the process of selecting 
and relaying information as well as its analysis. 

The Romanian newspapers from Hungary were published in Pest, and their 
editors were familiar with state politics, rumors, and gossip in the capital city. 
Federațiunea was edited by Alexandru Roman, a university professor, MP, and 
member of the National Romanian Party in Hungary,6 and was the newspaper 
that provided the most rigorous information and realistic analysis of the situa-
tion in Croatia. Its direct competitor, the newspaper Albina, was also published 
in Pest, by a lawyer, MP, and member of the Romanian National Party in Hunga-
ry, Vincentiu Babeș.7 The news coverage and presentation were relatively similar 
to those of Federațiunea, but less explicit, and the analysis was more speculative.

Transylvanian newspapers were operating in a periphery of the Monarchy and in 
a political environment less connected to the politics of the day, but at the same 
time more radicalized due to the recent loss of the province’s autonomy in 1867. 
Gazeta Transilvaniei was a traditional newspaper, published in Brașov/Kron-
stadt/Brassó, whose editor, Iacob Mureșianu, had been a high school teacher,8 
and his political experience was limited. Telegraful Român was the official news-
paper of the Orthodox Archbishopric of Sibiu, and its editor, Nicolae Cristea, 
was a priest and professor at the Theological Institute in Sibiu/Hermannstadt/
Nagyszeben, with equally little political experience.9

Of the weekly magazines, only Familia – issued in Pest and edited by Iosif Vulcan 
(a lawyer and man of letters with political leanings)10 – published a short report 

4 Collections of these periodicals can be accessed in full at https://dspace.bcucluj.ro (last accessed on 
July 2, 2022).
5 George M. Marica, Studii de istoria și sociologia culturii române ardelene din secolul al XIX­lea, 
Vol. 1 [Studies on the History and Sociology of 19th Century Romanian Culture in Transylvania. 
Vol. I] (Cluj-Napoca: Dacia, 1977), Tables in Annexes (pages not numbered).
6 Gelu Neamtu, Alexandru Roman, marele fiu al Bihorului (1826­1897) [Alexandru Roman, the 
Great Son of Bihor] (Oradea: Fundația culturală „Cele trei Crișuri”, 1995), 135-146.
7 George Cipăianu, Vincențiu Babeș (1821­1907) (Timișoara: Facla, 1980), 112-139. 
8 Iuliu Moisil, Iacob Mureșianu (Bistrița: Minerva, [1937]).
9 Keith Hitchins, “Nicolae Cristea și mișcarea națională românească din Transilvania” [Nicolae 
Cristea and the Romanian National Movement in Transylvania], in: Studii privind istoria modernă a 
Transilvaniei, ed. Keith Hitchins (Cluj-Napoca: Dacia, 1970), 117-166.
10 Robert Nemes, Another Hungary. The Nineteenth­Century Provinces in Eight Lives (Stanford: Stan-
ford University Press, 2016), 121-49.



280 Vlad Popovici, The 1871 Uprising in Rakovica as Seen by the Romanian Press in...

on the events in Rakovica. The humorous weekly Gura Satului was also founded 
by Iosif Vulcan (1867), but the position of editor-in-chief was taken over shortly 
afterwards (1870) by a lawyer and politician, Mircea V. Stănescu;11 however, the 
latter did not publish any material on the Rakovica uprising and generally pub-
lished very little material on Croatia. Transilvania was a cultural magazine of 
the Transylvanian Association for Romanian Literature and Culture (ASTRA). 
It was published in Sibiu and edited by George Barițiu, probably the most impor-
tant political and cultural figure of the Romanians in the Habsburg Monarchy at 
the time; its primarily cultural orientation contributed to the lack of interest in 
the violent events in Croatia, but Barițiu’s private correspondence also does not 
contain any reference to these events.12 

The range of journalistic sources in the Romanian language available at the time 
in Transylvania and Hungary showcases the difference between political news-
papers, which discuss the situation in Croatia and refer to the events in Rako-
vica, and cultural or social magazines, which almost completely ignore them. 
The latter, due to the fact that they were not paying the bail required of political 
newspapers, would not have been allowed to comment on the events anyway, but 
at most to present them factually – an aspect that probably contributed further 
to their lack of interest.

In a previous study, we discussed the image of Croatia and the Croats reflected in 
the Romanian press of the time, stressing that it was an elitist construct, created 
by educated people (journalists, politicians, intellectuals) and aimed primarily at 
representatives of the middle and upper classes. We have shown that most of the 
Romanian journalistic interest in Croatia was generated by, and focused on, the 
field of politics, but beyond the reporting of certain specific events, the analytical 
model remained quite stereotypical and drew primarily on anti-Hungarian dis-
course. The Croats were usually characterized as more politically active than the 
Romanians, and the 1868 pact remained a landmark and a desideratum for the 
Transylvanians, who had failed to preserve provincial autonomy. A second char-
acteristic of the Croats that appears recurrently in the Romanian press is their 
martial attitude. Here, too, there is no lack of comparisons with the Romanians. 
While the military qualities of the two peoples are claimed to be equal, in terms 
of general attitude, the Croats were seen as being much tougher and more reso-
lute, traits of character which also explain their political success. On the whole, it 
can be said that the Croats represented for the Romanians, throughout the entire 

11 Daciana Marinescu, ‘Gura satului’ (1868­1871) – o ‘ foaie din Austro­Ungaria’ [The Village Gossip 
(1868-1871) – a periodical from Austria-Hungary] (Bucharest: Pro Universitaria, 2014), 13.
12 Selectively: Keith Hitchins, Liviu Maior, eds., Corespondența lui Ioan Rațiu cu George Barițiu 
(1861­1892) [The Correspondence of Ioan Rațiu with George Barițiu] (Cluj: Dacia, 1970); Ștefan Pascu 
et alii, ed., George Bariț și contemporanii săi, Vol. I-X [George Bariț and his contemporaries, Vol. I-X] 
(București: Minerva, 1973-2003).



281Povijesni prilozi 65., 277-294 (2023.)

dualist period, a permanent touchstone in the construction of their self-image 
and the embodiment of success in political relations with the Hungarians.13

In order to fully understand Romanian journalistic discourse, it is necessary to 
also discuss the provincial political context. At the time of the Compromise of 
1867, the Romanians of what was to be Dualist Hungary lived in two distinct 
provinces: Hungary and Transylvania. Those in Hungary were integrated into 
the provincial political system and continued to participate in parliamentary 
elections after the Compromise. The Transylvanians, on the other hand, had 
been divided, since the elections for the last provincial Diet in autumn 1865, into 
two camps: the passivists, who refused to participate in the elections, and the ac-
tivists, who believed that the only way to defend their rights was to participate ac-
tively in the representative institutions. After the Compromise, amid the failures 
of the activists in the Hungarian Parliament to achieve the expected political 
concessions, but also because of the more restrictive franchise in Transylvania 
compared to Hungary, the passivists gained a majority in the board of the newly 
formed Romanian National Party of Transylvania (1869) and imposed their tac-
tics. Their main argument was a juridical one: participation in the parliamentary 
elections and entry into Parliament would have represented recognition by the 
Transylvanian Romanians of the dualist system, i.e., the loss of provincial auton-
omy. Convinced that this political system would be as short-lived as the previous 
ones, the passivists hoped to achieve more through this attitude in the medium 
term than through minor concessions procured from the Hungarian govern-
ment through parliamentary arrangements. Their attitude was also supported 
by the Romanian political elite in Hungary proper (i.e., the National Romanian 
Party in Hungary).14 However, the approach of the 1872 election year meant the 
organization of a new party conference, in which the official electoral tactics were 
to be decided, an essential aspect to be taken into account in the analysis of the 
journalistic discourse of the time.

Therefore, in mid-1871, the political situation of the Romanians in Transylva-
nia was rather uncomfortable: they had failed to preserve the autonomy of the 
province and were internally divided, and the division was partly fueled by the 
attitude of the Romanians in Hungary, who encouraged passivism. Hopes for a 
favorable compromise with the Hungarian government were minimal, but amid 
growing discontent in Bohemia and Croatia it was expected that a pan-Slavic 
movement would force a reconsideration of the dualist formula and provide an 
opportunity for the Romanians to renegotiate Transylvania’s status within the 
Kingdom of Hungary.

13 Vlad Popovici, “Notes on the Image of Croatia and the Croats with the Romanians from Transyl-
vania”, Studia Universitatis Babeș­Bolyai. Series Historia 61 (2016), nr. 2: 93-108.
14 Keith Hitchins, “The Rumanians of Transylvania and the Ausgleich, 1865-1869”, in: Studies on 
Rumanian National Consciousness, ed. Keith Hitchins (Nagard: Pelham N.Y. etc., 1983), 139-170.



282 Vlad Popovici, The 1871 Uprising in Rakovica as Seen by the Romanian Press in...

Croatia in 1871 and the issue of the Diet

The elections for the Croatian Diet, held shortly after the appointment as Ban of 
Koloman Bedeković, in late spring 1871, were won by a large margin by the Na-
tional Party, with both pro-Hungarians and radicals left in an absolute minority. 
However, the convening of the new Diet of Croatia was successively postponed,15 
a fact constantly reported in the Romanian press.16 When a Croatian delegation 
was sent to Vienna to protest against political abuses in the country, the Roma-
nian press in Transylvania – where Romanians already had a long tradition of 
sending petitions to the monarch17 – saw these events, along with others in the 
Monarchy, such as Archduke Rudolf ’s visit to Bohemia, as a prelude to the end 
of the dualist system.18 At the same time, the Romanian press in Hungary spec-
ulated on the lack of popularity of Prime Minister Gyula Andrássy among the 
South Slavs.19

Support for the political cause of the Croatian nationalists, and exaggerated 
optimism about the impact of events in Croatia on Hungary, or even on the 
Habsburg Monarchy, were the dominant note in the Romanian press throughout 
the summer of 1871. Their electoral success was presented as an example to fol-
low – “Courage, together with determined and coordinated struggle overcome 
all difficulties”20 – but also as a model for a new franchise for Transylvania, which 
was supposed to be the guarantee offered by the Hungarian government for the 
Romanians in that region to give up their passivity.21 The fact that the Croat Na-
tionalist Party was aiming to demand the renegotiation of the unionist pact of 
1868 was an encouraging signal,22 and in this context rumors about pan-Slavic 
links invoked by the Hungarian press were also perpetuated: “with Czech money, 
both the Croats and the military border are being agitated, and they are protest-
ing through the assembled national deputies against the measures taken by the 
ministry to postpone the Diet for January [1872], and are delivering their protest 
to the king in Vienna; and the Borders are complaining against the measures 
taken in view of their provincialization, as oppressive.”23 Pan-Slavic support was 

15 Robert William Seton-Watson, The Southern Slav Question and the Habsburg Monarchy (London: 
Constable & Co., 1911), 86-87.
16 Albina, June 18 / 30, 1871, 1.
17 Hitchins, “The Rumanians of Transylvania,” 151-153.
18 Gazeta Transilvaniei (Brașov), June 26 / July 8, 1871, 3; Gazeta Transilvaniei, July 17 / 29, 1871, 2.
19 Federațiunea (Pest), June 25 / July 7, 1871, 269.
20 Gazeta Transilvaniei, August 4 / 16, 1871, 3.
21 Gazeta Transilvaniei, August 28 / September 9, 1871, 1; Federațiunea, May 12 / 24, 1871, 205.
22 Gazeta Transilvaniei, September 8 / 20, 1871, 1; Federațiunea, May 26 / June 7, 1871, 25; Federa­
țiunea, June 2 / 14, 1871, 233.
23 Gazeta Transilvaniei, September 15 / 27, 1871, 2.



283Povijesni prilozi 65., 277-294 (2023.)

also underlined when discussing the question of Bohemian aspirations to a tri-
alist monarchy.24

The way the Romanian press analyzes and presents to the public the political 
events in Croatia in the summer of 1871 has at its center the issue of the Diet, 
more precisely its postponement: the internal political struggles, the appeal to 
the monarch,25 and even the intensification of pan-Slavic ties are presented as 
results of the Croatian government’s decision (influenced by the Hungarian gov-
ernment) to prevent the natural course of the political process.26 This perspective 
is obviously grounded in the political realities in Zagreb, but it must also be read 
in light of Romanians’ political experience and desires: in 1865, the prorogation 
of the Transylvanian Diet in Sibiu and the monarch’s failure to sanction its laws 
were the clear signals announcing the Compromise and the loss of Transyl-
vania’s autonomy.27 Therefore, the political efforts of the Croats for a Diet that 
would renegotiate their relationship with Hungary found a favorable echo in the 
experience and expectations of Romanian journalists and the Romanian public 
at large.

At the same time, another similarity between the two imperial peripheries was 
constantly on the media agenda: the situation of the military border.28 The mili-
tary border in Transylvania had been disbanded in 1850 but continued to operate 
in the Banat, where there was also a Romanian regiment (the 13th Border Regi-
ment from Caransebeș/Karánsebes).29 In this context, the issue of demilitariza-
tion of the Croatian border was also discussed, focusing on its implementation 
without prior consultation of the border guards, and on the resulting tensions, as 
well as on the similarities with the disbandment of the military border in Tran-
sylvania. In the latter’s case, the former militarized communities had to initiate 
lawsuits lasting over ten years in order to regain the right to fully use their former 
common property (forests, pastures, mountains, etc.),30 a situation that was also 
predicted for Croatia: “for the present fate of Transylvania and Croatia has taught 
us that our present masters [i.e., the Hungarians] no longer place the slightest 
value on the voice of the people, and even the most modest and just wishes of 

24 Telegraful Român (Sibiu), June 24 / July 6, 1871, 197-198; Federațiunea, November 10 / 22, 1871, 445.
25 Federațiunea, September 11 / 23, 1871, 373; Federațiunea, September 15 / 27, 1871, 377; Gazeta 
Transilvaniei, September 11 / 23, 1871, 4.
26 Federațiunea, September 18 / 30, 1871, 381.
27 Hitchins, “The Rumanians of Transylvania,” 142-144.
28 Telegraful Român, June 24 / July 6, 1871, 197-198.
29 On the Romanian border regiment from Banat see Irina Marin, The Formation and Allegiance 
of the Romanian Military Elite Originating from the Banat Military Border (PhD thesis, University 
College London, School of Slavonic and East European Studies, 2009), 42-75 for a thorough literature 
review.
30 Federațiunea, June 9 / 21, 1871, 245; Federațiunea, June 4 / 16, 1871, 286.



284 Vlad Popovici, The 1871 Uprising in Rakovica as Seen by the Romanian Press in...

the people seem to be deliberately disregarded by the men called upon to care for 
the prosperity of the state and its citizens. The reforms published for the military 
frontier again prove our last statement” [referring to the situation of the forests 
on the military frontier, half of which were intended to pass into the ownership 
of the Hungarian Ministry of Finance].31

The failure to resolve the political crisis during the summer led to a radicalization 
of the attitude and discourse of the Croatian National Party’s representatives, 
frustrated by the fact that, although they had won the elections, they were de facto 
still in opposition. The legal difficulty of their position, both in relation to the 
Croatian executive and the Parliament in Pest, was highlighted by the Romanian 
newspapers. Albina, headed by the lawyer and MP Vincențiu Babeș, analyzed the 
situation, concluding that the precarious political position of the National Party 
(still referred to as “opposition,” although they had officially won the elections) 
was also due to the provisions of the Compromise of 1868 (Law XXX/1868).32 
This stipulated that the mandate of Croatian MPs in the Parliament in Pest did 
not expire when the Croatian Diet ceased its work, but when the Hungarian Par-
liament closed. For this reason, the new Croatian parliamentary majority could 
not invoke any legal right to send MPs to the Parliament in Pest.33

This was also one of the reasons why the manifesto of September 20, 1871, 
signed by the majority of Croatian nationalist MPs, disavowed the Compromise 
of 1868 and rejected the appointment of the Croatian Ban by the Prime Minister 
of Hungary.34 The Romanian press kept its audience informed of these develop-
ments, taking information from both Obzor and Pesti Naplo, and the Romanian 
editors speculated on the moment, taking up the theme of the “solid guarantees” 
(i.e., the modification of the electoral legislation, particularly for Transylvania) 
that the Hungarian government, which seemed at the time to be in a not very 
favorable position, should have offered in order to obtain the cooperation of the 
nationalities.35 

Various local news reports complete the picture of the Croatian territories being 
on the brink of insurrection against Hungary. Towards the end of September, 
Albina devoted several columns to the problems in the Croatian military border 
(e.g., abuses of General [sic] Rosenzweig in Sisak), but also in the counties formed 
after the dissolution of some regiments (e.g., political difficulties encountered by 

31 Albina, July 18 / 30, 1871, 3.
32 Law XXX/1868, Article XXX of the law of 1868 on the settlement of public law issues arising 
between Hungary and Croatia, Slavonia, and Dalmatia, https://net.jogtar.hu/ezer-ev-torveny?do-
cid=86800030.TV&searchUrl=/ezer-ev-torvenyei%3Fkeyword%3D1868 (last accessed July 2, 2022).
33 Albina, September 5 / 17, 1871, 1.
34 Seton-Watson, The Southern Slav Question, 87.
35 Gazeta Transilvaniei, October 2 / 14, 1871, 2; Albina, September 19 / October 1, 1871, 1.



285Povijesni prilozi 65., 277-294 (2023.)

Colonel Ivan Trnski in Bjelovar).36 Shortly before the events in Rakovica were an-
nounced, the Federațiunea picked up a news item in Obzor about the protests in 
Rijeka over recruitment abuses and the departure from the city of the governor, 
Count Zichy.37

While reading the Romanian press in Hungary and Transylvania in 1871, up to 
the time of the Rakovica uprising, one gets the impression of a gradual accumula-
tion of political tensions in Croatia, but also of public movements that accompa-
ny them, as a result of the Diet’s postponement, of the discontent in the military 
border, and, in general, of the lack of political tact of the government in Zagreb, 
supported by the one in Pest. However, this overall picture, which on the whole 
largely reflects reality, was not equally distributed between the newspapers in the 
two regions inhabited by Romanians. The central newspapers in Pest, which had 
fewer subscribers in Transylvania, published more frequent and more detailed 
correspondence on the Croatian area – probably also because they had easier ac-
cess to information and because the issue of Croatia was more present in public 
debates in the capital. Transylvanian newspapers published fewer articles, and 
the differences in perspective and interest between the two main journals were 
greater. Telegraful Român, for example, published almost no news about Croatia 
between June and October 1871, and even ignored the “September Manifesto”. 
Gazeta Transilvaniei, on the other hand, constantly published information on 
the political situation in Croatia, although less detailed than the newspapers in 
Pest. The explanation for these differences lies in the fact that Telegraful Român, 
being the official newspaper of the Orthodox Archbishopric, had a solid sub-
scriber base among priests, was subsidized by the Orthodox Church, and had to 
adopt as neutral a political stance as possible, whereas Gazeta Transilvaniei was 
an independent newspaper that depended on the number of subscribers and had 
to attract them with as varied and interesting news as possible. 

We can therefore consider that, in the autumn of 1871, the different categories of 
the Romanian-speaking public in Transylvania and Hungary had differentiated 
access to information on Croatia, depending on the newspapers to which they 
subscribed. In general, those in Transylvania benefited from less information, 
which came from a single source: Gazeta Transilvaniei, while those in Banat and 
Hungary were better informed on the subject. Even if newspaper subscriptions 
were not exclusively geographically circumscribed, they largely respected this 
criterion, and only a miniscule number of individuals (on the order of dozens of 
subscriptions) was interested and could afford to subscribe concurrently to sev-
eral periodicals. These aspects are important to understand the media impact of 
the Rakovica events of October 8–11, 1871, among Romanians.

36 Albina, September 9 / 21, 1871, 1.
37 Federațiunea, September 25 / October 7, 1871, 389.



286 Vlad Popovici, The 1871 Uprising in Rakovica as Seen by the Romanian Press in...

The Rakovica uprising and its consequences

For the readers of most Romanian newspapers, the news about the military up-
rising in Rakovica came somewhat naturally as a continuation of the political 
tensions they were already familiar with from the press. The news arrived to 
the readers only after the suppression of the uprising, partly because of the slow 
speed at which information circulated, and partly because some editors, probably 
unsure of how the situation would evolve, preferred to wait for events to unfold, 
choosing to present news collages rather than publishing unreliable news that 
would have damaged their credibility. A number of rumors circulated, howev-
er, admittedly of a general and rather inaccurate nature. We have already men-
tioned the rumors circulated on October 8 in Albina.38 A week later, on October 
15, when the events in Rakovica were already over, Telegraful Român published 
a story about a possible riot in Sirmium (Sremska Mitrovica), but the editors 
exposed the piece of news very cautiously, with the explicit mention that it was 
a rumor and that “until more positive news [arrives], we give it, [but] under all 
reservation.”39

The first concrete information was published in Albina on October 12, citing tel-
egraphic news from Zagreb on October 11, which mentioned disorders and “riots 
of the mobs” in the Ogulin regiment, and the dispatch of two infantry battalions 
from Zagreb to “calm the spirits”.40 However, this was rather general news, es-
pecially as collective violence in small areas was common at the time (although 
sending in two battalions admittedly surpassed the usual military show of force 
in such cases). The first detailed and coherent account – in fact a succession of 
correspondences from Zagreb accompanied by brief comments – was published 
in the Federațiunea on October 14. We reproduce the text below because, in 
terms of detail, it covers most of the information about the Rakovica uprising 
that circulated in the Romanian-language press in Transylvania and Hungary:

Heavy storm clouds begin to loom on the Austro-Hungarian horizon. The 
unrest of the people on the military frontier exaggerates into revolt. The ele-
ctric wire brought us the following tragic news from Zagreb, dated 11 July, 
which we reproduce without comment: ‘On 9 July,’ says the telegram, ‘distur-
bances broke out in the Ogulin border regiment. 200-300 men of the Ra-
kovica company revolted – it is not known under whose leadership. Accor-
ding to a news report here (Zagreb) Major Rašić became a prisoner. Supreme 
Commander Mollinary immediately orders the nearby regiments to move in 
order to suppress the uprising with armed force. The mutineers ransacked 
the company’s arms store and shot a non-commissioned officer. Major Rašić 

38 Albina, September 26 / October 8, 1871, 1.
39 Telegraful Român, October 3 /15, 1871, 1.
40 Albina, September 30 / October 12, 1871, 1.



287Povijesni prilozi 65., 277-294 (2023.)

and two officers escaped with their lives. Following the strong measures of 
the commander-in-chief, the rebels are likely to be surrounded. From Zagreb 
a battalion of the line left for the fortress of Karlstadt to reinforce the garri-
son there.’ Another telegram from Zagreb, dated 11 l.c. [i.e., current month], 
informs that the rebellion remained localized and that the motto of the re-
bels was: the suppression of Austrians and Hungarians.’ Finally, the news of 
12 l.c. tells us that the rebels were dispersed at Ljupča by two companies of 
the Otocan regiment, led by Colonel Schestak; the insurgent leaders Rakijaš,  
Kvaternik and Bach were left dead on the battlefield, and some wounded in-
surgents and the leader Čuić escaped in the mountains.’ As can be seen from 
the above telegrams, the uprising was soon suppressed, but we do not know 
whether the success of Commander Mollinary also soothed the spirits of the 
border guards – which we hardly believe could be done with iron.41

The above text was published on the front page of the newspaper, while a number 
of other pieces of information, probably received just before sending the issue to 
press, were placed on the back page. Most of them repeat excerpts from the above 
paragraph, the only novelty being the naming of the leaders: “Kvaternik, lawyer 
in Zagreb; Bach, editor of the Hervatska newspaper, who not long ago defrauded 
15,000 Gulden, postal money.”42 A day later, Albina also announced the end of 
hostilities:

According to reports from Zagreb yesterday and the day before, the rioters 
were surrounded and beaten and scattered, and their leaders killed. At the 
head of the rebellion were some of the exalted nationals from Starčević’s par-
ty, such as Kvaternik, Rakijaš and Bach, who were killed in the fighting.

*The Ogulin Regiment Territory is part of the Croatian military frontier di-
smantled by the Hungarian government, 48 square miles and with 60,000 
inhabitants, poor but very spirited, wild and daring. The overrun part of the 
territory, the Rakovica company, borders Turkish Dalmatia and is a complex 
of barren mountains with a harsh climate. 43

In Transylvania, due to the speed of information circulation – which came via 
Budapest, either telegraphically or in the pages of newspapers – the first news 
about the uprising was published on October 18 (Gazeta Transilvaniei) and Oc-
tober 19 (Telegraful Român). The difference in dates is simply a matter of the day 
of the week on which the newspapers usually appeared, so it is not relevant. More 
important, however, is the difference in approach. 

41 Federațiunea, October 2 / 14, 1871, 397.
42 Federațiunea, October 2 / 14, 1871, 400.
43 Albina, October 3 / 15, 1871, 2.



288 Vlad Popovici, The 1871 Uprising in Rakovica as Seen by the Romanian Press in...

Gazeta Transilvaniei, which regularly reported on Croatia, especially on the Diet 
and military border issue, gives very little concrete information, emphasizes the 
anti-German and anti-Hungarian character of the uprising, and takes from Die 
Presse the assertions that the uprising was the result of “Czech-Russian agita-
tions”. The rumor of the uprising in Sirmium is also mentioned, which drew the 
image of events developing on a wider geographical and political scale than in 
reality.44 In the next issue, the suppression of the revolt and the death of the lead-
ers was announced very briefly,45 while the front page was almost completely oc-
cupied by an article reproduced after Gazzetta di Milano, praising the federalist 
aims of the Hohenwarth cabinet.46 A few days later, events began to be presented 
(admittedly, highlighted as hearsay) as being orchestrated by Gyula Andrássy to 
compromise the federalist idea in Austria-Hungary and pan-Slavism.47

Telegraful Român, which had almost completely ignored the political develop-
ments in Croatia in 1871, treated the subject differently. Initially it presented a 
complete and coherent account of it, similar in content to the one in Federați­
unea (possibly even inspired by it), to which it added a brief note about a possible 
governmental crisis in Cisleithania48 (which indeed followed). In the next issue 
it presented the end of events, the death of the leaders, and the capture of David 
Starčević’s documents, which linked the uprising to a wider, pan-European rev-
olutionary movement. It also reproduced similar news taken from Hungarian 
newspapers, but with a strong dose of skepticism (“how true are these discov-
eries, let the Reform [the newspaper which originally published the news] itself 
figure out”).49 Later, Telegraful Român provided the Romanian public with a long 
and very detailed account of the events, following step by step the actions of the 
leaders of the uprising, the moment of Major Rašić’s escape, the armed clashes, 
and the capture and execution of the leaders,50 then devoted several columns to 
the comparative analysis of the rights and obligations of the border guards in 
Croatia and Banat.51

Shortly after the rebellion was put down, the first analyses were published, 
highlighting two lines of interpretation. The first, more reserved, in the col-
umns of Telegraful Român and Federațiunea, linked the events to the political 
crisis in Croatia and to the influence of Hungary. These were, however, general 

44 Gazeta Transilvaniei, October 6 / 18, 1871, 2.
45 Gazeta Transilvaniei, October 9 / 21, 1871, 3.
46 Gazeta Transilvaniei, October 9 / 21, 1871, 1.
47 Gazeta Transilvaniei, October 13 / 25, 1871, , 4.
48 Telegraful Român, October 7 / 19, 1871, 319.
49 Telegraful Român, October 10 / 22, 1871, 323.
50 Telegraful Român, October 14 / 26, 1871, 327-38.
51 Telegraful Român, October 17 / 29, 1871, 331.



289Povijesni prilozi 65., 277-294 (2023.)

considerations, with no reference to the particular situation of Kvaternak, to his 
past revolutionary attempts, or to the precarious political and social position fol-
lowing his failure to secure a parliamentary seat in 1871. It is obvious from the 
information provided by the Romanian press that its editors, although some of 
whom were also members of the Hungarian Parliament, knew little about politi-
cal life in Croatia. The level of explanation remains rather general, related only to 
the sphere of state politics and disconnected from the biography of the leader of 
the revolt and the personal preconditions that contributed to his actions.

The second line of interpretation, supported especially by Gazeta de Transilva­
nia, favored a conspiratorial perspective, according to which the events in Rak-
ovica were part of a wider plan of the Hungarian government to compromise 
the Croatian national opposition by associating it with a violent movement.52 A 
number of rumors linking the uprising to the Hungarian government were also 
picked up by Albina, which reported that documents found on the rioters, polit-
ically compromising for the Hungarians, had been sent directly to the Imperial 
Court.53 Without any direct analysis (which it could not provide, due to not being 
a political newspaper), the magazine Familia launched similar ideas to the public, 
under the guise of a press review of Czech, Serbian, and Croatian newspapers.54 
Similar opinions, extending the conspiracy to the level of European politics, were 
also taken up in the French press. According to the newspaper Le Siècle, cited 
by Gazeta de Transilvania, the violent events in Croatia, similar to the political 
unrest in Serbia and Romania that year, were nothing but the result of the inter-
national policy of German Chancellor Otto von Bismarck, in tandem with the 
new Austro-Hungarian Foreign Minister, former Prime Minister of Hungary, 
Gyula Andrássy, who aimed to destabilize or politically discredit the small na-
tion-states in the region and the non-Magyar ethnic groups in Hungary in order 
to achieve an ambitious geopolitical goal: Hungary’s expansion to the Black Sea.55

By the end of November 1871, references to the riot had already become inci-
dental, and media attention was focused more on the questions of Croatian MPs 
in the Pest Parliament.56 Within the latter, the opposition of the nationalities, 
through the Romanian and Serbian deputies from Banat and Vojvodina, used 
the events in Rakovica, together with other grievances, such as the defective reg-
ulation of the demilitarization of the border, and the situation of the electoral leg-
islation in Transylvania, to justify a motion against the vote on the 1872 budget.57 

52 Gazeta Transilvaniei, October 16 / 28, 1871, 3-4; Albina, October 7 / 19, 1871, , 1.
53 Albina, October 24 / November 5, 1871, 1.
54 Familia (Pest), November 14 / 26, 1871, 550.
55 Gazeta Transilvaniei, November 10 / 22, 1871, 4.
56 Gazeta Transilvaniei, November 17 / 29, 1871, 3; Gazeta Transilvaniei, November 27 / December 9, 
1871, 2.
57 Albina, November 28 / December 10, 1871, 2; Federațiunea, November 27 / December 8, 1871, 474.



290 Vlad Popovici, The 1871 Uprising in Rakovica as Seen by the Romanian Press in...

Beyond its symbolic value, this motion had no practical effect, being signed by 
only a handful of parliamentarians. The year ended with an account of the nego-
tiations between the new Hungarian Prime Minister, Menyhért Lónyay, and the 
leaders of the Croatian National Party, who are presented as the main winners of 
the political game of the year just ending.58 The comparisons between Croatian 
political autonomy and the loss of Transylvanian autonomy continued,59 accom-
panied by the traditional positive image of Croatians in relation to Romanians, 
in terms of political attitude.60

Conclusions

From the perspective of the history of the press in the Habsburg Monarchy, the 
Rakovica uprising is a good opportunity to study the circulation of information, 
journalistic sources, the level of detail of knowledge, and the ability to explain 
events in another region of the Monarchy. In 1871, Croatia was, and continued to 
be, a constant presence in the Romanian press of the time, both through reports 
of events in the province and through the mention of interpellations in the Hun-
garian Parliament concerning the Croatian question, made by both Hungarian 
and nationalist deputies. The reasons for this constant interest were the compara-
ble political situation between Croatia and Transylvania and the existence of the 
military border in both provinces and in Banat. 

The attention paid to Croatia by the Romanian press gradually increased between 
June and October 1871, as the political crisis surrounding the postponement of 
the Diet’s opening escalated. However, although it reached the point where real 
political tension and the radicalism of journalistic discourse anticipated the 
violent events that followed, the level of detail known to Romanian editors (and 
through them to the Romanian public) about political life in Croatia remained 
fairly generalist. This can be seen in the analyses and explanations of the upris-
ing, which omit or downplay the role of the leaders and the personal reasons that 
drove them to revolt, and privilege instead either a moderate but very general 
view, linking the uprising to political pressure from Hungary, or an openly con-
spiratorial one. The latter covers a wide spectrum: from the involvement of the 
Hungarian government to undermine Croatia’s position and the prospect of fed-
eralizing the Monarchy, to geopolitical plans directed by Bismarck and Andrássy, 
or even links to left-wing, pan-European revolutionary movements.

58 Federațiunea, December 25, 1871 / January 6, 1872, 517; Federațiunea, December 29, 1871 / January 
10, 1872, , 52; Albina, December 29, 1871 / January 9, 1872, 1.
59 Gazeta Transilvaniei, December 15 / 27, 1871, 1.
60 Gazeta Transilvaniei, December 29, 1871 / January 10, 1872, 2.



291Povijesni prilozi 65., 277-294 (2023.)

Conspiratorial explanations aside, the actual information that reached the Ro-
manian public was generally correct, partly because it was mostly taken from 
Hungarian or German-language newspapers in Pest or Zagreb. The time it took 
for the information to reach the Romanian public varied from a few days in the 
Hungarian capital to about a week in Transylvania. The fact that the newspapers 
appeared only twice a week contributed further to the lengthening of this time 
span, and, most probably, some of the Romanian readers were already informed 
about events from the Hungarian and German newspapers, which were issued 
four to five times a week, or even daily.

There is only a partial correlation between the general attention that the Romani-
an-language press paid to Croatia and the attention it paid to the Rakovica upris-
ing. The newspapers in the Hungarian capital (Albina, Federațiunea) had broadly 
the same discourse on the political situation in the summer and autumn and on 
the riot: Federațiunea provided more rigorous information and a more balanced 
analysis, but Albina was somewhat more vehement and gave more space to con-
spiracy theories. In Transylvania, Gazeta de Transilvania, which had a radical 
discourse and politically supported the Croatian nationalists in the hope of a 
revision, in perspective, of the Compromise of 1867, perpetuated its attitude and 
made room in its columns for the most fanciful conspiratorial explanations. On 
the other hand, Telegraful Român, which had previously shown little interest in 
the news from Zagreb, gave the most rigorous and detailed account of events and 
maintained a moderate explanatory line. 

The Rakovica uprising thus functioned, for the Romanian press in Transylvania 
and Hungary, as a litmus test, which highlighted the political and journalistic 
perspective of each editorial collective, but also the limits of knowledge of the 
Croatian space and realities by the members of the Romanian elite of the time. 
Despite these obvious limitations, through the detailed accounts provided by at 
least two newspapers, the Romanian-speaking and -reading public at large had 
the opportunity to become familiar with contemporary realities in Croatia at a 
level of detail that was not previously specific to newspaper articles. Of course, 
the exceptional nature of the event played an important role in this, and after 
the echoes of the uprising died down, the newspapers quickly returned to the 
two basic issues in Romanian journalistic discourse about Croatia: the political 
relationship with Hungary, and the military border. 



292 Vlad Popovici, The 1871 Uprising in Rakovica as Seen by the Romanian Press in...

Newspapers

Albina (Pest), 1871.

Familia (Pest), 1871. 

Federațiunea (Pest), 1871.

Gazeta Transilvaniei (Brașov), 1871.

Telegraful Român (Sibiu), 1871. 

Published Sources and Literature 

Cipăianu, George. Vincențiu Babeș (1821­1907). Timișoara: Facla, 1980.
Hitchins, Keith. “Nicolae Cristea și mișcarea națională românească din Transi-
lvania” [Nicolae Cristea and the Romanian National Movement in Transylvania]. 
In: Studii privind istoria modernă a Transilvaniei, edited by Keith Hitchins, 117-
166. Cluj-Napoca: Dacia, 1970).
Hitchins, Keith. “The Rumanians of Transylvania and the Ausgleich, 1865-1869”. 
In: Studies on Rumanian National Consciousness, edited by Keith Hitchins, 139-
170. Nagard: Pelham N.Y. etc., 1983.
Hitchins, Keith; Maior, Liviu, eds. Corespondența lui Ioan Rațiu cu George Ba­
rițiu (1861­1892) [The Correspondence of Ioan Rațiu with George Barițiu]. Cluj: 
Dacia, 1970.
Jelavich, Charles. “The Croatian Problem in the Habsburg Empire in the Nine-
teenth Century”. Austrian History Yearbook 3 (1967), nr. 2: 83-115. 
Judson, Pieter M. The Habsburg Empire. A New History. Cambridge, Massachu-
setts; London; England: Belknap, 2016.
Kann, Robert A. A History of the Habsburg Empire 1526­1918. Berkley; Los An-
geles; London: University of California Press, 1974. 
Law XXX/1868, Article XXX of the law of 1868 on the settlement of public law 
issues arising between Hungary and Croatia, Slavonia, and Dalmatia, https://net.
jogtar.hu/ezer-ev-torveny?docid=86800030.TV&searchUrl=/ezer-ev-torvenye-
i%3Fkeyword%3D1868. Last accessed July 2, 2022.
Marica, George M. Studii de istoria și sociologia culturii române ardelene din se­
colul al XIX­lea, Volume 1 [Studies on the History and Sociology of 19th Century 
Romanian Culture in Transylvania. Vol. I]. Cluj-Napoca: Dacia, 1977.
Marin, Irina. “The Formation and Allegiance of the Romanian Military Elite 
Originating from the Banat Military Border”. PhD thesis, University College 
London, School of Slavonic and East European Studies, 2009.



293Povijesni prilozi 65., 277-294 (2023.)

Marinescu, Daciana. ‘Gura satului’ (1868­1871) – o ‘ foaie din Austro­Ungaria’ 
[The Village Gossip (1868-1871) – a periodical from Austria-Hungary]. Bucha-
rest: Pro Universitaria, 2014.

Matković, Stjepan. “Valorizacija Eugena Kvaternika u svjetlu pravaških ideolo-
gija i hrvatske historiografije od kraja 19. stoljeća do 1918.” [Evaluating Eugen 
Kvaternik in the Light of State Right Ideology and Croatian Historiography from 
the End of the Nineteenth Century to 1918]. Povijesni prilozi 16 (1997): 223-242.

Moisil, Iuliu. Iacob Mureșianu. Bistrița: Minerva, [1937].

Neamtu, Gelu. Alexandru Roman, marele fiu al Bihorului (1826­1897) [Alexandru 
Roman, the Great Son of Bihor]. Oradea: Fundația culturală „Cele trei Crișuri”, 
1995.

Nehajev, Milutin. Rakovica: o 60. godišnjici smrti Eugena Kvaternika [Rakovica: 
on the 60th aniversary of Eugen Kvaternik’s death]. Zagreb: Redovno izd. Matice 
hrvatske, 1932.

Nemes, Robert Another Hungary. The Nineteenth­Century Provinces in Eight 
Lives. Stanford: Stanford University Press, 2016.

Pascu Ștefan et alii, eds. George Bariț și contemporanii săi, Vol. I-X [George Bariț 
and his contemporaries. Vol. I-X], București: Minerva, 1973-2003.

Popovici, Vlad. “Notes on the Image of Croatia and the Croats with the Roma-
nians from Transylvania”. Studia Universitatis Babeș­Bolyai. Series Historia 61 
(2016), nr. 2: 93-108.

Seton-Watson, Robert William. The Southern Slav Question and the Habsburg 
Monarchy. London: Constable & Co., 1911.

Stančić, Nikša. “Od emigracije do Rakovice: Eugen Kvaternik i njegova koncep-
cija ustanka u Hrvatskoj 1871” [From Emigration to Rakovica: Eugen Kvaternik 
and his Conception of the Uprising in Croatia in 1871]. Radovi Zavoda za hrvat­
sku povijest Filozofskoga fakulteta Sveučilišta u Zagrebu 25 (1992), nr. 1: 39-56.

Šišić, Ferdo Kvaternik (Rakovička buna) [Kvaternik (The Rakovica Uprising)]. 
Zagreb: Tisak Hrvatskog štamparskog zavoda d.d., 1926.

Taylor, Alan John Percivale. The Habsburg Monarchy 1908­1918. A History of the 
Austrian Empire and Austria­Hungary. London: Hamilton, 1948. 



294 Vlad Popovici, The 1871 Uprising in Rakovica as Seen by the Romanian Press in...

Vlad Popovici ∗

Ustanak u Rakovici 1871. u rumunjskom tisku Transilvanije 
i Mađarske

Sažetak

U članku se donosi komparativna analiza informacija koje su kružile između dviju pe-
riferija Habsburške Monarhije (Hrvatske i Transilvanije), odnosno između periferije i 
središta (Hrvatske i Pešte). Autor prati način na koji je tadašnji rumunjski tisak primio 
i protumačio ustanak u Rakovici u listopadu 1871., uključujući njegovu pozadinu i po-
litičke konotacije, te prenio te informacije rumunjskoj javnosti u Transilvaniji i Mađar-
skoj. Cilj istraživanja bio je istaknuti razlike između središnjeg i pokrajinskog tiska na-
mijenjenog toj važnoj etničkoj skupini u Ugarskoj za vrijeme dualizma, kao i ispitati 
kako je niz nasilnih, neočekivanih i potencijalno politički destabilizirajućih događaja 
unutar jedne etničke skupine primila i kontekstualizirala politička elita druge etničke 
skupine.

Ključne riječi: Rakovički ustanak, rumunjski tisak, Transilvanija, Mađarska, 1871.


