A Holographic Manifesto: Joi’s Independence in Denis Villeneuve’s Blade Runner 2049
Ključne riječi:
AI, Blade Runner (1982), Blade Runner 2049, Gender Inequity, Independence, Joi, performativitySažetak
https://doi.org/10.21860/j.15.2.14
Unlike critics’ understanding of Denis Villeneuve’s Blade Runner 2049 as a misogynistic movie, this paper argues that the film tries to destroy male-centered gender stereotypes through Joi’s subversive performance acts. Joi goes against the traditional passive and powerless female stereotype by escaping the domestic field and welcoming her freedom. Joi no longer remains a sexual object of the male gaze. Instead, she turns this male-female relationship upside down by making K the sexual object for her own pleasure. Joi even does not hesitate to risk her own death to go beyond her pre-designed program. In this respect, the movie should be understood as an attempt to put an end to gender inequity.
Preuzimanja
Objavljeno
Broj časopisa
Rubrika
Licenca
Autori koji objavljuju u ovom časopisu slažu se sa slijedećim uvjetima:
- Autori zadržavaju autorska prava i dodjeljuju pravo časopisu na prvo objavljivanje uz istovremeno uvažavanje Creative Commons Attribution License koje omogućava drugima da dijele rad uz priznavanje njegova autorstva i početne objave u ovom časopisu.
- Autori mogu sklopiti zasebne, dodatne ugovorne dogovore o neekskluzivnoj distribuciji objavljene verzije rada (npr. objaviti ga u repozitoriju institucije ili ga objaviti u knjizi), uz priznavanje da je njegova početna objava bila u ovom časopisu.
- Autorima je dopušteno i ohrabruje ih se da objavljuju svoje radove putem društvenih mreža (npr. u repozitoriju institucije ili na njenim internetskim stranicama) prije i za vrijeme prijave obzirom da to može doprinijeti produktivnoj razmijeni te ranijeg i većeg citiranja objavljenog rada (Vidjeti: The Effect of Open Access).