MORALNO RASUĐIVANJE U MARKETINŠKOM OGLAŠAVANJU

Authors

  • Antal Balog University of Applied Sciences Baltazar Zaprešić Vladimira Novaka 23, 10290 Zaprešić, Croatia
  • Donata Leko Josipa Jurja Strossmayera 289, 31000 Osijek

Abstract

Kao dio promotivnih aktivnosti poslovnih subjekata marketinško oglašavanje ima osnovnu svrhu ubrzavanje tržišnih procesa u razmjeni dobara i usluga. U uvjetima složenih društvenih i ekonomskih interakcija ekonomskih aktera, u marketinškom procesu međusobno se prepliću i suprotstavljaju interesi pojedinih poslovnih subjekata. Sukobljavanjem interesa dionika u procesu ekonomske razmjene, prelama se i jedan broj općih društvenih vrijednosti, ponajviše vrijednosti slobode, autonomije, pravednosti, povjerenja, istinoljubivosti i blagostanja. Uspješno usklađivanje ekonomskih interesa dionika marketinškog procesa i vrijednosti kojima su se priklonili, orijentirano je prema nekom od dominirajućih etičkih teorija, primjerice utilitarističkoj, deontološkoj ili u nekoj drugoj teoriji. Cilj je ovog rada uočiti  najčešća gledišta moralnoga postupanja u području poslovnoga oglašavanja, kao što su istinitost oglašavanja, manipulacije potrošača uz moguće prateće prisile, paternalizam u poslovnom oglašavanju, sprječavanje oglašavanja i distribucija moralne odgovornosti u oglašavanju. Međusobno uravnoteženje navedenih moralnih gledišta marketinškoga oglašavanja, omogućuje poslovnome procesu njegovu koherentnost ekonomskim i etičkim načelima. Glavna metoda ovoga istraživanja jest uspoređivanje stajališta različitih autora u postojećoj stručnoj literaturi o navedenim pitanjima, a kao glavni rezultat može se navesti zaključak da je obveza poslovnih subjekata stalno moralno promišljanje onih poslovnih aktivnosti i okolnosti u marketinškom oglašavanju koje imaju ili bi mogle imati moralne implikacije u odnosu na dionike marketinškog procesa. Stoga, izgradnja infrastrukture etičkoga odlučivanja, kao preduvjeta održivoga poslovanja, ima položaj u odnosu na druge preduvjete primus inter pares, prvog među jednakima.      

Ključne riječi: marketinško oglašavanje, moralna prosudba, poslovna etika  

Author Biographies

  • Antal Balog, University of Applied Sciences Baltazar Zaprešić Vladimira Novaka 23, 10290 Zaprešić, Croatia
    docent
  • Donata Leko, Josipa Jurja Strossmayera 289, 31000 Osijek

    Donata Leko rođena je 01.07.1972. godine u Osijeku. Završila je 2016. godine preddiplomski stručni studij poslovne ekonomije i financija na Veleučilištu s pravom javnosti Baltazar u Zaprešiću. Od 2003. do 2007. godine radi u upravi Opće županijske bolnice u Vukovaru, a od 2007. do 2014. godine u Kliničkoj bolnici u Osijeku. Na natječaju „Crveni križ u akciji“ 1986. godine osvojila je prvo mjesto grada Osijeka za svoj likovni rad. Dugogodišnja je solistica tamburaškog društva Pajo Kolarić. Govori i piše engleski i njemački jezik. Bavi se prevođenjem medicinskih stručnih tekstova s engleskog na hrvatski jezik. Udana je i majka dvoje djece.

Published

2017-06-29

Issue

Section

PROFESSIONAL ARTICLE

How to Cite

MORALNO RASUĐIVANJE U MARKETINŠKOM OGLAŠAVANJU. (2017). Ekonomski Vjesnik Econviews - Review of Contemporary Business, Entrepreneurship and Economic Issues, 30(1). https://ojs.srce.hr/index.php/ekonomski-vjesnik/article/view/4615