POVEZANOST PRETHODNOGA UČENJA O INTERKULTURALIZMU U STVARANJU INTERKULTURNE OSJETLJIVOSTI UČENIKA SREDNJIH ŠKOLA TURISTIČKOGA USMJERENJA
DOI:
https://doi.org/10.32903/zs.71.1.4Ključne riječi:
interkulturalizam, interkulturna osjetljivost, učenici srednjih turističkih škola, učenje o interkulturalizmuSažetak
Dugogodišnji globalizacijski procesi učinili su da je društveno međudjelovanje s različitim narodima i kulturama svakodnevna pojava. Razvoj interkulturne kompetencije, odnosno interkulturne osjetljivosti, cjeloživotni je proces koji smanjuje etnocentrizam, diskriminaciju, stereotipe i nejednakosti u društvu, dok najznačajniju ulogu u tom procesu imaju upravo odgojno-obrazovne institucije. Budući bi turistički djelatnici – učenici srednjih turističkih škola – tijekom obrazovanja trebali steći barem osnovne elemente interkulturne osjetljivosti. Polazeći od navedenoga, cilj ovoga istraživanja bio je utvrditi povezanost prethodnoga učenja o interkulturalnosti i pojedinih sociodemografskih čimbenika s razinom interkulturne osjetljivosti kod učenika srednjih strukovnih škola turističkoga usmjerenja u Gradu Zagrebu i Istarskoj županiji. U istraživanju je sudjelovalo 409 učenika devet srednjih škola turističkoga usmjerenja u Gradu Zagrebu i Istarskoj županiji. Korišten je anketni upitnik sa sociodemografskim podatcima te prilagođena Skala interkulturalne osjetljivosti (Buterin, 2013) koja mjeri interkulturnu osjetljivost učenika intenzitetom uvaža-vanja i prihvaćanja pripadnika drugih kultura i naroda. Ovo istraživanje pokazuje kako je korelacija između procjena dobivenih na čimbenicima povezanim s osjetljivošću interkulturalizma i procjena dobivenih na samom testu razumijevanja interkulturalizma statistički značajna. To pokazuje da su ispitanici koji su postigli visoke rezultate na čimbenicima važnim za interkulturalizam imali bolje razumijevanje samoga koncepta interkulturalizma. Rezultati istraživanja naglašavaju važnost obogaćivanja kurikula srednjih škola sadržajem koji promiče razumijevanje i poštivanje različitih kultura i naroda, pa tako ovaj rad nudi i smjernice za nadopune postojećih kurikula obrazovanja budućih turističkih djelatnika te preporuke za buduća istraživanja.